דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בארץ

השיפוץ ברכבת השלום / החרדים: "כץ שיקר"; כץ: "ביצוע העבודות בשבת - נדרש והכרחי"

ראשי הסיעות החרדיות ביקרו בחריפות את התנהלות שר התחבורה ישראל כץ ודרשו פגישה עם רה"מ. כץ בתגובה: "אני תומך בצביונה היהודי-דמוקרטי של מדינת ישראל וקיום הסטטוס קוו, אבל זה מחייב את כל הצדדים להתפשר"

דרעי גפני וליצמן (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
דרעי גפני וליצמן (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
שי ניר

העבודות בשבת האחרונה להרחבת תחנת הרכבת "השלום" בתל אביב כבר הסתיימו, אבל המתיחות בין סיעות הקואליציה בנושא עדיין נמשכת. הסיעות החרדיות המשיכו במחאתן על קיום העבודות בשבת, וביקרו את התנהלותו של שר התחבורה ישראל כץ בנושא. כץ חזר והבהיר כי "ביצוע העבודות בסוף השבוע היה נדרש והכרחי". נראה כי הודעתו של ראש הממשלה נתניהו ביום שישי בבוקר על פתרון המשבר, והבטחה כי יתקיימו רק עבודות שיסכנו חיי אדם אם יתקיימו ביום חול – היתה מוקדמת מידי.

במבצע הנדסי מורכב, הונפה במהלך סוף השבוע הקונסטרוקציה לתחנת רכבת השלום מצידה הדרומי, במשקל של כ- 560 טון, לקראת הרחבת תחנת רכבת השלום ותחילת פעולתו של הקו המהיר לירושלים. במהלך העבודות נחסם לסירוגין כביש 20 (נתיבי איילון) בסמוך למחלף השלום.

מחלף השלום, דרך איילון (צילום: נתי שוחט  פלאש 90).
מחלף השלום, דרך איילון (צילום: נתי שוחט פלאש 90).

ראשי הסיעות החרדיות השר אריה דרעי (ש"ס), השר יעקב ליצמן (יהדות התורה) וחבר הכנסת משה גפני (יהדות התורה) הודיעו במוצאי שבת כי הם "מוחים בכאב על חילול השבת בעבודות הרכבת בתל אביב ללא צורך". בדבריהם הדגישו כי "מדובר בהפרת הסיכומים הקודמים שניתנו בידי שר התחבורה, ופגיעה בסטטוס קוו". השלושה דורשים פגישה דחופה עם ראש הממשלה נתניהו "נוכח התנהלותו של שר התחבורה ישראל כץ". עוד נמסר בהודעה כי השלושה מצרים "על הפסטיבל התקשורתי הנרחב והמיותר סביב העבודות שכלל מסיבת עיתונאים והודעות לתקשורת, מה שהעצימו את חילול השבת שלא לצורך."

שר התחבורה ישראל כץ הגיע בצאת השבת למתחם רכבת השלום בת"א ואמר כי "פעלתי בהתאם לחוק והסטטוס קוו הנהוג בישראל, ולא הסכמתי להורות על ביטול העבודות, שאושרו על ידי הגורמים המוסמכים – למרות כל הלחצים הכבדים שהופעלו מכיוונים שונים". בניגוד להודעת החרדים אמר כץ כי "אני שמח שבסופו של דבר גם הם השתכנעו והבינו שאין מנוס ותמכו בקיום העבודות". עוד אמר כץ, "אני אדם מסורתי ובהחלט תומך בשמירת ציביונה היהודי-דמוקרטי של מדינת ישראל ובקיום הסטטוס קוו, ומקפיד על כך בכל התחומים הנתונים לאחריותי, אבל זה מחייב את כל הצדדים להתפשר ולנהוג בהתאם לחוק כדי לאפשר חיים משותפים. אני מצטער על עמדת ראשי המפלגות החרדיות, אני אוהב ומכבד אותם ואת הציבור ששלח אותם אבל לא היה מקום לדחות את העבודות לאמצע השבוע."

שר התחבורה, ישראל כץ: "אני אדם מסורתי ובהחלט תומך בשמירת ציביונה היהודי-דמוקרטי של מדינת ישראל ובקיום הסטטוס קוו, ומקפיד על כך בכל התחומים הנתונים לאחריותי, אבל זה מחייב את כל הצדדים להתפשר ולנהוג בהתאם לחוק כדי לאפשר חיים משותפים."

ביחס להחלטה לקיים את עבודת התשתית בשבת והשיקולים שקדמו להחלטה אמר השר כץ כי "ביצוע העבודות בסוף השבוע היה נדרש והכרחי בהתאם לכל השיקולים המקצועיים ובהתאם לחוות דעת חד משמעית של משטרת ישראל שקבעה שביצוע העבודות ביום חול יביא לסיכון חיי אדם ולנזק כבד, ואני שמח שהעבודות שבוצעו בסוף השבוע הסתיימו בשלום מבלי לסכן את שלום הציבור ומבלי לגרום לכאוס תחבורתי במטרופולין הגדול בישראל."

חבר הכנסת משה גפני הגיב לדבריו של כץ והאשים אותו בשקר: "העבודה יכולה הייתה להיעשות ביום חול ולא בשבת, לא הייתה הסכמה לעבודה בשבת. כנראה השקר הוא חלק מהמקצוע של ישראל כץ, ראינו זאת בחודשיים האחרונים ששיקר אותנו עבור סיבות פוליטיות שלו."

בעז צפריר מנכ"ל רכבת ישראל הודיע כי "ביממה האחרונה ביצענו את אחד המבצעים המורכבים ביותר של רכבת ישראל בשנים האחרונות, הנפת הקונסטרוקציה לתחנת רכבת השלום מצידה הדרומי, במשקל של כ- 560 טון. בתחנות ת"א עוברים מידי יום כ-  180 אלף נוסעים והקמת התחנה החדשה תאפשר גדילה של כמות הנוסעים, לקראת קליטת הקו המהיר לירושלים. אני מבקש להודות לכל אלה שלקחו חלק במבצע המורכב, לשר התחבורה, למשרדי הממשלה, למשטרת ישראל ועיריית ת"א."

"מוחים בכאב על חילול השבת בעבודות הרכבת בתל אביב ללא צורך. מדובר בהפרת הסיכומים הקודמים שניתנו בידי שר התחבורה, ופגיעה בסטטוס קוו".

לפני כעשרה ימים כץ היה מצוי במרכזה של סערה פוליטית נוספת בעקבות שורה של החלטות אותן הוביל במזכירות סיעת הליכוד שנועדו לצמצם את סמכויותיו של נתניהו כיו"ר הליכוד. למחרת נתניהו וכץ נפגשו, וכפי שפורסם במספר כלי תקשורת, נתניהו נזף בכץ ואיים עליו בפיטורין. בשיחה הוחלט כי החלטות המזכירות יבוטלו. זמן קצר לאחר הפגישה אמר כץ בראיון לגלי צה"ל כי "אף אחד לא מאיים עלי ואף אחד לא נוזף בי. אם מטרת הפגישה הייתה מטרה מהסוג הזה – הפגישה לא הייתה מתקיימת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!