דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
20.4°תל אביב
  • 21.7°ירושלים
  • 20.4°תל אביב
  • 21.9°חיפה
  • 19.4°אשדוד
  • 18.2°באר שבע
  • 25.0°אילת
  • 21.2°טבריה
  • 19.1°צפת
  • 18.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

סכנה כאן בונים

רשות השידור החדשה עוד לא קמה במלואה אבל ממעקב דיי יום יומי אחרי דף הפייסבוק שלהם, מרגיש שהם כבר הספיקו לתת תשובות מה תפקידם בתור רשות שידור ציבורית.

כמו כל פעם שאני עושה משהו חריג בדף הפייסבוק שלי ובוחר להתחיל לעקוב אחרי עמוד, או אחרי אדם (שכנראה אנחנו לא באמת מכירים, וגם לא באמת נכיר אף פעם)הפייסבוק שלי מגיב בהתלהבות שמאפיינת נער בגיל ההתבגרות, הפיד מתפוצץ בתוכן מאותו עמוד. התחלה באמת היה מרגש: דקותיים, כאן בהקמה ואפילו אמסטרדמסקי מנתח כלכלה בפינת הקפה.

פייר הופתעתי שזה תוכן שעולה בפייסבוק, מקבל עשרות אלפי צפיות וכל זה ברשות שידור ציבורית. איפה חשדתי? בסרטון החמוד שעשו על "להבה", החבר'ה מוצגים כאילו הם אקטיביסטים חמודים שרק רוצים להפוך את המדינה לטובה יותר, עמדות גזעניות, חשוכות והומופוביות מוצגות כלגיטימיות כמו ריענון לוח הימי הולדת של ועדת קישוט.

אז לפני שאני מתחיל לרטון ולהתעצבן  "איך יכול להיות שאני משלם מכספי המיסים שלי על זה?!" החלטתי לבדוק מה הרשות יודעת להגיד על עצמה, בעמוד שלהם בויקיפדיה רשום כך:

"התוכן שיספק תאגיד השידור הישראלי יהיה עצמאי, יופנה לכלל אזרחי מדינת ישראל ותושביה, ישקף ויתעד את היותה של מדינת ישראל מדינה יהודית ודמוקרטית, את ערכיה ואת מורשת ישראל, וייתן ביטוי הוגן, שוויוני ומאוזן למגוון ההשקפות והדעות הרווחות בציבור בישראל."

אם נניח שהתוכן היה כתבת חדשות על "תופעה חדשה ומדאיגה" (בטון נמוך וסמכותי) הייתי עוד איכשהו יכול לקבל את האייטם הזה, אבל הם מוצגים כלגיטימיים כמעט כמו האגודה לתרבות הדיור. האייטם הזה מעמיד לבחינה את השאלות הערכיות שחברי המערכת בתאגיד השידור בוחרים או שלא בוחרים לשאול את עצמם:

-האם "להבה" משקפים את מדינת ישראל היהודית והדמוקרטית וערכיה?

-האם בעצם הצגתם יש ביטוי הוגן ומאוזן להשקפות עולם (כלשהם)?

והשאלה הכי מכרעת בעיני, האם בכלל עמדתם של "להבה" היא בכלל לגיטימית בחברה הישראלית ומקומו של תאגיד השידור לתת להם במה להתבטא ולפזר את עמדותיהם.

כבסיס הבחירה לייצר גוף שידור ציבורי שאמור לתת במה לקבוצות שונות ועמדות שונות של האוכלוסייה בחברה הישראלית היא קריטית לפיתוח החברה הדמוקרטית הישראלית וביסוס הנרטיב שלנו כחברה ועם, על כל המחלוקות, העמדות והזרמים, אבל יש קו גבול שצריך לסמן אותו באופן ברור בין עמדות שונות לבין עמדות לא לגיטימיות. תאגיד השידור הציבורי מחוייב לשבת על המתח כל הזמן בין הגיוון לבין ערכי היסוד של החברה הישראלית. אסור לתאגיד השידור להפסיק להתמודד עם השאלה הזו כל הזמן, והאייטם הזה יכול להציב את הנקודה הראשונה שבה מותחים את קו התיחום הערכי או הופכים להיות כלי קיבול לכל תוכן אשר יצוץ.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!