דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
18.2°תל אביב
  • 11.9°ירושלים
  • 18.2°תל אביב
  • 17.4°חיפה
  • 18.7°אשדוד
  • 15.5°באר שבע
  • 22.2°אילת
  • 18.7°טבריה
  • 13.3°צפת
  • 17.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

כלכלה בהאטה / על פי האוצר המצב מצויין, אך התעשיינים מסרבים להתרשם

הכלכלן הראשי במשרד האוצר: "ירידה באבטלה, עלייה בתעסוקה". ראשי הארגונים העסקיים רואים את המצב באופן הפוך לחלוטין: "50,000 עסקים קטנים ובינוניים ייסגרו ב-2016, ואף אחד לא לוקח אחריות"

כנס התאחדות התעשיינים בישראל. משמאל: שרגא ברוש, דן פרופר, יוג'ין קנדל (צילום: דוברות נשיאות הארגונים העסקיים).
כנס התאחדות התעשיינים בישראל. משמאל: שרגא ברוש, דן פרופר, יוג'ין קנדל (צילום: דוברות נשיאות הארגונים העסקיים).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

הכלכלן הראשי במשרד האוצר, יואל נווה, פרסם אתמול (שני) סקירה שבועית המתמקדת במצב שוק העבודה בישראל המעידה על מצב חיובי בשוק התעסוקה. בין היתר, כותב הכלכלן הראשי כי המשק הגיע כבר השנה ליעדי התעסוקה של שנת 2020 בגילאי העבודה העיקריים. על פי הסקירה ירד שיעור האבטלה ברבעון השני של 2016 לרמה של 4.8%.

שיעור המשתתפים בשוק העבודה נותר יציב בשנה האחרונה ברמה של 64.2%. עוד מציין הכלכלן הראשי כי 72% מכלל המועסקים עובדים במשרה מלאה. מדובר בגידול חד, שהתבטא בעיקר בעליה בתעסוקה במשרה מלאה בקרב נשים. שיעורי אבטלה נמוכים מ-4% נרשמו במחוזות המרכז ותל אביב, ולעומתם האבטלה בירושלים מתקרבת ל-7%. מחוז הצפון רשם את הירידה הגדולה ביותר באבטלה שהגיעה לרמה של פחות מ-6% לאחר שבשנת 2012 עמדה האבטלה בצפון על למעלה מ 10%. הכלכלן הראשי מציין בדו"ח כי בקרב גברים חרדים ונשים ערביות שיעורי התעסוקה עדיין נמוכים משמעותית מהיעד לשנת 2020.

לעומת הסקירה החיובית של הכלכלן הראשי, כינסו אתמול כל ראשי הארגונים העסקיים כנס חירום מיוחד תחת האמירה "פוליטיקאים בישראל לא מתעניינים בצמיחה ויצירת מקומות עבודה, כי זה לא נושא שנבחרים עליו". לראשי הארגונים הצטרף גם מי ששימש עד לא מזמן כיו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל שאמר בכנס "פוליטיקאים בישראל לא מתעניינים בצמיחה ויצירת מקומות עבודה, בניגוד לרוב המקומות האחרים בעולם, כי זה לא נושא שנבחרים עליו. כרגע הבוחר מקבל רושם מהתקשורת שמקומות עבודה גדלים כאן על העצים. לפי דעתי, הדבר ישתנה במשבר חריף, כאשר האבטלה תעבור את סף 8% והבוחר הישראלי יתחיל להתעניין בכך".

ראשי הארגונים העסקיים טוענים כבר מספר חודשים כי מדיניות הממשלה לא מעודדת את הצמיחה בתוצר. הכנס אתמול מהווה המשך למכתב ששלחו ראשי הארגונים בשבוע שעבר לראש הממשלה בו קראו לו לשנות את המדיניות ולהשקיע בצמיחה על ידי עידוד התעשייה החקלאות והמגזר העסקי.

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, אמר אתמול בכנס "אנחנו אובדי עצות באשר לאן הולך המשק. כיום כבר כמעט ולא מקימים מפעלים חדשים בארץ והכיוון הכללי הוא להעביר פעילות יצרנית לחו"ל. בעקבות כך יזמנו שולחן עגול עם משרד האוצר והם היו אמורים להכניס לתוכנית הכלכלית החלטות להעלאת הצמיחה במשק, אך בסוף לא עשו דבר למען המשק והצמיחה. זה מה שקורה כשיש ממשלה שהפופוליזם שולט בה – לא מקשיבים לאנשי מקצוע. הרי גם אנשי המקצוע באוצר אומרים כי הדרך היחידה להעלאת רמת החיים בישראל, היא העלאת הפריון במשק".

על פי ברוש הפריון בישראל נמוך ב-25 אחוז מבמדינות ה-OECD, והשכר נמוך גם כן ב- 25 אחוז בהתאמה. הדרך לשיפור הנתונים האלו לשיטתו היא צמיחה של המגזר העסקי. "אנחנו הפתרון, לא הבעיה" קרא.

"50,000 עסקים יסגרו בשנת 2016 ואף אחד לא לוקח אחריות" אמר נשיא להב (ארגון העצמאים והעסקים הקטנים והבינוניים), רועי כהן. "יש פה התגייסות חסרת תקדים של כל המגזר העסקי שזועק כי צריך להביא יעד של צמיחה, של פריון, שעסקים בישראל יוכלו לחיות, ולא שילבשו מדי בוקר שכפ"ץ מול מבול הגזרות והרפורמות. בשולחן העגול במשרד האוצר הצגנו שורה של צעדים – אף אחד מהצעדים הללו לא אומץ על ידי הממשלה."

קשה ליישב את הסתירה בין התמונה החיובית שמציגים ראשי האוצר לבין טענותיהם של ראשי המגזר העסקי על מצבה של התעשיה, החקלאות והעסקים בישראל. יתכן והנתונים שמציג הכלכלן הראשי לא חושפים את עומק המיתון בו מדינת ישראל נמצאת. מצד שני ייתכן וכי מאחורי זעקת ראשי הארגונים העסקיים יש ניסיון להציג משבר גדול על מנת ללחוץ על האוצר לקדם החלטות שישרתו בעיקר את בעלי העסקים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!