דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
ארה"ב

חברה וכלכלה / בקונגרס דורשים הסבר על מחירי תרופה מצילת-חיים

חברת התרופות מיילן, המייצרת מזרקים אוטומטיים לטיפול חירום במקרים של תגובה אלרגית מסכנת חיים העלתה את מחיר התרופה בלמעלה מ-600% בתשע השנים האחרונות. חברי הקונגרס דורשים תיקון מידי של המצב.

אפיפן (צילום: Intropin מתוך ויקימדיה קומונס).
אפיפן (צילום: Intropin מתוך ויקימדיה קומונס).

חברים בקונגרס האמריקני דורשים הסברים מחברת התרופות מיילן לזינוק החד במחירי הטיפול מציל החיים – אפיפן (EpiPen) בשנים האחרונות. מחירה של חפיסה המכילה שתי מנות של מזרק אוטומטי שמעניק טיפול חירום במקרים של תגובה אלרגית מסכנת חיים, עמד לפני תשע שנים על כ-94 דולר. במאי האחרון היה המחיר הממוצע לחפיסה 608 דולר – יותר מפי שש, על פי מאגר המידע של אלסביר (חברת הוצאה לאור של מידע מדעי), ייתכן שהמחיר אף עלה מאז.

הסנטורים הדמוקרטים ריצ'ארד בלומנת'ל מקונטיקט ואיימי קלובצ'ר ממינסוטה התייחסו לעליית המחירים במסיבת עיתונאים שערכו הלילה, לצד רופאים ומשפחות הזקוקות לטיפול. השניים קראו לוועדת הסנאט לענייני שפיטה לערוך שימוע בנושא, כמו גם לפתיחת חקירה בידי נציבות הסחר הפדרלית שתבדוק אם חברת התרופות הפרה חוקי הגבלים עסקיים.

מוקדם יותר השבוע, שלח בלומנת'ל מכתב למיילן, בו הציג סדרת שאלות ודרש הוזלה של מחירי המכשיר. "במצב בו לחברת מיילן יש, הלכה ולמעשה, מונופול על שוק המזרקים האוטומטיים והתכונות מצילות החיים הייחודיות להם, יש חשיבות עליונה שהמוצר שלכם יישאר בר השגה לכל האמריקנים" כתב בלומנת'ל, "לפיכך, אני דורש כי מיילן תנקוט בצעדים מידיים להורדת מחירי האפיפן עבור כל האמריקנים שמסתמכים על מכשיר זה בשמירה על בריאותם וביטחונם".

גרייס מנג, חברת קונגרס דמוקרטית ממדינת ניו יורק  ביקשה מוועדת הקונגרס לפיקוח ורפורמות ממשלתיות לערוך שימוע בנושא. מנג היא יושבת ראש משותפת של השדולה לבטיחות ילדים בקונגרס.

"אלפי אמריקנים מסתמכים על אפיפן מדי שנה, ואין אולי מועד חשוב יותר לרכישת הטיפולים הללו מערב פתיחת שנת הלימודים", כתבה מנג בפנייתה ליו"ר הוועדה, הרפובליקני ג'ייסון צ'ייפץ מיוטה ולחבר הדמוקרטי הבכיר בוועדה – אלייג'ה קאמינגס ממרילנד.

במקביל, פנו מספר סנטורים למנהל התרופות והמזון האמריקני בשאלות על תהליך האישור של תרופות גנריות העשויות לסייע בהורדת מחירים של טיפולים כמו האפיפן.

גם המועמדת הדמוקרטית לנשיאות, הילרי קלינטון, התבטאה בנושא וקראה למיילן להוריד את המחיר "המקומם" של המכשיר. היא הוסיפה כי חברות תרופות צריכות להסביר עליות מחירים ולהראות את התועלת והערך שהתווספו לתרופות. "זו טעות כשחברות תרופות מעמידות רווחים לפני מטופלים, מעלות את מחירי המוצרים שלהן בלי להסביר את הערך מאחוריהם".

ד"א אנדרו גורמן, נשיא איגוד הרפואה האמריקאי, אמר שעליית מחירי האפיפן עלולה "להוציא אותו מהישג היד של אנשים הזקוקים לו או תחייב משפחות לבחור בין אפיפן למוצרי יסוד אחרים".

בהודעה שהוציאה מיילן בתחילת השבוע, טענה החברה כי היא מפעילה תכניות מחיר מוזלות למטופלים ואף מספקת את המכשיר לבתי ספר ללא עלות. לדברי נציג החברה, כמחצית מבתי הספר בארה"ב לוקחים חלק בתכנית זו.

בנוסף, טענו בחברה כי שינויים שנעשו לאחרונה בביטוחי הבריאות העלו את שיעור ההשתתפות העצמית של המשפחות המבוטחות. "שינוי מתמשך זה הציב אתגרים חדשים לקהל הלקוחות, וכעת הם נושאים בחלק גדול יותר מעלות המכשירים", לשון ההודעה.

קשרי משפחה

על רקע הסערה שמעורר העניין במערכת הפוליטית בארה"ב, בולטת במיוחד שתיקתו של חבר אחד בבית המחוקקים האמריקני – ג'ו מנצ'ין, הסנטור הדמוקרטי מוירג'יניה המערבית, אביה של מנכ"לית מיילן הת'ר בראש.

דוברו של מנצ'יו, ג'ונתן קוט אמר כי, נכון לעכשיו, הסנטור לא מעוניין להגיב בנושא. ראוי לציין כי בתחילת החודש הילל מנצ'ין את החברה בראשה עומדת ביתו על התרומה הכספית של החברה לסיוע לנפגעי שיטפונות בוירג'יניה המערבית.

קלובצ'ר התייחסה לקשרי משפחה אלו במסיבת העיתונאים הלילה. "אני חושבת שיש לנו מחויבות לציבור האמריקני לבצע את עבודתנו בלי קשר לשאלה מי קרוב משפחה של מי ובאיזו חברה" אמרה לכתבים, "ומעולם לא ראיתי את הסנטור מנצ'ין מתערב בעניינים הקשורים לחברה הזאת. לא ראיתי זאת מעולם. אני מכירה אותו היטב".

לא רק המחיר עלה

בשנת 2015 עמד שכרה של בראש  על 18.9 מיליון דולר, פי 7.7 מהשכר אותו קיבלה כנשיאת מיילן בשנת 2007 שעמד על 2.45 מיליון דולר. קודמה בתפקיד השתכר קרוב ל-15 מיליון דולר בשנת 2007, כך על פי דיווחי החברה לוועדה הפדרלית לניירות ערך ולבורסות.

מנכ"לית מיילן, הת'ר בראש Heather Bresch (צילום: סוכנות AP).
מנכ"לית מיילן, הת'ר בראש Heather Bresch (צילום: סוכנות AP).

מוקדם יותר החודש דיווחה מיילן על רווח רבעוני של 5.26 ביליון דולר, עלייה של 8% מהרבעון המקביל אשתקד. ההכנסה הנקייה של החברה ברבעון השני של 2015 עמדה על 168.4 מיליון דולר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!