דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טרור

טרור / הותר לפרסום: נעצרו חוליות טרור שתכננו פיגועים בהנחית חיזבאללה

חיזבאללה ניסה לארגן פעולות טרור מהגדה ומעזה באמצעות פייסבוק, החוליות אותרו ונעצרו על ידי שב"כ. לדברי ד"ר כרמון, החוקר את הטרור, הדברים באים על רקע הידוק שיתוף הפעולה בין חיזבאללה וחמאס

דגל חיזבאללה מעבר לגבול ליד קיבוץ ברעם (צילום: סוכנות AP).
דגל חיזבאללה מעבר לגבול ליד קיבוץ ברעם (צילום: סוכנות AP).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

הותר לפרסום אתמול (שלישי) כי במסגרת פעילות של שירות הביטחון הכללי, בשיתוף צה"ל ומשטרת ישראל, סוכלו מספר התארגנויות טרור שגויסו על ידי החיזבאללה דרך הפייסבוק. מטרת התארגנויות אלה הייתה להוציא פיגועי טרור מהגדה המערבית ומעזה.

בשנים האחרונות מנסה יחידה 133 של חיזבאללה לבסס תשתיות טרור בשטחי ישראל. כחלק מניסיונות אלה, מגייס הארגון  – תוך שימוש באינטרנט ובהפעלה מרחוק –  פעילים המונחים לבצע פיגועים כנגד יעדים ישראליים (אוטובוס, כוח צבאי), וכן להקים חוליות טרור לצורך ביצוע פיגועים.

במסגרת עבודת השב"כ נתפסו חוליות שתכננו לבצע פיגועי ירי והתאבדות בישראל, ביניהן נתפסה חוליית טרור מאזור קלקיליה, שהונחתה לבצע פיגוע כנגד סיור צה"לי. בחקירת ראש החולייה מצטפא כמאל הינדי (18) עלה כי הוא עמד בקשר עם מפעילו בחיזבאללה המכונה "בלאל", באמצעות הפייסבוק, ואחר כך באמצעות תיבת דואר אלקטרוני שפתח בהנחיית מפעילו, אשר בהמשך אף שלח לו תוכנת הצפנה, כדי שיוכלו לתקשר בחשאי. הינדי הונחה לגייס חוליית פעילים, ולבצע פעילות כנגד מטרות ישראליות, לרבות פיגוע ירי כנגד סיור צה"לי באזור קלקיליה.

עוד נעצרו פעילים שגויסו על ידי פעיל חיזבאללה מרצועת עזה, והונחו לבצע פיגועי ירי והתאבדות. מחמד פאיז אבו ג'דיאן, פעיל חיזבאללה מרצועת עזה, גייס בנפרד ובאמצעות הפייסבוק שורה של פעילים מאיו"ש, שהונחו לבצע פיגועים. רוב הפעילים קיבלו, באמצעות כתובות דואר אלקטרוני חשאיות שהונחו לפתוח, תוכנות הצפנה להמשך הקשר החשאי מול חיזבאללה.

עוד הותר לפרסום, כי בחודשים האחרונים, יצר חיזבאללה קשר באמצעות הפייסבוק גם עם אזרחים מקרב ערביי ישראל, וזאת במטרה לגייסם לביצוע פעילות טרור. ניסיונות גיוס אלה אותרו על ידי שירות הביטחון הכללי, שיצר קשר עם האזרחים ואף החתימם על מסמך משפטי, המבהיר כי המשך קיום הקשר עם הארגון מהווה עבירה על החוק. עוד עלה כי פניית חיזבאללה לאותם אלה שהארגון מבקש לגייס לצרכיו מתבצעת באמצעות מספר פרופילי פייסבוק, המשמשים את אנשי הארגון. בין היתר, אותרו הפרופילים המשמשים את אנשי הארגון.

ארגון חיזבאללה מעוניין לקדם אירועי הטרור תחת פרופיל נמוך, תוך ליבוי הסתה ופיתוי האוכלוסייה הפלסטינית לביצוע פיגועי טרור, בתמורה לתשלום כספי. דרכי העברת הכספים מלבנון לאיו"ש, כמו גם גיוס חלק מהפעילים מאיו"ש, נעשים באמצעות פעילים של חיזבאללה, היושבים ברצועת עזה, ומסייעים, כאמור, גם בגיוס ובהפעלה.

על הקשר בין חיזבאללה לחמאס

ד"ר אלי כרמון חוקר בכיר במכון למדיניות נגד טרור במרכז הבין תחומי הרצליה מסביר את הקשר בין ארגון חיזבאללה שמרבית פעילותו מתקיימת על אדמת לבנון, לבין הניסיון לייצר פעילות טרור בגדה המערבית ובעזה. כרמון מתאר את הקשר שנרקם בין איראן-חיזבאללה-חמאס בזמן האינתיפאדה השנייה, כאשר ישראל השתלטה על הגדה המערבית אחרי חומת מגן, אז לדבריו "חיזבאללה שיתף פעולה עם חמאס, התחיל לממן פעילות בתוך הגדה באמצעות אנשי פת"ח, גייסו אנשים תמורת 9,000 דולר."

הוא ממשיך ומתאר את הקושי לסמוך על חמאס לאחר צוק איתן וזאת אחרי שהתנועה ספגה פגיעה קשה ביותר: "ח'אמנאי, המנהיג הגדול של איראן הכריז ביום אלקודס כי צריך להגביר את הסיוע מאיראן בגדה המערבית. הם הבינו שחמאס מתחיל להיות מנוטרל," אומר כרמון ומוסיף: "ח'אמנאי הצביע על היתרון של פעילות טרור מהגדה המערבית ואמר שמתוך הגדה יותר קל להגיע לערים הגדולות בישראל ולבצע פיגועים. הגדה קרובה לתל אביב, רענננה וכפר סבא. זאת חלק מהאסטרטגיה של איראן לפגוע כמה שיותר בישראל. עוד אופציה זה דרך ירדן, ראינו בשנים אחרונות שעצרו מירדן חוליות טרור של חיזבאללה ואיראן".

ביחס לאופן שבו פועל חיזבאללה ושמתבטא בגיוס פעילי טרור דרך הרשתות החברתיות אומר כרמון כי "השיטה הזאת היא הכי זולה. ההשקעה בכסף ותעמולה היא מינימלית. חיזבאללה לא יכולים היום לשלוח כוחות בגלל ה'עיסוק' שלהם במלחמה בסוריה. הם גם לא רוצים לעשות מהלך בצפון, זה יכול לסכן את המעמד שלהם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!