דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
זנות

דעות / "מגיע לנו לחיות בעולם חופשי ונקי מניצול ואלימות מינית"

הדלקת נר לזכרה של ג'סיקה - אישה בזנות ששמה קץ לחייה, תתקיים ביום חמישי הקרוב. רעות גיא, פעילה מרכזית במאבק בתופעת הזנות: "בכל יום שאנחנו מצמצמים את הלגיטימיות שיש לצריכת מין יש סיכוי שהם והן יצליחו להחזיק מעמד מחוץ לתהומות עולם הזנות"

אישה - מודעת אבל (גרפיקה: מארגני האירוע).
אישה - מודעת אבל (גרפיקה: מארגני האירוע).
רעות גיא
רעות גיא
כותבת אורחת
צרו קשר עם המערכת:

ביום חמישי נפגש ברחוב הירקון 98 בתל אביב, שם נדליק נר לזכרה של ג'סיקה (שם בדוי) במלאת שנה למותה המיותר. ג'סיקה בחרה לסיים את חייה בדירת הזנות בה שהתה במשך רוב שעות היממה, שם גם נאלצה לספק לעשרות רבות של גברים, ביום ובלילה, שירותי מין בתשלום. ג'סיקה היתה בת 36 כשהחליטה לסיים עם הסיוט שנקרא החיים שלה. הנסיבות שהביאו אותה אל אותה דירה ארורה מוכרות וידועות. היא עלתה לישראל בגיל צעיר, היעדר תמיכה הוביל אותה לחיי הישרדות ומשם כל אחת עושה מה שהיא יודעת, מה שהיא יכולה.

הסקר הלאומי לאומדן היקף הזנות בישראל שנערך לאחרונה מצביע על כ-700 דירות מהסוג הזה שבהן נמצאות עשרות אלפי נשים במצבי הישרדות. יש מי שנדמה לו כי הזנות היא מקצוע ככל המקצועות, בחירה מתוך סל אפשרויות בלתי מוגבל. אבל הניסיון בשטח, אליו מצטרף גם המחקר, מעיד כי הסיבות לכניסה אל מעגל הזנות נעוצות לרוב בקשיים אובייקטיביים, פיזיים ונפשיים כאחד. סקר כזה או אחר לא יפריע למי שמתעקש לחשוב שכל האופציות היו פתוחות בפני ג'סיקה ועשרות אלפי בני נוער, צעירות, צעירים ונשים. משום מה, חלק מהאנשים עשויים לחשוב שדווקא הזנות היא האופציה הכי טובה להעביר את החיים. לקוח אחר לקוח, עשרים – שלושים ביום, תמורת מאה שקל אם את פרילנס בתחנה, בשכונה, בגינה, או כל סידור אחר עם בעל המכון, המועדון, הסאונה או הספא.

התבקשנו על ידי המשטרה לערוך את העצרת לזכרה של ג'סיקה בכיכר אתרים היות שרחוב הירקון צר מלהכיל אותנו בנוסף לאלפי הגברים שצורכים מין ברחוב שופע הזנות הזה. אין יותר אירוני מזה.

ואולי כדאי שנשאל את עצמנו מי היא זו 'שהחלום שלה הוא לספק שירותי מין בתשלום'? האם היא יכולה להיות אחותנו? הבת שלנו? אמא שלנו? נסו פעם לשאול צרכני מין את השאלה הזאת. הזעזוע, אם לא האלימות שהשאלה הזו תגרור יצביעו באופן מיידי על הצביעות והניתוק של צרכני המין. אלו שמספרים לעצמם ולנו את הסיפור שכל מטרתו היא להמשיך ולאפשר להם לצרוך מין בלי להרגיש אשמים, בלי לקחת אחריות על הזיהום החברתי הזה.

ממש כמו ג'סיקה רבות ממי שנמצאות בזנות לא שורדות אחרי גיל ארבעים. לפעמים הגוף קורס מרב אלימות, מחלות, חומרים מטשטשים, לפעמים הנפש לא עומדת יותר במתח, בחרדה, בהשפלה. לפעמים הכל קורס בו זמנית ולא מחזיק יותר מעמד. לפעמים הן מתאבדות. חלק מהן נרצחות. סיבת המוות של כולן, היא אחת. סיבת המוות היא הזנות. אין יום אחד בשנה לציון המאבק בזנות. איך אפשר לבחור בין יום השנה למותה של ג'סיקה ליום בו הוצתו למוות ארבע נשים בדירת זנות ברחוב גולומב 51 לפני 16 שנה, לבין היום בו לבה של חלי הפסיק לפעום בסוף אפריל, בת 35 היתה במותה. שנים על גבי שנים של מאבק יומיומי, כל אחת והיום שלה.

