דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
דרום סודן

סודן הדרומית / רצח ואונס הופכים לשגרה בסודן הדרומית, והאו"ם עומד בקוצר ידו

דיווחים על אונס, אלימות ורצח שמאורגנים על ידי חיילי צבא סודן הדרומית מתפרסמים בעולם לאחרונה. מועצת הביטחון החליטה לשלוח 4,000 חיילים נוספים למדינה, אך התועלת של הצעד מוטלת בספק לאור חדלונם של חיילי האו"ם למנוע פרעות

כוחות האו"ם בבסיס ליד העיר ג'ובה בדרום סודאן (צילום: סוכנות AP).
כוחות האו"ם בבסיס ליד העיר ג'ובה בדרום סודאן (צילום: סוכנות AP).
אוריאל לוי

התראה: הכתבה מכילה תיאורים מילוליים קשים.

אחד החיילים כיוון את רובה הקלצ'ניקוב שלו לעובדת הסיוע ונתן לה בחירה. "או שתקיימי עמי יחסי מין, או שכל אחד מהחיילים פה יאנוס אותך ולאחר מכן נירה בראשך". כך תיארה עובדת סיוע שזהותה נותרה חסויה לסוכנות הידיעות AP. בסופו של דבר לא באמת הייתה לה בחירה: היא נאנסה בידי 15 חיילים בצבא סודן הדרומית.

כל זה התרחש לפני כחודש מאות מטרים ממפקדת כוחות השלום של האו"ם בבירת המדינה, ג'ובה. למרות הפניות הנואשות, סרבו חיילי האו"ם לסייע לאזרחים הנרצחים והנאנסים סמוך אליהם. פרטי אירועים אלה מתפרסמים כעת, לאחר שביום שישי האחרון החליטה מועצת הביטחון של האו"ם לשלוח 4,000 חיילי או"ם נוספים לסודן הדרומית.

כוחות האו"ם שכבר מצויים בסודן הדרומית, עמדו מהצד ללא מעש שעה שחיילים אנסו עובדות סיוע. מעדויות שהגיעו לסוכנות הידיעות AP עולה כי ב-11 ביולי, שלושה ימים לאחר התחדשות הקרבות בסודן הדרומית, נכנסה פלוגה של חיילי הצבא הנאמנים לנשיא המדינה סאלווה קיר מאיארדיט, לרובע המאוכלס באזרחים זרים בג'ובה, ולמתחם מלון טריין ו"חגגה" את ניצחונה בשורה של מעשי אונס, ביזה, אלימות ואף רצח כנגד תושביו הזרים של הרובע. זאת במרחק מאות מטרים ממפקדת כוחות השלום של האו"ם, שאנשיה סרבו להשיב לקריאות הנואשות של תושבי הרובע. מספר שגרירויות היושבות ברובע, וביניהן השגרירות האמריקאית, מואשמות גם הן כי התעלמו מהמתרחש.

סוכנות הידיעות ראיינה 8 ניצולים מהאירוע, מתוכם 3 נשים שנאנסו ו-5 גברים ונשים שהוכו במהלך הפוגרום שארך כארבע שעות. לפחות אדם אחד נרצח, עיתונאי מקומי. הראיונות סיפקו מידע רב על סירובם של חיילי האו"ם לסייע למותקפים אף על פי ששהו באותה שעה דקות ספורות ממוקדי האירועים. לפי אחד הדיווחים שהגיעו באותו יום, אישה נאנסה בשער המחנה של חיילי האו"ם. השער נותר סגור. כתב AP שסיקר את ההתרחשויות היה עד למעשי אונס של לפחות 5 נשים בידי חיילים, למעשי ביזה, התעללויות ואף להוצאות להורג מדומות שבידרו את החיילים.

סמנתה פאוור, שגרירת ארה"ב באו"ם גינתה אתמול (שלישי) את צבא סודן הדרומית על רצח ואונס האזרחים והאזרחים הזרים במתחם מלון טריין. "התקפה נגד אנשים אמיצים המנסים לעזור לתושבי המדינה כמוה כהתקפה נגד האנושות כולה" אמרה פאוור והוסיפה כי "לכל האזרחים מגיעה הזכות להיות מוגנים".

נשיא סודן הדרומית התייחס היום (שלישי) לראשונה להחלטת מועצת הביטחון של האו"ם לשלוח עוד 4,000 חיילים למדינה. הנשיא אמר כי הוא איננו מתנגד להחלטה אך היא מעלה אצלו "חששות רבים". בנאום שנשא לפרלמנט אמר כי "עלינו לשוחח בינינו על רעיונות וחלופות שעשויים להוביל את המדינה, ולא רק לקבל בשתיקה עובדות מוגמרות של גורמים חיצוניים."

בתוך כך, נציב הפליטים של האו"ם הודיע אתמול (שני) כי מספר הפליטים מהחודש האחרון שמגיעים מסודן הדרומית מתקרב למיליון. "בעוד הפליטים נמלטים באלפיהם, המדינות השכנות קורסות תחת הנטל של טיפול בכמות הגדולה של הפליטים שמצבם חמור" אמר הנציב והוסיף כי "ישנם כבר 930,000 פליטים באזור ומדי יום מגיעים עוד אלפים".

מדינת סודן הדרומית, המדינה הצעירה ביותר בעולם, נמצאת במלחמת אזרחים עקובה מדם מזה שלוש שנים. המלחמה פרצה בדצמבר 2013 לאחר שריק מאצ'ר, סגן הנשיא ומנהיג שבט הנואר, פרש מהממשלה והורה על כוחותיו למרוד בה. צבא סודן הדרומית התפצל לשניים על בסיס זהות אתנית: הדינקה נותרו נאמנים לנשיא סאלווה קיר מאיארדיט, בעוד הנואר החלו במרד בהנהגת ריק מאצ'ר.

לפי נתוני האו"ם, 6 מיליון אזרחים (יותר ממחצית אוכלוסייתה של המדינה) נזקקים לסיוע הומניטרי. 4.8 מיליונים מהם מצויים בסכנת רעב קשה. תנאי המלחמה מקשים על האו"ם ועל ארגוני סיוע נוספים לתת מענה למשבר. 261 צוותי סיוע של האו"ם הותקפו מאז ראשית 2016.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!