דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בריאות

ביטוח סיעודי / האם לרפורמה בסיעוד יש עדיין סיכוי לעבור?

על אף שהתכנית לביטוח סיעודי ממלכתי נותרה מחוץ להצעת התקציב שאושרה בממשלה, הכריז השר ליצמן ש"תהיה מלחמת עולם" על הרפורמה. ח"כ שמולי: "להגיד שהרפורמה עדיין על הפרק זו זריית חול בעיני הציבור"

קשישה ומטפלת סיעודית בתל-אביב. למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: משה שי / פלאש 90)
קשישה ומטפלת סיעודית בתל-אביב. למצולמות אין קשר לכתבה (צילום: משה שי / פלאש 90)
טל כרמון
טל כרמון
כתבת רווחה
צרו קשר עם המערכת:

על אף שהרפורמה בביטוח הסיעודי נותרה מחוץ להצעת התקציב שאושרה בממשלה בסוף השבוע שעבר, השיח סביבה נמשך כמעט בכל הכוח. "מבחינתי תהיה מלחמת עולם על הרפורמה" – אמר שר הבריאות יעקב ליצמן אתמול (שני) בכנס הוועדה לעתיד ענף הביטוח. לדברי ליצמן, הרפורמה ליצירת ביטוח סיעודי ממלכתי לכל אזרח עדיין כלולה בהסכם הקואליציוני, והיא תתוקצב על ידי העלאת מס הבריאות ב-0.5-0.6% ועוד "תקציבים מפה ומשם". השר ליצמן הוסיף כי הוא העלה את הנושא בפני ראש הממשלה בנימין נתניהו ואף הציג את תכניתו לרפורמה למנכ"ל משרד ראש הממשלה, אלי גרונר.

מי שמאוכזב מהתנהלותו של ליצמן בנושא הוא חבר הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני), שהודיע לאחרונה על כוונתו להגיש הצעת חוק פרטית ליישום הרפורמה. "המצב בו אין ביטוח סיעודי ממשלתי אינו סביר", אמר שמולי בשיחה עם "דבר ראשון", "מדובר באלפי משפחות בהתמוטטות. הייתה פה הזדמנות היסטורית, ומגיע לליצמן קרדיט על כך ששם את הדברים על השולחן, אבל אי אפשר לטשטש את המציאות. להגיד שזה עדיין על הפרק, זו זריית חול בעיניים של הציבור. וזה מתסכל אחרי שחודש וחצי רק שומעים כמה זה הצורך הדחוף ביותר של המערכת".

ח"כ שמולי מתריע כי מערך הסיעוד נמצא כיום על סף קריסה. לדבריו, אין שום הבטחה שהנזקק לטיפול סיעודי יקבל מענה הולם, והדבר תלוי במצב הכלכלי של הקשישים ושל ילדיהם. הוא מדגיש כי גם כאשר מקבלים זכאות לסיעוד, לא בטוח כלל שהסיוע יספיק, 55% ממקבלי הקצבה זכאים לסיוע של 9.5 שעות בשבוע בלבד (בשבוע יש 168 שעות). הרפורמה שהציע ליצמן מנסה לתת מענה איכותי יותר למצבים אלו וכן לבירוקרטיה הקשה איתה נאלצים להתמודד הסיעודיים, הכוללת מבחני כשירות ומבחני הכנסה להם ולבני משפחתם.

איציק שמולי. צילום: פלאש 90.
איציק שמולי. צילום: פלאש 90.

הרפורמה שהציע ליצמן כוללת ביטוח סיעודי ממלכתי לכל אזרח, בדומה לביטוח הבריאות הממלכתי, שימומש על ידי קופות החולים. מקור המימון המוצע הוא העלאת מס הבריאות שמשלם כל אזרח בכמחצית האחוז – הצעה שעליה נסוב עיקר ההתנגדות של משרד האוצר לרפורמה. יש לציין שמימון המהלך באמצעות מס הבריאות ייטיב עם בעלי הכנסות נמוכות, שהתשלום על ביטוח סיעודי כיום אינו מתחשב בהכנסתם ומכביד עליהם. לעומת זאת, מס הבריאות הוא מס ישיר שנגבה בהתאם להכנסתו של האזרח, ולכן כמעט ולא יכביד על העניים יותר. בתשובה לשאלת "דבר ראשון" נמסר ממשרד האוצר כי "מדובר במהלך משמעותי ומורכב, שיש לבחון את השלכותיו בזהירות ובשום שכל".

ח"כ שמולי טוען שבסופו של דבר יהיה בישראל ביטוח סיעודי ממשלתי, והשאלה היא מתי זה יקרה וכמה אנשים עוד ייפגעו מכך שהוא לא קיים כבר עכשיו. הוא מודאג מתסריט בו הלחץ להציג לציבור הישג יוביל את משרד הבריאות להעברת רפורמה "רזה". "החשש הכי גדול שלי הוא שמשרד הבריאות יתחיל לקדם משהו תחת הכותרת של ביטוח סיעודי ממשלתי ושהוא לא יהיה כזה, שיוציאו ממנו את הדברים המשמעותיים כמו הגדלת הכיסוי השעתי והמעבר לקופות החולים, שהמס יעלה ולא יהיה מענה אוניברסלי נורמלי".

על פי נתוני משרד הבריאות, בישראל חיים כ-200 אלף קשישים סיעודיים. מספר מקבלי גמלת הסיעוד, עומד על כ-160 אלף איש, מתוכם מחצית נמצאים ברמת הזכאות הנמוכה. ממוצע ההשתתפות העצמית של המטופל הסיעודי הוא כ-3,000 שקלים בחודש כאשר קרוב למחצית מההוצאה על ביטוח סיעודי היא פרטית: מתוך הוצאה לאומית שנתית של 12.9 מיליארד שקלים בתחום הסיעוד, כ-56% הם הוצאה ציבורית (7.1 מיליארד שקלים) ו-44% פרטית (5.7 מיליארד שקלים). מהערכות משרד הבריאות עולה כי היקף הנזקקים לטיפול סיעודי צפוי לגדול אף יותר בשנים הקרובות. על פי נתוני המשרד, מספר האזרחים שגילם הוא מעל 75 יגדל ב-20 עד 30 אלף איש בכל שנה.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!