דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
21.5°תל אביב
  • 17.2°ירושלים
  • 21.5°תל אביב
  • 18.3°חיפה
  • 20.1°אשדוד
  • 19.2°באר שבע
  • 25.1°אילת
  • 22.1°טבריה
  • 14.1°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
נתב"ג

נתב"ג / בקרי הגבולות בנתב"ג טוענים לקיצוץ של 40% במשמרותיהם

לטענת בקרי הגבולות, זו הסיבה לעומסים הכבדים בנמל התעופה. עוד טוענים הבקרים כי בני נוער חסרי הכשרה הופקדו על עמדות הבדיקה הביומטריות במקומם. ברשות האוכלוסין וההגירה מכחישים את הדברים

עומס בנתב"ג. זמני השירות התארכו בתקופת הקורונה (צילום ארכיון: יוסי זליגר  פלאש 90)
עומס בנתב"ג. זמני השירות התארכו בתקופת הקורונה (צילום ארכיון: יוסי זליגר פלאש 90)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בקרי הגבולות בנמל התעופה בן גוריון טוענים כי רשות האוכלוסין וההגירה קיצצה את משמרותיהם בלמעלה מ-40%, בשיא עונת הקיץ. בעוד שביום השיא באוגוסט 2015 עבדו 105 בקרים במשמרת, השנה עבדו, בתקופת השיא,  48 בקרים בלבד.

"הרשות מסתירה מהציבור את הסיבה העיקרית לעומס האדיר שאנחנו מתמודדים אתו בנתב"ג דווקא השנה", אמרה שני שבתוב, יו"ר מועצת העובדים של בקרי הגבולות, "זהו ניסיון ציני להפריט נקודה רגישה בשמירה על ביטחון מדינת ישראל – על חשבון פרנסתם של בקרי הגבולות ועל חשבון הציבור, שמאבד ימים שלמים בתור מיותר בדרך לחופשה שלו".

לטענתם, במקום הבקרים החסרים הציבה רשות שדות התעופה בני נוער בגילאי 16-15 בעמדות הדרכונים הביומטריים. זאת על אף שהעמדות לא מחוברות כיום למאגר הביומטרי, כיוון שחוק המאגר הביומטרי לא אושר עדיין בכנסת. לפיכך, טוענים הבקרים כי קיימת סכנה שמעוכבי יציאה מהארץ יוכלו לחצות את הגבול, או לחלופין חדירה של  גורמים לא מורשים לישראל. "אין זיהוי ביומטרי כרגע במערכת" אמרה שבתוב, "המחשב לא מבצע כיום זיהוי בין הדרכון למחזיק הדרכון, הבקר צריך לזהות שהדרכון אותנטי, ושהאדם העומד מול העמדה הביומטרית הוא באמת האדם המופיע בדרכון".

רשות שדות התעופה הפנתה את 'דבר ראשון' לרשות האוכלוסין וההגירה לבקשת תגובה, והדגישה כי אין לה קשר למאבק בקרי הגבולות. לדברי הרשות,  עשרות בני נוער ופנסיונרים הפועלים בהתנדבות להכוונת הנוסעים בנתב"ג, הם דיילי שירות וולונטריים של רשות שדות התעופה, שאינם קשורים לבקרי הגבולות, ולא מחליפים אותם בביצוע מטלותיהם.

הבקרים מצויים זה שלוש שנים במאבק משפטי מול הרשות בשל טענות על הלנה של רכיבי שכר שונים, בין היתר בגין חישובים גלובליים של שעות נוספות. "מדובר בתביעה מאוד גדולה. אי אפשר לכמת את הסכום, וגם לבית הדין הוגשה התביעה בלי לכמת את הסכום", הסבירה שבתוב, "בפגישות עם ההנהלה וההסתדרות, וגם פרופ' ירון זליכה נכח באותן פגישות, סוכם שיכניסו חברה חיצונית שתבצע את ההתנהלות החישובית, אך ההנהלה חזרה בה מסיכום זה. העניין עדיין בבתי הדין".

בקרת גבולות, לדברי שבתוב, היא מקצוע שדורש תקופת הכשרה של שנתיים בבית הספר לביקורת גבולות, במסגרתה עוברים הבקרים לעתיד גם הדרכות של כוחות הביטחון. לדבריה המאבק הוא על עתיד המקצוע. "עובדי ביקורת הגבולות נמצאים בתפקיד מאידאולוגיה. אף עובד לא היה מחזיק שש שנים כשפוגעים לו בשכר והוא מתקשה לכלכל את המשפחה שלו אם לא הייתה לו אידאולוגיה שהוא עומד מאחוריה – לשמור על המדינה ברגע שכל אחד יכול להניח את הדרכון ולצאת ולהיכנס, איפה המדינה שלנו מבחינת הגנה"?

מרשות האוכלוסין וההגירה נמסר כי לא בוצע כל קיצוץ במספר בקרי הגבול בחודשי העומס. לדברי הרשות, לעובדים דווקא הוצע מענק עידוד לתוספת משמרות במהלך הקיץ וכל בקשה לתוספת משמרות מאושרת. עוד טענו, כי שמבטל את משמרות העבודה, פעמים רבות ללא התראה מראש, הם דווקא הבקרים. במקביל, לדבריהם, מתחילת השנה נמצאת הרשות נמצאת בהליכי גיוס אינטנסיביים של עשרות עובדים חדשים.

בתגובתם ציינו כי במהלך חודשי הקיץ בני נוער מסייעים בשירות לנוסעים בהכוונה והדרכה בלבד, כבשנים עברו. והוסיפו כי "עמדות המעבר העצמאיות נועדו להקל על העומסים ועד כה הוכיחו עצמן כעמדות שירות טובות. עמדות אלה נפתחו לאחר התייעצות עם כלל הגורמים הרלוונטיים".

בתגובה לטענות הבקרים על פגיעה בשכרם, מסרו ברשות כי המשא ומתן בעניין זה מתנהל מול משרד האוצר.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "כי אגף השכר והסכמי העבודה נכון להאריך את ההסכם הקיים מול עובדי רשות האוכלוסין וההגירה, במסגרתו קיבל כל עובד תוספת בגובה של כ-30,000 ש"ח במהלך תקופת הפיילוט של הנפקת דרכונים ביומטרים בשלוש השנים האחרונות. אולם מי שמסרבים להאריך את ההסדר הקיים אלו הם העובדים. אנו קוראים להם לשוב למו"מ שיאפשר את העבודה התקינה של רשות האוכלוסין וההגירה במהלך חודשי הקיץ".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!