דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
המשרד להגנת הסביבה

הזיהום במפרץ חיפה / ראש העיר חיפה ניצב לצד ארגוני הסביבה ומתנגד להרחבת בז"ן

יהב, אשר שינה את עמדתו לאחרונה, מוחה כנגד החלטת המועצה הארצית לתכנון ולבנייה אשר הודיעה כי בדיון הקרוב שלה לא תקבל החלטה בדבר הרחבת בז"ן. פעילי הסביבה מצידים ממשיכים להפגין ולטעון כי המפעלים הם הגורם לתחלואה באזור.

בתי הזיקוק במפרץ חיפה (צילום ארכיון: חן ליאופולד / פלאש 90)
בתי הזיקוק במפרץ חיפה (צילום ארכיון: חן ליאופולד / פלאש 90)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

המועצה הארצית לתכנון ולבנייה הודיעה כי הדיון הקרוב בתכנית להרחבת בתי הזיקוק לנפט בחיפה (בז"ן), יכלול דיווח בלבד ולא תתקבל בו החלטה בנושא. בתגובה, שלח ראש עיריית חיפה יונה יהב, מכתב ליו"ר המועצה אביגדור יצחקי,  בו הוא הביע את התנגדותו ודרש לקיים דיון נוסף בעצם ההחלטה לאשר את התכנית. במקביל, המאבק הציבורי בתכנית ההרחבה נמשך.

תכנית הרחבת בז"ן נהגתה לראשונה לפני יותר מעשור ומאז נידונה במוסדות התכנון. לאחר שלבי ההתנגדויות והעררים, אשר צמצמו את שטח התכנית מ-300% ל-120% בלבד, אושרה התכנית. סמוך למועד האישור, החל יהב להתנגד בתוקף לתוכנית, בטענה שהיא מסכנת את בריאות התושבים, וזאת לאחר שבשלבים מוקדמים יותר, תמך בה.

הפגנת פעילים נגד בז"ן (צילום: דבר ראשון)
הפגנת פעילים נגד בז"ן (צילום: דבר ראשון)

בעקבות סדרת הפגנות מול ביתו של שר האוצר משה כחלון ביוזמת ארגון מגמה ירוקה, המופקד על מוסדות התכנון, התקשר השר לאביהו האן, חבר סיעת "הירוקים" בעירייה, ואמר לו כי יתקיים דיון נוסף בנושא במועצה הארצית לתכנון ובנייה.

ממנהל התכנון הודיעו שהדיון המתוכנן איננו דיון ממש, אלא דיווח בלבד. מנהל התכנון מסר למקומון החיפאי כלבו כי "בשבועות האחרונים, מאז החלטת ועדת המשנה לעררים לאשר את הרחבת הבנייה במתחם בתי הזיקוק ב-20 אחוז, התקבלו פניות רבות ותלונות של תושבים מודאגים במטה הדיור שבמשרד האוצר. בעקבות פניות התושבים הרבות החליט יו"ר מטה הדיור אביגדור יצחקי לזמן לישיבה הקרובה של המועצה הארצית דיווח בעניין החלטת ועדת המשנה לעררים".

על פניו, נראה כי דיווח בלבד איננו מתמודד עם חששות התושבים, ובשל כך כתב יהב ליצחקי: "לאחר בחינה משפטית, סבורה עיריית חיפה כי אין לעמדה ביסוס בדין, ועומדת על כך כי לא זאת בלבד שהמועצה הארצית רשאית לקיים דיון, וכי בנסיבות שנוצרו קיום דיון נוסף הינו חובה ציבורית מהמדרגה הראשונה, והוא נוגע לחייהם של כמיליון מתושבי מדינת ישראל. בינתיים, אין בכוונת עיריית חיפה להמתין להחלטה בנושא, ובימים אלה היא פועלת להגשת עתירה על החלטת ועדת הערר של המועצה הארצית".

לטענת יהב, כל חבר מועצה או יו"ר המועצה רשאי ליזום דיון נוסף בהחלטה עצמה, והדבר מגובה בתקדימים משפטיים. בהודעה לעיתונות מסר יהב: "אנו דורשים מהממשלה וכל מוסדות התכנון לפעול לצמצום מיידי בהיקף המתקנים המזהמים. ככל שיוחלט שלא לקיים דיון נוסף במועצה הארצית, יהיה בכך כדי לשים ללעג את כל מאמצינו והתחייבות השר כחלון בעניין זה. בכל הנוגע להשפעת התעשייה על חייהם, נמצאים כמיליון תושבי מדינת ישראל בחוסר בהירות. כל עוד זה המצב, נמשיך להיאבק בתקיפות ומלוא המרץ כנגד כל פעולה אשר לא תיתן מענה אמיתי ותיצור שינוי של ממש באיכות חייהם של תושבי האזור."

יונה יהב: "לאחר בחינה משפטית, סבורה עיריית חיפה כי אין לעמדה ביסוס בדין, ועומדת על כך כי לא זאת בלבד שהמועצה הארצית רשאית לקיים דיון, וכי בנסיבות שנוצרו קיום דיון נוסף הינו חובה ציבורית מהמדרגה הראשונה, והוא נוגע לחייהם של כמיליון מתושבי מדינת ישראל."

שורש המחלוקת

עיריית חיפה מיישרת כעת קו עם ארגוני הסביבה, ותושבים הסבורים שהזיהום מהתעשייה הוא האחראי לשיעורי התחלואה הגבוהים באיזור חיפה והקריות בסרטן ובמחלות נשימתיות. מנגד, במשרד להגנת הסביבה טוענים כי אין אכיפה מקלה, ולראיה, לפי נתוניהם, בשנים האחרונות ישנה ירידה ניכרת בפליטת מזהמים ממפעלי התעשייה וכי ייתכן שהזיהום הכרוך בתחבורה הפך לגורם המרכזי באיזור המפרץ ובו יש להתמקד, למשל באמצעות תכנית להכנסת כלי תחבורה חשמליים המרחיקים זיהום (שנוצר רק בתחנות הכח ולא בלב האיזור המאוכלס) ומפחיתים רעש.

הסקר האפידמיולוגי שנערך באוניברסיטת חיפה, אמור היה לחון את הקשר בין זיהום לתחלואה. ממצאיו הודלפו לפני שהמחקר הושלם, פרסומו נדחה על ידי משרד הבריאות, ולבסוף פורסם בצירוף הודעה של ועדת בדיקה אקדמית לפיה המחקר אינו קביל, בטענה שהמתודיקה שלו שגויה. נכון להיום, אין מחקר מדעי מקיף לגבי הקשר בין זיהום האוויר בחיפה לבין תחלואה.

בז"ן לאן ?

בשבוע הבא תתקיים הפגנה נוספת ביוזמת "מגמה ירוקה" ביום ראשון, יומיים לפני כינוס המועצה הארצית לתכנון ובנייה ושלושה ימים לפני דיונים בבית המשפט בנוגע לשלושת כתבי אישום נגד בז"ן על מפגעי הזיהום בעבר.

המשרד להגנת הסביבה דחה את השימוע הציבורי שהיה אמור להתקיים בנושא היתר הפליטה של בז"ן המגביל את כמות הפליטות המזהמות והוא יתקיים באמצע ספטמבר. לאישור תכנית ההרחבה ולהיתרי בנייה יש משמעות גדולה יותר מאשר עריכת היתר פליטה על בסיס מפעלים קיימים, אשר היכולת לשנות את מידת הזיהום הנפלטת מהם מוגבלת.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!