דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ט"ו בניסן תשפ"ד 23.04.24
29.5°תל אביב
  • 30.4°ירושלים
  • 29.5°תל אביב
  • 28.7°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 35.5°באר שבע
  • 39.2°אילת
  • 34.4°טבריה
  • 29.4°צפת
  • 32.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
יום הזיכרון לשואה ולגבורה

מיזם "ויקישטעטל" קורא לציבור להשתתף בהנצחת הקהילות היהודיות

המשתתפים יצטרפו לקהילת העורכים בוויקיפדיה וייקחו חלק באיסוף החומרים, בכתיבתם, בתרגומם ובעריכתם | היוזמת, ד"ר תהלה הרץ: "אני שמחה שזה מושך רבים למלאכת ההנצחה"

תנועת נוער יהודי בביאליסטוק תרצ"א, תצלום שהונגש במסגרת המיזם (צילום: יואב גוטהולד)
תנועת נוער יהודי בביאליסטוק תרצ"א, תצלום שהונגש במסגרת המיזם (צילום: יואב גוטהולד)
מאור הוימן

"עזרו למאמצי שימור המורשת של קהילות יהודיות שנכחדו! הצטרפו לתחרות הכתיבה 'ויקישטעטל': תחרות נושאת פרסים, לתיעוד ההיסטוריה והמורשת של הקהילות היהודיות שנכחדו בשואה". הבאנר הזה הופיע החל מאתמול (רביעי), ערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, מעל כל ערך בוויקיפדיה בעברית.

מיזם "ויקישטעטל" התחיל ממכללת הרצוג בגוש עציון, כשמרצה לחינוך התלבטה כיצד ללמד את הסטודנטיות את זכר השואה בדרך משמעותית וחווייתית, כפי שהייתה רוצה שהן ילמדו בכיתות שלהן בבוא העת. "נתתי לסטודנטיות שלי לכתוב ערכים בוויקיפדיה על קהילות יהודיות. רציתי שהן יגיעו למידע בעצמן. רובן כתבו על קהילות שהיה להן קשר אישי אליהן, והתוצאה הייתה מדהימה", מספרת ל'דבר' היוזמת, ד"ר תהלה הרץ (33) מירושלים. היא לימדה את עצמה כיצד לערוך בוויקיפדיה, הצטרפה לקהילה הישראלית, והרגישה שזו האכסניה הנכונה למיזם.

יוזמת "ויקישטעטל", ד"ר תהלה הרץ. "נתתי לסטודנטיות לכתוב ערכים, והתוצאה הייתה מדהימה" (צילום: אלבום פרטי)
יוזמת "ויקישטעטל", ד"ר תהלה הרץ. "נתתי לסטודנטיות לכתוב ערכים, והתוצאה הייתה מדהימה" (צילום: אלבום פרטי)

בתמיכתה של המכללה ובשיתוף עם עמותת ויקימדיה ישראל שמפעילה את ויקיפדיה, נולד המיזם שחרת על דגלו להנציח את הקהילות היהודיות שהוכחדו או נפגעו בשואה, על ידי כתיבת כמה שיותר ערכים בוויקיפדיה העברית שיעסקו בהן.

כדי לעודד את המשתתפים, הוכרז על תחרות נושאת פרסים בשלושה מסלולים: מסלול כתיבה, שבו המשתתפים מוזמנים לכתוב ערכים חדשים על קהילות שיש להם קשר אישי או משפחתי אליהן, או להרחיב ערכים קיימים ולהוסיף עליהם מידע חדש; מסלול חומר נלווה, שבו המשתתפים מוסיפים חומר חזותי או קולי לערכים על הקהילות השונות; ומסלול תרגום, שמבוסס על ערכים בשפות אחרות שמתורגמים לעברית כדי להנגישם לקהל המקומי.

חבר שופטים יבחר חמישה זוכים, שיחולקו להם פרסים כספיים שינועו בין 500 ל-3,000 שקלים.

"עשרות הצטרפו מאתמול, אני שמחה שזה מושך רבים"

הרץ עוסקת רבות במתח בין האקדמיה לבין ויקיפדיה, בין היתר במסגרת קורס שהיא מלמדת במכללה, על מידע בעולם משתנה. "ויקיפדיה היא מקור המידע האמין ביותר לערכים שמעניינים את הציבור", היא קובעת, ומסבירה שערכים על אישים חשובים או אירועים גדולים עוברים עריכות רבות, דיונים ובקרה, וכך המידע בהם הופך לאיכותי בזכות חוכמת ההמונים. "זה המרחב היחיד בעולם שיש בו מידע אובייקטיבי ובדוק, שהמוני אנשים שותפים לכתיבתו".

הלוגו של מיזם "ויקישטייטל". פרסים כספיים של 3,000-500 שקלים (עיצוב: אלעד ליפשיץ)
הלוגו של מיזם "ויקישטייטל". פרסים כספיים של 3,000-500 שקלים (עיצוב: אלעד ליפשיץ)

המיזם הושק בערב יום הזיכרון לשואה ולגבורה, ויימשך עד 25 ביולי. הרץ מספרת שעשרות ישראלים כבר הצטרפו: "אני שמחה שזה מושך רבים להצטרף ליצירת התוכן ולמלאכת ההנצחה. ויקיפדיה תמיד מחפשת עורכים חדשים".

לדף המיזם

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!