דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
19.1°תל אביב
  • 17.0°ירושלים
  • 19.1°תל אביב
  • 21.4°חיפה
  • 18.4°אשדוד
  • 17.5°באר שבע
  • 24.5°אילת
  • 19.4°טבריה
  • 20.1°צפת
  • 17.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
החינוך המקצועי

דבר המנהל / מנהל אורט התעשייה האווירית מרגיש שנעשה עוול לתלמידים שלו

יהודה חורב, המנהל את בית הספר מזה 26 שנים, טוען שמערכת החינוך המקצועי מאפשרת לבוגריה להשתלב בתעשייה וכועס על הסטיגמה שהוצמדה למערכת: "הדימוי על התלמידים הוא שהם מתקני פנצ'רים, אתה יודע מה זה לאתר תקלה במטוס? זה כמו רופא"

חינוך מקצועי. צילום: אורן חדש
חינוך מקצועי. צילום: אורן חדש
דוד טברסקי

התוכנית להעברת בתי הספר המקצועיים לפיקוח משרד החינוך, שהייתה אמורה לעלות לאישור הממשלה לפני מספר חודשים, נגנזה לעת עתה. אולם, הדיון סביב מקומם ותפקידם של בתי ספר אלו, והטענות כי מדובר במסגרת המונעת מהתלמידים הלוקחים בה חלק את האפשרות לבחור באופן חופשי את עתידם, חי ומעורר שאלות חברתיות, כלכליות וזהותיות.

יהודה חורב, מנהל את בית הספר אורט התעשייה האווירית הנמצא באזור התעשייה הסמוך לנתב"ג מזה 26 שנים, מרגיש שנעשה עוול לתלמידים אלו וחושש מאוד הן לתלמידים והן לגורל התעשייה הישראלית.

"אני מאמין מאוד במודל התעשייתי המשלב לימודים יחד עם התנסות מעשית במקומות עבודה, שמאפשר לתלמידים לסיים את לימודיהם בבית הספר עם ניסיון מעשי וידע תאורטי. תלמידים כאלו 'נחטפים' אחר-כך לתעשייה כי הם מאוד מבוקשים, במיוחד בכל הקשור לעולם התעופה אותו אני מוביל.

יהודה חורב (תמונה באדיבות המצולם).
יהודה חורב (תמונה באדיבות המצולם).

"מדובר על תלמידים עם ערכים שמחויבים לאחריות, בטיחות ומקצועיות – אלה דברים שהתלמידים גדלים עליהם. כשהם מגיעים לצבא כבר לא צריך לחנך אותם והם תורמים לו מהרגע הראשון. היתרון הגדול כאן הוא שהניסיון מצטבר במפעלים שלנו, שהם מהמתקדמים בעולם. התלמידים עובדים על ציוד אמיתי תחת הנחייתם של חונכים – ציוד אמיתי שאחר-כך התעשייה משתמשת בו. זה מחייב אותם מאוד – המטוסים שהם משפצים ומתחזקים יעופו אחר כך בשמיים – אי אפשר לפשל פה לכן זה כלי חינוכי ראשון במעלה.

"בית הספר שלנו קיים כבר 53 שנה ויש לו 3,600 בוגרים, מתוכם מספר לא מבוטל של קצינים בכירים ומהנדסים מהשורה הראשונה שהגיעו לעמדות מפתח בתעשייה. אחד מהם הוא מנכ"ל משרד הרווחה, אליעזר יבלון".

מה לגבי הביקורת המוטחת במערכת על הסללה וסגירת אופק ההתקדמות של התלמידים?

"אני לא מיתמם ואני מכיר את הביקורת. אבל אתה חייב להבין – כשמגיע אלי תלמיד אני נותן לו את הכל.

"אנחנו בית ספר שקולט לא יותר מ 100 תלמידים בשנה, מתוך 300-200 מועמדים. יש תלמידים שחלקם ראשונים במעלה, ויש תלמידים שחלקם מהם זה ביזיון של מערכת החינוך. יודעים לדבר יפה על מערכת החינוך, ויש הרבה דברים טובים לומר עליה. כל הטייסים והרופאים והמדענים של ישראל למדו בעיוני – אבל בצד השני של הסקלה יש אלפים רבים של בני בנות נוער שהלכו לאיבוד. והחינוך המקצועי הוא מענה פנטסטי בשבילם".

