דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כשהוא משלם

ניצול / פייסבוק השעתה את מפעילת הדף 'כשהוא משלם', היא מתחייבת להמשיך

"דווקא הנורמליות של הדיווחים היא המזעזעת", אומרת טלי קורל, 29. הדף המביא כלשונם ציטוטים של גברים ("הלקוחות") המתארים את השימוש, ההשפלה והאלימות כלפי נשים בזנות מושך תשומת לב והתנגדות. "המאבק החשוב הוא על התודעה של כלל הציבור"

המאבק  בזנות (משמאל: פרופיל דף הפייסבוק 'when he pays', מימין:  פלאש 90)
המאבק בזנות (משמאל: פרופיל דף הפייסבוק 'when he pays', מימין: פלאש 90)
יהל פרג'

אזהרה: הכתבה מכילה תיאורים של מציאות חייהן של נשים בזנות, ועלולה להיות קשה לקריאה לחלק מהקוראים והקוראות.

"כל-כך מכיר את ההרגשה…אין יותר משפיל מבחורה מתקתקת…אתה מרגיש כל-כך מגעיל מעצמך…יוצא משם ליומיים של אכילת סרטים, ותיאוריות, ופילוסופיות, וחשיבה על החיים…בקיצור – סיוט", כך נכתב באתר האינטרנט 'סקס אדיר – פורטל הסקס הגדול בישראל' בתאריך 27.7.2016, והתפרסם כמה יומים מאוחר יותר, בדף הפייסבוק 'when he pays' (כשהוא משלם), אשר נחסם למשך 24 שעות בשבוע שעבר.

דף הפייסבוק 'when he pays' מביא כלשונם ציטוטים של גברים הקונים מין, וכותבים על כך בחופשיות, לעיתים בכנות, ומתארים באופן בלתי אמצעי את האלימות וההשפלה אשר חוות הנשים בזנות – דרך עינייהם. "רציתי להביא דווקא את התיאורים ה'ציוריים', הם מייצגים את הצריכה כמות שהיא." אומרת טלי קורל, בת ה-29, המפעילה את הדף.

"זו הפעם השלישית שזה קורה, שמורידים פוסט. יכול להיות שאלו לקוחות זנות, או אנשים שקוראים את מה שכתוב שם ולא מבינים שאלו ציטוטים מדוייקים ושהדף עצמו נועד להעלות למודעות את התופעה." הפעם, לעומת הפעמיים הקודמות בהם הוסרו פוסטים מהדף, גם הפרופיל האישי של קורל נחסם. "המדיניות של פייסבוק היא מדיניות כללית, ואני לא כועסת עליהם. אני מקווה שבפעם הבאה שידווחו על פוסטים, לא יחסמו אותי לתמיד."

קורל גדלה בשדרות ובבאר-שבע, ועברה ליפו לפני חמש שנים. היא החלה להתנדב ב'תודעה – העמותה למאבק בתופעת הזנות', ובהמשך ניהלה את העמותה עד לחודש מאי האחרון. העמותה, וגם דפי הפייסבוק אותם היא מפעילה, בשונה מארגוני ועמותות הסיוע אשר עומדים לצד הנשים והנוער בזנות, מבקשים להאבק תודעתית וחינוכית בתופעה.

"נחשפתי לקמפיין בריטי דומה, המביא את זווית הראייה של ה"לקוחות", והבנתי שזה חסר מאוד בארץ בשיח ובהבנת המציאות. דווקא הנורמליות של הדיווחים היא המזעזעת בעיני – הרבה פעמים הם מתארים את הנשים כ'פוסטר' או כותבים שהיא לא מגיבה אליהם, והם חשים שכלל לא היו אלימים כלפיה. רוב האנשים האלו הם "נורמליים", הם מקיפים אותנו – מכל עדה, מגזר, השכלה או רמה סוציואקונומית."

טלי קורל, מפעילת דף הפייסבוק 'כשהוא משלם' (התמונה באדיבות המצולמת).
טלי קורל, מפעילת דף הפייסבוק 'כשהוא משלם' (התמונה באדיבות המצולמת).

"האלימות מתחילה בתשלום, לכן קראתי לדף 'כשהוא משלם'. "הלקוח" אומר לעצמו שהוא משלם על סקס, אבל זה הרבה דברים אחרים, הכל חוץ מסקס. כחברה אנחנו חייבים להבין את ההשלכות שיש על האנשים מהם אנחנו "קונים" את המין." הדף אותו מפעילה קורל, מבקש להבהיר עד כמה הנשים בזנות עוברות תהליך של דה-הומנזיציה, החפצה, בעיני החברה כולה. "הרבה אומרים לי שגם ביוון העתיקה ערש הדמוקרטיה היתה זנות, אז זה מנגנון של החברה שאי אפשר לשנות. מה שהם אולי לא מבינים, זה שביוון העתיקה האישה לא היתה נחשבת כלל כאזרח, אלא הייתה כמו העבדים."

