דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הלחימה בסוריה

הלחימה בסוריה / טורקיה ממשיכה לכבוש שטחים בצפון סוריה - ולהילחם בכורדים

הפלישה שווקה כמבצע נגד דאע"ש, אבל הנפגעים העיקריים שלה הם הכוחות הכורדיים באזור. ארה"ב: "הקרבות הנערכים באזורים שבהם דאע"ש איננו נוכח - בלתי מתקבלים על הדעת"

כוחות טורקיים בדרכם לסוריה (צילום: סוכנות AP).
כוחות טורקיים בדרכם לסוריה (צילום: סוכנות AP).
אוריאל לוי

מבצע "מגן הפרת", במסגרתו פלש צבא טורקיה לצפון סוריה יחד עם קואליציה של ארגוני ג'יהאד סורים, מתקדם דרומה לכיוון העיר מנביג'. השטחים שנכבשו על ידי הטורקים החל מרביעי שעבר היו ברובם בשליטת הקואליציה הערבית-כורדית של "צבא סוריה הדמוקרטי" – ה-SDF. אבל בניגוד להצהרותיה, טורקיה לא נלחמת בדאע"ש אלא בכורדים: לאחר חמישה ימי מבצע לא נרשמו קרבות של ממש בין טורקיה לדאע"ש, לעומת קרבות רבים עם ה-SDF.

הטורקים, והמיליציות הסוריות שנלחמות לצדם, כבשו כ-10 כפרים מה-SDF מאז יום ראשון, תוך שהם הורגים כ-35 אזרחים ומספר לא ידוע של לוחמים. כמו כן ביצעו הטורקים 61 מתקפות אוויר על 21 בסיסים של הכורדים. אתמול (שני) הודיע "צבא סוריה הדמוקרטי" (SDF) על נסיגה לגדה הדרומית של נהר הסג'ור על מנת "להגן על אזרחים ממעשי טבח של הטורקים".

נשיא טורקיה ארדואן התייחס אתמול למבצע "מגן הפרת" בנאום שנשא, ואמר כי מטרת המבצע היא לחסל את השלטון האוטונומי הכורדי ברוג'בה. במקביל, פתחה טורקיה בהפצצות ארטילריה נגד הכורדים ברוג'בה, לאורך הגבול הסורי מאפרין שבמערב ועד קמישלי במזרח. טורקיה החלה לחפור תעלה הגנתית על הגבול הסורי בקרבת העיר קובני. הכורדים המתגוררים בקובני יצאו להפגנות בטענה שהחפירות נעשות על אדמתם. היום (שני) המשיכו העימותים בין המפגינים הכורדים לצבא טורקיה. ביום ראשון השבוע הורה בית המשפט הטורקי לסגור את העיתון אזדיה וולאט, העיתון היומי הכורדי האחרון שפעל בטורקיה לאחר סגירתם של שאר העיתונים הכורדים בשנה האחרונה, כך לפי העיתונאית צ'הידה דרסים.

הארגון "צבא סוריה החפשי" מפולג בין ארגונים חילוניים יותר, השותפים למאמץ ה-SDF להקים אוטונומיה חילונית דמוקרטית בצפון סוריה, לבין ארגוני ג'יהאד סלפים הלוחמים לצד טורקיה. ארגוני ג'יהאד אלו מעוניינים להחליף את דאע"ש בשליטה על טריטוריה נרחבת בצפון סוריה.

הממשל האמריקאי התייחס אתמול (שני) לראשונה למלחמה בין שני בני בריתו – הטורקים והכורדים בסוריה. ברט מקגורק, שליח נשיא ארה"ב אובמה לאזורי הלחימה נגד דאע"ש בסוריה ובעיראק, הבהיר כי הפנטגון רואה בקרבות הנערכים באזורים שבהם דאע"ש איננו נוכח כ"בלתי מתקבלים על הדעת". מקגורק טען כי "ארה"ב לא הייתה מעורבת בצעדים אלה", וקרא לכוחות הפועלים לעצור ולהתחיל בצעדים לפתרון הסכסוך בדרכים מקובלות. בנוסף נודע כי ביום ראשון הקרוב מתוכננת פגישה בין נשיא ארה"ב אובמה לארדואן.

צרפת הייתה הראשונה לגנות את טורקיה על התקפת הכורדים עוד במהלך השבת האחרונה. ביום ראשון הצטרף לגינויים שר החוץ ההולנדי, ברט קונדרס, שצפוי לבקר בקרוב באנקרה. סוריה פנתה לאו"ם נגד פלישת צבא טורקיה לגבולותיה ואף האשימה אותה בפשעים נגד האנושות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!