דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חיפה כימיקלים דרום

איכות הסביבה / מפעל חיפה כימיקלים דרום זומן לשימוע במשרד להגנת הסביבה

זאת לאחר שחרג מתקני הפליטה בארובות ולא דיווח כנדרש למשרד להגנת הסביבה על דליפת חומצה שאירעה בשטחו. במקביל, שלח המשרד התראה למפעל עקב הפרת תנאי רישיון העסק.

מפעל חיפה כימיקלים (צילום: עופר ארנון, המשרד להגנת הסביבה).
מפעל חיפה כימיקלים (צילום: עופר ארנון, המשרד להגנת הסביבה).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

מפעל חיפה כימיקלים דרום זומן לשימוע לאחר שחרג מתקני הפליטה בארובות ולא דיווח כנדרש למשרד להגנת הסביבה על דליפת חומצה שאירעה בשטחו, כך הודיע היום (שלישי) המשרד.

בעקבות האירועים, המשרד להגנת הסביבה שלח התראה למפעל חיפה כימיקלים דרום, הממוקם במישור רותם, ואף זימן את המפעל לשימוע בגין הפרת תנאי היתר רעלים. במקביל, המשרד שלח התראה למפעל עקב הפרת תנאי רישיון העסק .

על פי המשרד להגנת הסביבה, אירוע דליפת החומצה התרחש בתחילת אוגוסט השנה, וכתוצאה ממנו פונו שלושה עובדים לקבלת טיפול רפואי בבית החולים סורוקה. במשרד מדגישים כי הדיווח על האירוע התקבל ממשטרת ישראל ולא מהמפעל. אי-הדיווח של חיפה כימיכלים למוקד הסביבה של המשרד על דליפה זו, כפי שנדרש בתנאי היתר הרעלים של החברה, מהווה הפרה של תנאי ההיתר, ואף עבירה לכאורה על הוראות חוק חומרים מסוכנים. העונש המרבי בגין עבירה זו הוא שלוש שנות מאסר או קנס כספי הנע בין 202 אלף ש"ח ל-1.6 מיליון ש"ח.

השר להגנת הסביבה, זאב אלקין אמר כי "אנחנו ממשיכים לפעול בנחישות על מנת להפחית זיהומים וסיכונים לציבור. נמשיך לפעול ביד קשה כלפי המפעלים המזהמים שאינם פועלים כחוק, ובמיוחד נגד אלה שמנסים להסתיר תקלות מסוכנות מהמשרד ומהציבור. אנו רואים בחומרה רבה את המקרים, ונמצה את הדין עם המפעל"

ברוך ובר, מנהל מחוז דרום במשרד, הוסיף "לא נאפשר לחברות לסכן את הסביבה תוך עבירה על החוק, ונפעל נגדן בכל הדרכים האפשריות העומדות לרשותנו, לרבות הטלת עיצום כספי, ביטול היתר הרעלים, הוצאת צו הפסקה או פתיחה בחקירה פלילית – אם יידרש"

ממפעל חיפה כימיקלים דרום נמסר כי "כי במפעלי החברה לא היה אירוע סביבתי הקשור בחומצה חנקתית".יש להדגיש כי תגובה זו לא שוללת שאירע אירוע דליפה אלא מכחישה את אופיו בלבד. המפעל בחר שלא להשיב לפניית 'דבר ראשון' לגבי שלום העובדים שנשלחו לבית החולים סורוקה.

מפעל חיפה כימיקלים דרום נמצא במישור רותם ומייצר דשנים וכימיקלים לתעשייה. לפי נתוני דן אנד ברדסטריט, תאגיד חיפה כימיקלים כולו מעסיק במפעליו השונים כ-750 עובדים, רובם בישראל, ומחזור המכירות שלו עומד על 2.5 מיליארד שקל.

בשימוע ידונו גם באירוע קודם, בו ממצאי דיגום פתע בארובות מסוף 2015 הצביעו על אי מילוי אחר הוראות תנאי רישיון העסק במלואן. הפרת תנאים ברישיון עסק מהווה עבירה לכאורה על הוראות חוק רישוי עסקים, שהינה עבירה פלילית. העונש המרבי בגין עבירה זו הוא 18 חודשי מאסר או קנס של 75,300 שקל וכן קנס של 1,400 שקל עבור כל יום שבו נמשכת העבירה לאחר מסירת ההתראה.

ניתן לתהות מדוע המתין המשרד להגנת הסביבה עד לאירוע נוסף כדי לקבל החלטה לזמן לשימוע את המפעל. ביחס לאירוע הזה נמסר מהמפעל כי "החברה קיבלה אתמול פניה בנוגע לבדיקת פתע שהתקיימה בשנת 2015 ולפיה היתה חריגה לכאורה בפליטה של אחת הארובות. החברה בודקת את הטענות ותשיב לגורמים המקצועיים בהתאם לנהלי העבודה הקבועים".

השימוע הנוכחי ייערך ב-11 בספטמבר, ולאחריו יוחלט במשרד להגנת הסביבה לגבי הפעולות הבאות מול המפעל – לרבות הטלת עיצום כספי, ביטול היתר הרעלים ופתיחה בחקירה פלילית.

עוד נמסר מהמשרד להגנת הסביבה כי במאי 2013 התקיים שימוע קודם למפעל בעניין המפעל בגין הפרת הוראות חוק חומרים מסוכנים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!