דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
עוני

סערת הקשישים העניים / כש-21% מהקשישים בישראל נמצאים מתחת לקו העוני מדובר במדיניות

כתבתו המטלטלת של אילן לוקאץ' בחדשות ערוץ 2 בערב שישי, המביאה את סיפורם של זקנים שנאלצים לעבוד הרבה לאחר גיל הפנסיה ונשארים עניים, מעוררת גל של תגובות וזעם.

קשיש בבית תמחוי (ארכיון / צילום: פלאש 90)
קשיש בבית תמחוי (ארכיון / צילום: פלאש 90)
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

ביום שישי האחרון פרסם אילן לוקאץ' כתבה מצוינת ומטרידה במסגרת 'אולפן שישי' של חברת החדשות של ערוץ 2, המתארת את מצבם של קשישים בישראל הנאלצים לעבוד גם אחרי גיל 80 תחת הכותרת "עד שאני אתמוטט".  לא מדובר באנשים העובדים מתוך בחירה, אלא קשישים שאינם מסוגלים לסגור את החודש ונאלצים לעבוד בניקיון ובשליחויות.

בשונה מהמקובל במהלך הכתבה לוקאץ' לא מדבר, מראיין או מפרש את מצבם של הקשישים, הוא משאיר לקשישים את כל זמן השידור של הכתבה. הוא חותם את הכתבה בשלושה משפטים חותכים: "לא כולנו נשב בפנסיה על החוף באקפולקו. אבל בן אדם שעבד ביושר כל חייו לא צריך לשטוף רצפות בגיל 81. לא צריך לעשות שליחויות פיצה בגיל 78 בזמן שהוא עובר כימותרפיה ומדינה שנותרה בה ולו מולקולה אחת של מצפון, חלקיק אחד של מוסר, לא תיתן למורה למתמטיקה והיסטוריה בעשור התשיעי לחייו, בעל תעודת אסיר ציון, לטאטא את טרמינל 3 בשביל שיהיה לו בגד ללבוש. שום תירוץ. להכל יש פה כסף, להכל, בעשרות ובמאות מיליונים. תמצאו גם בשבילם."

תמונתו של ג'קי כהן סבג, שוטף רצפות בגיל 81, אמנם מדברת בעד עצמה, אך בכל זאת, קצת נתונים להבנת המציאות. מחקר שנערך על ידי מרכז טאוב בשנת 2013 מגלה כי 21% מהקשישים בישראל חיים מתחת לקו העוני. מדובר בשיעור עוני הקשישים הגבוהה ביותר בקרב המדינות המפותחות. עובדה מטרידה יותר, היא שבמדינת ישראל שיעור הקשישים מכלל האוכלוסיה, הוא הנמוך ביותר במערב. כלומר, אחוז הקשישים העניים גבוה למרות שיש לנו את נקודת הפתיחה הטובה ביותר מבין המדינות המתפתחות להתמודדות עם עוני קשישים.

נתון קשה נוסף הוא ששיעור העוני של הקשישים בישראל לפני תשלומי רווחה ומיסים (קצבת זקנה השלמת הכנסה וכו') הוא הנמוך ביותר בקרב המדינות המפותחות ועמד אז על קצת יותר מ-50%. לשם השוואה, הנתון המקביל ברוב המדינות נע בין 60%-80%. מכך ניתן ללמוד כי רשת הביטחון החברתית שמספקת המדינה, באמצעות הביטוח הלאומי בעיקר, היא המצומצמת ביותר במערב. בעוד מרבית המדינות המפותחות מצליחות להעלות כ-90% מהקשישים שלהן מעל לקו העוני באמצעות קצבאות, ישראל מעלה פחות מ-60% מהקשישים אל מעבר לקו העוני.

הציבור בישראל לא נותר אדיש, וביומיים שעברו מאז פרסום הכתבה בתוכנית 'אולפן שישי' צפו בה מעל ל 200,000 אנשים בפייסבוק, בנוסף לצפיות באתרי החדשות. גם חלק מנבחרי הציבור החליטו להגיב באופנים שונים. חבר הכנסת איציק שמולי (המחנה הציוני) פירסם בדף הפייסבוק שלו פוסט בו נכתב, "אוטוטו יש תקציב מדינה על הפרק ואם שאלתם את עצמכם האם מתוך כמעט 400 מיליארד שקל מצאו את מה שצריך כדי לשנות כאן את המגמה התשובה היא לא, לא ולא. אמרנו כבר, בממשלת ישראל בונים על זה שבעוד כמה ימים הרי נשכח ובמקום ביטחון תזונתי או תרופות מצילות חיים לקשישים – נחזור להתעסק בעניינים הרגילים. אני יכול להבטיח לכם שבכנסת תהיה על הנושא הזה בתקציב- מלחמה. אין כאן עניין פוליטי של קואליציה ואופוזיציה, אלא יכולת ליצור הסכמה רחבה שככה אנחנו לא מוכנים שיראו עוד פניה של המדינה".

חבר הכנסת נחמן שי (המחנה הציוני) כתב, "במקום לנצל את ניסיונם הרב, את רצונם של רבים מהם לעבוד מעבר לגיל הפרישה הנמוך בהשוואה לתוחלת החיים, משליכים את ותיקי ישראל הצידה. חייבים לעצור את החרפה הזאת."

חבר הכנסת דב חנין (הרשימה המשותפת ) כתב "במושב האחרון של הכנסת העליתי הצעת חוק שמטרתה להגדיל משמעותית את קצבת הזיקנה הזעירה שמשולמת היום (רק 1531 שקלים!) ושאי אפשר לחיות ממנה. הממשלה הצליחה להפיל בהצבעה את הצעת החוק על חודו של קול."

חברת הכנסת מרב מיכאלי (המחנה הציוני) כתבה "בישראל 2016 אנשים בגיל שמונים לא יכולות ויכולים להרשות לעצמןם להפסיק לעבוד כי אין להןם ממה לחיות, אין להןם איך להתקיים. זאת לא מקריות ולא מזל רע. זאת מדיניות שנטשה את כל הערכים האלו והחליפה אותם בערכים של אחד על חשבון השני, של תפוס כפי יכולתך כי המדינה לא דואגת לך."

הכתבת הפוליטית של חברת החדשות של ערוץ 2, דפנה ליאל, כתבה בחשבון הטוויטר שלה כי נורית קורן, חברת הכנסת מהליכוד, פנתה לחברת החדשות בכדי לקבל את פרטי המצולמים בכתבה כדי לסייע באופן פרטני.

קורן היא חברת הכנסת היחידה מהקואליציה שהגיבה עד כה לעדויות הקשות ולמציאות הבלתי נסבלת שתוארה בכתבה, ושרבות ורבים מהישראלים מכירים היטב.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!