היינו מצפים שאת התיאורים האלו תמצא קורל במעמקי האינטרנט, אך ההפך הוא הנכון. רבים מה"לקוחות" מתרברבים בכך, ומה שמטריד עוד יותר הוא שבעבודה משטרתית פשוטה, ניתן לגלות מי הם, טוענת קורל. "האתרים עצמם כמו 'סקס אדיר' הם לא חוקיים, משום שהחוק הישראלי אוסר על פרסום זנות. הגברים שכותבים בהם לא עוברים, כביכול, על החוק, אך מפעילי אתרים כאלה ואחרים כמו 'בננה' בהחלט כן."

הגברים הכותבים בפורומים השונים כנראה כבר מודעים לקמפיין של קורל, והיא מעריכה כי לאחרונה החלה התמתנות בתיאורים הגרפיים בדפים הפומביים וכי האלימות הגסה עברה להודעות הפנימיות. "ראיתי כבר הודעות של 'בואו נדווח על העמוד' או 'הפמיניסטיות המשוגעות ימותו על זה'. לאחרונה אני רואה גם ביטויים כמו 'צריך לכבד אותה' או 'היא כמו אישה אמיתית', הם מבינים שיש עליהם עין בוחנת."

https://when-he-pays.tumblr.com/post/149472008508/458-%D7%94%D7%AA%D7%9B%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%91%D7%A2%D7%9E%D7%95%D7%93-%D7%96%D7%94-%D7%94%D7%A0%D7%9D-%D7%A6%D7%99%D7%98%D7%95%D7%98%D7%99%D7%9D-%D7%90%D7%9E%D7%AA%D7%99%D7%99%D7%9D-%D7%A9%D7%9C

הבלוג 'איך התמכרתי למין ופורנוגרפיה ואיך יוצאים מזה' הוא בלוג של גבר, המתאר את המסע שהוביל אותו "לצרוך" מין ופורנוגרפיה, ואיך הוא מתמודד עם זה, ונגמל. קורל מאמינה ש'האסימון יכול ליפול' לגברים שקוראים את הדף בהקשר הנכון, "אני סובלנית כלפי ה"לקוחות" כי אני מאמינה שיש כאלו שיכולים להשתנות. אני מדי פעם מקבלת הודעות מרגשות מ"לקוחות" לשעבר. אני כמובן גם מבינה את הזעם שיש בקרב מי שקוראת את התיאורים האלו, ומאחלת 'מיתות משונות' לגברים האלו. באופן כללי, התגובה הנפוצה מגברים שקוראים את הציטוטים היא 'אני מתבייש להיות גבר', לנשים רק הקריאה עושה סיוטים."

גם בדף הפייסבוק עצמו מגיבים לעיתים "לקוחות", שקורל מזהה בקלות. "אנשים נתלים בסיסמאות- 'המקצוע העתיק בעולם', ומגינים בחירוף נפש על הזכות של גברים לצרוך מין." אומרת קורל. "הקמפיין הוא חלק מהמאבק הפמיניסטי. ברור שזנות יכולה להתקיים רק בעולם שובינסטי בו נשים מופלות בשכר. היא יכולה להיות כל-כך נורמלית רק בעולם בו יש כאלו פערים כלכליים בין חלקי אוכלוסיה. הגברים יכולים להגיע מכל חלקי החברה, אבל הנשים, ככלל, מגיעות מעמדות מוחלשות. זה קשור".

רק אמש פורסם בערוץ 2 כי שר הרווחה חיים כץ (הליכוד) תומך בהצעת החוק של ח"כ זהבה גלאון (מרצ) ושולי מועלם (הבית היהודי) להפללת מעשה התשלום בעד זנות, עם הסתייגות בה כץ מבקש לא להשית את החוק על קטינים.

"לגיטימציה לצריכת זנות מתחילה בנעורים ושם אנחנו פוגשים בה לראשונה, הזמנת חשפניות, טיולים בחוף תל ברוך, ועוד, וכמובן צריכת פורנוגרפיה שהיא הסוכן הכי לגיטימי ונפוץ לזנות. במכון תודעה אנחנו עושים עבודה חינוכית כזו, בסדנאות בתיכונים והתגובות של הנוער מצוינות." מוסרת קורל, "לגבי בגירים, הטלת קנסות חייבת להתקיים בצמידות לפעילות ציבורית להגברת המודעות לנזקי הזנות, ולהקצאת משאבים לסיוע לאוכלוסיות בזנות, כמו סיוע באמצעות ביטוח לאומי, בדיור, ובאלטרנטיבות תעסוקתיות והכשרות בשוק העבודה וסיוע בקצבאות לימודים."

"העולם הזה" אומרת קורל, "בו הגברים בפורומים האלה קוראים לאישה אליה הם נשואים 'החוקית', הוא עולם שמייצר את הזנות כמקום בו פורקים את היצרים האפלים, ואילו בבית, במקום הנורמלי, האישה היא חוקית. האנשים שצורכים זנות חשים שהם נורמלים לחלוטין, וזה נכון. יש לזנות לגיטימציה רחבה, ובהסתכלות היסטורית אנחנו עדיין בחיתולים של יחס מפוכח לזנות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!