"אצלנו אין מצב שנאבד תלמיד, אם יש לו מוטיבציה הוא יגמור וכלום לא יעזור. לצערי הרב המערכת של משרד החינוך, בגלל הגודל שלה ובגלל כל הססמאות של ה'חמש פלוס פלוס', יודעת למשוך קדימה את התלמידים החזקים אבל תלמידים לא מעטים מאבדים את דרכם שם."

בתי הספר התעשייתיים נותנים מענה לאלו שאיבדו את דרכם כבר בכיתות הנמוכות, אלו תלמידים שאין מה לדבר איתם על בגרות בכלל. אצלי בבית הספר אני מרשה לעצמי למיין תלמידים ואני אגיד לך יותר מזה – לפעמים אני מתקשר ליועצות של בתי ספר ששולחות אלי תלמידים ואני אומר להן: 'להבין את עיקרון הפעולה של מנוע סילון זה יותר פשוט מלהבין פרק בהיסטוריה או תנ"ך?!' מאיפה בכלל המחשבה הזאת שבית ספר מקצועי מתאים לאלו שלא יכולים לעשות בגרות?

"אני חותם לך – בגרות חמש יחידות במערכות סילון היא קשה לא פחות מבגרות בתנ"ך. זו סטיגמה שהיא לא נכונה. אני לא אתווכח עם תלמידים שדרכם ליחידת 8200 ולהייטק. אני בטוח שיצליח. אבל מה עם השאר?"

יש עתיד?

"70 אחוזים מבוגרינו ממשיכים לי"ג וי"ד . 60 אחוזים מסתובבים סביב עולם התעופה באל-על וארקיע ועוד – וזה דבר גדול. וככה צריך לראות את זה" אמר חורב, "כל עוד מערכת החינוך לא תדע לתת מענה לכל האוכלוסייה, וזה עשרות אלפים שמתברברים ויוצאים בלי כלום ממערכת החינוך, יש מקום לחינוך המקצועי".

"אצלנו אין מצב שנאבד תלמיד, אם יש לו מוטיבציה הוא יגמור וכלום לא יעזור. לצערי הרב המערכת של משרד החינוך, בגלל הגודל שלה ובגלל כל הססמאות של ה'חמש פלוס פלוס', יודעת למשוך קדימה את התלמידים החזקים אבל תלמידים לא מעטים מאבדים את דרכם שם.

"אצלנו לומדים גם מתמטיקה ואנגלית וגם בחמש יחידות. ויש חבר'ה שעושים בגרות מלאה ויש בגרות חלקית. אגב, בשביל לקבל תואר הנדסאי לא צריך בגרות מלאה. בכל מקרה – הילדים שמגיעים אלינו עם חוסרים – זה חוסרים שנוצרו במערכת החינוך, לא אצלנו. מה שכן, אנחנו יודעים לקחת את הילדים האלו ולהרים אותם למעלה, לתת להם את הביטחון והאמונה העצמית".

"מדובר על תלמידים עם ערכים שמחויבים לאחריות, בטיחות ומקצועיות – אלה דברים שהתלמידים גדלים עליהם. כשהם מגיעים לצבא כבר לא צריך לחנך אותם והם תורמים לו מהרגע הראשון. היתרון הגדול כאן הוא שהניסיון מצטבר במפעלים שלנו, שהם מהמתקדמים בעולם."

חורב מזכיר גם את הצורך בידיים מקצועיות עובדות בארץ ומצר על סדר העדיפויות של מדינת ישראל. "אנחנו הולכים להקים מגמה חדשה לעיבוד שבבים בבית ספר, סטף ורטהיימר מנסה לעשות את זה גם, אבל זה מעט מדי מאוחר מדי. אנחנו מנסים גם להקים מגמה בשביל לתת מענה לנוער חרדי, עם כל הדרישות שלהם אנחנו מקבלים את זה, וזה בסדר גמור מבחינתנו".

חורב מבקש שמפעלים ויזמים בחברה הישראלית ילכו אחרי המודל של התעשייה האווירית. "תלמדו את המודל שלנו כי בסוף גם התלמידים יוצאים בעלי מקצוע מהשורה הראשונה וגם חיל האוויר מרוויח מזה. לפעמים הורג אותי שהדימוי על התלמידים הוא שהם מתקני פנצ'רים – אתה יודע מה זה לאתר תקלה במטוס? זה כמו רופא. אתה חייב ללמוד את פרטי הפרטים של המקצוע. ולחיל האוויר כדאי לקבל את הנערים האלו ואני בטוח שהתעשיות רק ירוויחו מזה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!