דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
22.2°תל אביב
  • 22.6°ירושלים
  • 22.2°תל אביב
  • 21.5°חיפה
  • 19.1°אשדוד
  • 25.1°באר שבע
  • 22.7°אילת
  • 20.1°טבריה
  • 18.0°צפת
  • 22.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מתאגדים

סאפ היא חברה מצוינת ולא בכדי היא המעסיקה המובילה בגרמניה כבר שנים רבות. בהיותה חברה אירופאית, יש בה ועדי עובדים לרוב ותרבות ארגונית שמורגלת בכך. יש בה כ-15 ועדי עובדים כאשר המשמעותי ביניהם הוא כמובן הועד הגרמני שנהנה מ-  CO-determination, כלומר החלטה משותפת על כל דבר ועניין. בנוסף, בדירקטוריון החברה, יושבים כ-18 נציגים שמחצית מתוכם הם נציגי העובדים. מדובר בעובדים רגילים מן השורה שנבחרו לייצג את העובדים בדירקטוריון.

בנוסף לכל אלה, יש את הועד האירופאי שבו יש נציגים לכ-27 מדינות שונות והוא נהנה בעיקר מחובת היוועצות, וגם מהיכולת לקחת את החברה לבית משפט, אם צריך.

בישראל, אם לומר בעדינות ובלשון המעטה, המצב שונה בכלל ובהייטק של שנת 2014 בפרט. בספטמבר 2014 החתמנו את העובדים ותוך יומיים הגענו ל-40% חתימות. בבוקר של ה-3 לספטמבר, לפני הגעת העובדים למשרד, הנחנו פליירים על כל 650 המקלדות בחברה, בהמשך הבוקר נשלח מייל לכל העובדים המודיע על מהלך ההתאגדות. באותם ימים, עברנו חדר אחר חדר ושוחחנו עם האנשים ושכנענו אותם להצטרף. זה היה מתיש וקשה עד מאוד. שבועיים לאחר מכן ההנהלה הכירה ביציגות שלנו.

במאי 2014 היו הפיטורים שעליהם כתבתי בפוסט הקודם. בסוף אותו שבוע כבר הסתובבו שמועות בבניין שיהיו פיטורים ועלו המון ספקולציות לגבי זהות הקבוצות המפוטרות.

ביום שני בבוקר, עוד לפני שהודיעו לכ-80 איש שהם מפוטרים כי סוגרים את קבוצות הפיתוח שלהם, התפרסמה ידיעה לא מדויקת בעליל באחד מהעיתונים הכלכליים, שעדכנה שמרכז הפיתוח שלנו בכרמיאל אמנם נסגר, אך עובדי המרכז יקבלו הצעת עבודה ברעננה. כמובן שלא כך היו הדברים.

באותו יום שני הודיעו לכ-80 איש שהם מסיימים את עבודתם, לחלקם הודיעו באמצעות וידאו קונפרנס. ככה, עובדים עם ותק של 20 שנה התבשרו על פיטוריהם בוידאו קונפרנס. יומיים לאחר מכן רוב האנשים סיימו לעבוד בסאפ.

קשה לתאר את ההלם ואת הכאב. בפגישה שנערכה  באותם ימים עם מנכ"לית המעבדות בישראל נאמר לנו: סאפ מפטרת בכל העולם, היא קודם כל מפטרת היכן שאין ועדי עובדים ויש מקום שהיא מפטרת על בסיס וולונטרי.

גלינג, גלינג ,גלינג. עשרות אסימונים נפלו לי בתוך הראש והבנתי שהגענו לנקודה של הכרעה. עלינו לבחור: נהיה כמו סין והודו ששם מאוד קל לפטר, או שנקים ועד ונצטרף למדינות אירופה ובפעם הבאה שירצו לפטר, יגיעו אלינו רק בסוף וקודם ידברו איתנו. רצינו שיגיעו איתנו להסכמות ונמצא פתרונות ולא ירוצו מיד לתקשורת, ולא יפטרו בשיחת וידאו. מי יודע? אולי נצליח להציל כמה משרות על הדרך.

ובכל זאת להקים ועד בהייטק זה דבר שעוד לא נעשה והאם יחתמו לנו בכלל ומאיפה בכלל מתחילים? עו"ד ד"ר מורן סבוראי, שכנה יקרה ועורכת דין מוכשרת, הייתה לצדנו. התחלנו את התהליך עם עורכי הדין ושאלנו איך עושים את זה? חייבים ארגון עובדים? ואם כן, אז איזה? הוסבר לנו שדרך המלך היא ללכת עם ההסתדרות הכללית וכך ב-1 ליולי 2014 כבר נפגשנו עם מי שהיה בזמנו סמנכ"ל האגף להתאגדות עובדים. משם התחיל תהליך של מציאת השותפים השונים לוועד והמון למידה של איך עושים את זה.

בהזיה שלנו חשבנו שנשלח מייל אנונימי מאיזה ג'ימייל עם לינק להצטרפות להסתדרות. לפחות שליש מהעובדים יחתמו ויהיה ועד יציג וזהו. זהו? כן, זהו! חשבנו שבנקודה הזו נמשיך את חיינו הרגילים כעובדי הייטק בחברה שבה יש ועד והעובד לא מרגיש יותר חלש, קטן וחסר אונים מול מערכת שעשויה לעיתים להיות דורסנית. חשבנו….אבל טעינו בגדול.

המשך בפוסט הבא.

תודה, גד

Gad.ravid@sap.com

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!