הפגנה של אירגוני הסיוע לנשים - מחאה על פתיחת מועדון החשפנות בכיכר אתרים  - 9.2.12 (צילום: יעל מאירי).
הפגנה של אירגוני הסיוע לנשים – מחאה על פתיחת מועדון החשפנות בכיכר אתרים – 9.2.12 (צילום: יעל מאירי).

התבקשנו על ידי המשטרה לערוך את העצרת לזכרה של ג'סיקה בכיכר אתרים היות שרחוב הירקון צר מלהכיל אותנו בנוסף לאלפי הגברים שצורכים מין ברחוב שופע הזנות הזה. אין יותר אירוני מזה. בדיוק לפני ארבע שנים צעדנו לשם, כשמועדון הפוסיקט עבר דירה והחליף את מועדון הקולוסאום באמצע הכיכר. לא עזר לנו כמובן, היינו קומץ מול צבא שלם. הכל היה ועדיין מוסדר ברישיונות. מי שקורא למסד את הזנות בארץ פשוט לא שם לב שהיא כבר מוסדרת וממוסדת. כל מי שרוצה לצרוך מין ממש לא צריך להתאמץ, לחיצת כפתור אחת מספיקה. שירותי מין זמינים ונגישים בישראל כמו כל שירות אחר. הזמנות פרטיות עד הבית מכל סלולרי, מכונים ודירות למכביר, מועדוני חשפנות ומועדונים 'רגילים' המציעים שירותי מין מכל הסוגים, לכל המינים, בכל המחירים.

ואולי כדאי שנשאל את עצמנו מי היא זו 'שהחלום שלה הוא לספק שירותי מין בתשלום'? האם היא יכולה להיות אחותנו? הבת שלנו? אמא שלנו?

יש מי שמספר לעצמו שזה הכל בראש שלנו, שאם לא תהיה זנות יעלה שיעור האונס, כאילו החמיץ את השיעור של אלנבי 40 או של ארז אפרתי, שבעצם הוכיחו את ההפך הגמור: צריכת מין מעודדת ומגבירה סיכון לאונס ולא מפחיתה ממנו.
בזכות העמידה המשותפת שלנו יחד, אלנבי 40 הפך מסתם עוד מועדון נידח בתל אביב של גדי טאוב למקום שכולנו מבינות ומבינים מה קורה בו. מהי תחרות החולצה הרטובה ומה המשמעות של נערות שמבלות שם על בסיס קבוע, תמורת אלכוהול, סמים ותחושת שייכות וערך. אין במדינה מי שלא שמע, לא ראה ולא ידע, ואף אחד לא יוכל יותר להגיד שהוא מופתע כשהוא ישמע על האונס הבא, ממש כמו זה ששמענו עליו רק אתמול. כך נראית כרוניקה של אונס ידוע מראש שחייבים לעצור. כל האמצעים כשרים. מה יותר דחוף לנבחרות ונבחרי הציבור שלנו הבוקר חוץ מלמנוע את האונס הבא?

מעטים ונדירים הם אלו שיצליחו להיחלץ מהזנות ולהשאיר אותה מאחור כאפשרות לא סבירה לשרוד באמצעותה פיזית, ורגשית את החיים. אין תעודת ביטוח ואין ערבונות. כל יום הוא יום המאבק בזנות ובכל יום שאנחנו מצמצמים את הלגיטימיות שיש לצריכת מין יש סיכוי שהם והן יצליחו להחזיק מעמד מחוץ לתהומות עולם הזנות. ביום חמישי יש לנו אפשרות כזו, לעמוד שוב יחד, להדליק נר לזכרה של ג'סיקה, לצעוד עד לכיכר אתרים, לעמוד מול מועדון הפוסיקט, ולהגיד בקול רם שהזנות הורגת אותנו ושמגיע לנו לחיות בעולם חופשי ונקי מניצול ואלימות מינית.

אישה - מודעת אבל (גרפיקה: מארגנות האירוע).
אישה – מודעת אבל (גרפיקה: מארגנות האירוע).

הכותבת בת 39 וחיה בדרום תל אביב. היא ראש תחום קצה ונערות בעמותת עלם לנוער במצבי סיכון, חברה קבועה בוועדת המשנה למאבק בסחר בנשים ובזנות, בוועדה לזכויות הילד ובוועדת המשנה לצעירים וצעירות חסרי בית וחברת בוועד המנהל של מכון תודעה. הובילה מאבקים ציבוריים להשמעת קולן של נפגעות ונפגעי אלימות מינית, פיזית, רגשית וכלכלית. 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!