דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברה ועבודה

עובדי קבלן / כך מעכב משרד הבריאות את קליטתם של אלפי עובדי קבלן

כשאין לוחות זמנים ברורים לקליטת העובדים בבתי החולים והחוזה עם חברה פרטית לאחיות בתי ספר נחתם מחדש, יישום ההסכם בין ההסתדרות לאוצר מ-2015 ממשיך להיראות כמו חלום רחוק. אילנה כהן, יו"ר הסת' האחיות: "המאבק הוא לא על שכר, אלא על השירות לאזרחי ישראל"

הדסה עין כרם (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
הדסה עין כרם (צילום ארכיון: יונתן זינדל / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

הסכם המסגרת לקליטת עובדי הקבלן, שנחתם לפני למעלה משנה וחצי, כלל מעבר של אלפי עובדות ועובדים במערכת הבריאות מהעסקה קבלנית להעסקה ישירה על ידי המדינה. אך בחינה של ההתקדמות ביישום ההסכם מגלה כי אחיות בתי הספר במרכז הארץ יפתחו גם את שנת הלימודים תשע"ז כעובדות קבלן ולא כעובדות מדינה, וכן כ-1,500 עובדי הניקיון בבתי החולים. האחרונים אמורים להיקלט עוד השנה להעסקה ישירה, אך טרם נקבע לכך לוח זמנים ברור. יצוין כי לפני כחודש הכריזה הסתדרות האחיות על סכסוך עבודה בנושא אחיות בתי הספר, באיום שלא לפתוח את שנת הלימודים.

'הסכם עובדי הקבלן' שחתמו ההסתדרות ומשרד האוצר ביולי 2015 כלל הסכמה על קליטתם של 15,000 עובדי קבלן במגזר הציבורי להעסקה ישירה. בתחום מערכת הבריאות כלל ההסכם את קליטתם של כ-5,000 עובדים פרא-רפואיים המועסקים בקרנות המחקר בבתי החולים להעסקה ישירה עד יולי 2019, כ-1,500 עובדי ניקיון בבתי החולים הממשלתיים ובבתי החולים של שירותי בריאות כללית, וכן את 600 אחיות בתי הספר.

במשרד הבריאות אמרו כי בימים אלה פועלים נציגי משרד הבריאות בתיאום עם נציגי האוצר ונציבות שירות המדינה, כדי לקלוט את עובדי הניקיון בבתי החולים וכי יתווספו לשם כך גם תקנים ותקציב. לפני כחודשיים הודיע מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, כי העובדים יעברו להעסקה ישירה, אך לא נקב בלוחות זמנים. גורמים בהסתדרות מסרו ל'דבר ראשון' כי התחושה באשר ליישום סעיף זה היא של מריחה, וכי עד כה המדינה לא סיפקה לוחות זמנים ליישום קליטת עובדי הניקיון בבתי החולים. זאת, על אף שמדובר בהליך ממושך, שאמור על פי ההסכם להסתיים עוד ב-2016.

קליטת עובדי משמרות הבוקר בתאגידי הבריאות להעסקה ישירה צפויה להיכנס לחוק ההסדרים, הנלווה להצעת תקציב 2017-18. בהחלטת הממשלה בנושא נכתב כי בפעימה הראשונה יקלטו העובדים הסוציאליים הרפואיים, האחיות וטכנאי הרנטגן. אולם ההחלטה לא כללה לוח זמנים מפורט לקליטת העובדים, והיא קובעת רק כי החל מיולי 2019 לא תבוצע על ידי תאגידי הבריאות במשמרת הבוקר כל פעילות הכלולה בסל הבריאות, וכי עובדים שזה תפקידם שהועסקו עד ה-20.7.15 ייקלטו להעסקה ישירה בבתי החולים. בטיוטה להחלטת הממשלה הוצע שהחל מספטמבר הקרוב יחדלו תאגידי הבריאות לגייס עובדים העוסקים בביצוע פעילות רפואית הנכללת בסל הבריאות, אולם הצעה זו לא נכללה בהחלטת הממשלה הסופית.

אחיות בריאות התלמיד: האם ההפרטה הכושלת תתוקן?

במשרד הבריאות לא מתכוונים בשלב זה לקלוט את אחיות בריאות התלמיד בבתי הספר של מחוז המרכז, ואף האריכו בארבע שנים את הסכם מיקור החוץ עם חברת נטל"י. המהלך היחיד שנעשה בנושא עד כה הוא החזרת השירות לידי המדינה במחוז הצפון.

אילנה כהן, יו"ר הסתדרות האחיות, אמרה ל'דבר ראשון' כי "זו הפרה של הסכם קיבוצי. לפני חודש אנחנו מגלים בדרך לא דרך, לא יידעו לא אותי ולא את יו"ר ההסתדרות, שיצא מכתב למערכת בריאות התלמיד על פיו הולך להיחתם הסכם עם נטלי לארבע שנים, וההעברה תהיה רק בצפון. כמו גנבים בלילה, בלא הידברות. אם היו באים ואומרים 'קשה לנו להעביר בבת אחת', והיה מדובר בהעברה של אלפי עובדים עם לוחות זמנים, זה סיפור אחר. אבל כשאומרים שחותמים הסכם לארבע שנים, בעצם אומרים לנו 'חפשו אותנו'. הרי מי שחתום על ההוראה הזו, פרופ' איתמר גרוטו, (ראש שירות בריאות הציבור במשרד הבריאות – נ.כ.), אמר בעצמו לפני שנתיים, בוועדה משותפת עם הסתדרות האחיות, שצריך להעביר את השירות לידי המדינה בתוך שנה".

"אנחנו מסתובבים עם הסיפור הזה של בריאות התלמיד מאז 2006. זה שירות מונע וצריך להיות בידי המדינה, ואין תקדים בעולם ששירות מונע הופרט. לקחו שירות שכל העולם יכל ללמוד מישראל איך עושים אותו ופשוט הרסו אותו". לדבריה, הפרטת השירות הכפילה את עלותו מ-60 ל-120 מיליון ש"ח, אולם בפועל השירות רק נפגע. "אם פעם היתה אחות על 1500-2000 תלמידים, היום זה אחת לכעשרת אלפים". לדבריה, הסוגיה היא בכלל לא סוגיה של שכר, והיא מוסיפה שהיא סבורה שהציבור צריך להיאבק לצידן "לא מדובר כאן בכלל על שכר. מדובר פה על מתן שירות לאזרחי ישראל. איך יכול להיות שעלות השירות הוכפלה, אבל ילדים לא מקבלים את הטיפול? זו השאלה שצריכה להישאל. ילד שלא מודדים לו את הגובה – מפספסים אותו. זה פספוס לכל החיים. ילד עם בעיות שמיעה, השמנה, אלימות במשפחה שרואים כשמפשילים שרוול של ילד – צריך לאתר אותם. לא בכדי, כל אחד זוכר את האחות שלו בבית הספר בעבר".

ממשרד הבריאות נמסר כי "שירותי בריאות התלמיד יינתנו במחוז צפון על ידי משרד הבריאות, זאת בנוסף לאזור הדרום ואשקלון שם ניתן השרות על ידי משרד הבריאות זו השנה הרביעית. ההסכם אינו כובל ומאפשר העברת אזורים נוספים להפעלה על ידי משרד הבריאות".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!