דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
29.0°תל אביב
  • 26.3°ירושלים
  • 29.0°תל אביב
  • 25.2°חיפה
  • 26.0°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 26.8°אילת
  • 21.6°טבריה
  • 20.4°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברת החשמל

אנרגיה / שר האנרגיה הכריז כי תחנות הכח הפחמיות בחדרה יוחלפו

לאחר מאבק ציבורי אשר חשף את הנתונים המדאיגים בדבר התחלואה ומקרי המוות הנגרמים עקב הזיהום של התחנות הפחמיות - קבע שטייניץ כי יוקמו תחנות כח המונעות בגז טבעי.

מסוע הפחם בתחנת החשמל אורות רבין (צילום: ארז רביב)
מסוע הפחם בתחנת החשמל אורות רבין (צילום: ארז רביב)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בהודעה דרמטית הכריז אתמול (רביעי) שר האנרגיה יובל שטייניץ כי ארבע מתוך שש היחידות הפחמיות לייצור חשמל בתחנת 'אורות רבין' בחדרה ייסגרו, ובמקומן יוקמו תחנות כח המונעות בגז טבעי. הודעה זו מהווה שינוי מדיניות במשרד האנרגיה, שעד כה תמך בפתרון של התקנת סולקנים, מערכות להפחתת פליטות, באותן יחידות.

ההחלטה התקבלה לאחר מאבק ציבורי של ארגוני סביבה ותושבי האיזור ובתוך מחלוקת בין משרדי הממשלה השונים. בתחילה רק משרד הבריאות התנגד להמשך ההפעלה בפחם, ובהמשך הצטרף אליו המשרד להגנת הסביבה. בשבוע שעבר פורסם בכלכליסט כי משרד האוצר שינה עמדה, בשל שיקול מעשי פשוט: התקנת הסולקנים תארך מספר שנים, ועד שזה יקרה משק הגז אמור להתפתח כך ששלושה מאגרי גז יחוברו לחופי ישראל במקום אחד בלבד כיום. כלומר, גם היתרון היחסי של הייצור בפחם בנושא הביטחון האנרגטי אמור להישחק משמעותית כאשר אספקת הגז תהיה יציבה יותר.

תחנת הכח אורות רבין במבט מן הים. צילום: דבר ראשון.
תחנת הכח אורות רבין במבט מן הים. צילום: דבר ראשון.

היום גם שר האנרגיה שינה את עמדתו והסביר: "הבחינה שנעשתה בשבועות האחרונים הראתה שניתן לשמור על רמת הביטחון האנרגטי תוך ויתור על התחנות הפחמיות 1-4. נוצר ספק לגבי היעילות, המחיר והמהירות של התקנת הסולקנים". היחידות הישנות אמורות להיסגר במהלך שש השנים הקרובות, החלטה שבבת אחת יוצרת ביקוש חדש וגדול לגז בעבור תחנות המונעות בגז שייבנו במקומם. התחנות הישנות לא ייהרסו ויועברו למצב של שימור, שייאפשר להפעילן מחדש תוך מספר שבועות במצב חירום. עוד הצהיר השר כי: "חברת החשמל לא תפעיל את התחנות הגזיות. לגבי השאלה מי יבנה, אני הטלתי על מנכ"ל משרדי ביחד עם יו"ר רשות החשמל ובתיאום עם משרד האוצר ומשרד הביטחון, להכין תכנית מפורטת. התכנית צריכה להיות מוכנה עד סוף השנה הזאת".

ההחלטה זכתה לתגובות חיוביות ביותר במערכת הפוליטית – השר להגנת הסביבה זאב אלקין (הליכוד), מסר כי: "החלטה אמיצה זו תוביל בעוד מספר שנים להפסקה מוחלטת של הזיהום וכן התחלואה והתמותה כתוצאה מיחידות מזהמות אלו; ותצעיד את משק החשמל למאה ה-21 – כפי שנעשה במדינות המפותחות בעולם". ח"כ יעל כהן פארן (המחנה הציוני) הודיעה כי, "ההחלטה היא בשורה לתושבי אזור חדרה וכלל ישראל לעתיד טוב יותר, בריא יותר וסביבתי יותר.״

השר להגנת הסביבה זאב אלקין: "החלטה אמיצה זו תוביל בעוד מספר שנים להפסקה מוחלטת של הזיהום וכן התחלואה והתמותה כתוצאה מיחידות מזהמות אלו"

מארגון מגמה ירוקה נמסר: "זוהי החלטה גורלית שתציל את חייהם של כ-200 בני אדם בכל שנה ותמנע תחלואה עודפת בקרב אוכלוסיות חלשות לרבות נשים בהריון, קשישים וילדים. שיתוף הפעולה בין משרד האנרגיה וקבלת המלצות המשרד להגנת הסביבה לסגור את הפחמיות מוכיחות לנו את כוחם של נבחרי הציבור לפעול ולשנות מציאות הרסנית כשעקרון בריאות הציבור וטובתו מהווים ערך עליון".

מחברת החשמל, שהתבשרה כי לא תפעיל את התחנות החדשות שיוקמו במקום התחנות שיושבתו, יצאה הודעה חיובית ובה נאמר כי: "חברת החשמל מברכת על החלטת השר אשר הסיר את אי הוודאות סביב אופן ייצור החשמל בתחנת הכח אורות רבין. חברת החשמל הצהירה בעבר וכך גם היום: ההחלטה לגבי אופן ייצור החשמל ביחידות הייצור 1 – 4 בתחנת הכח אורות רבין היא עניין של מדיניות משק החשמל . החברה הציגה עמדתה בפני הגורמים הרלבנטיים כשלנגד עיניה סוגיות של אמינות אספקה, בטחון אנרגטי, התמודדות עם איומים והבטחת אספקת חשמל יציבה ונקייה."

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!