דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
23.1°תל אביב
  • 22.2°ירושלים
  • 23.1°תל אביב
  • 19.6°חיפה
  • 22.2°אשדוד
  • 27.3°באר שבע
  • 32.2°אילת
  • 27.4°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 24.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלאור אזריה

פרשת הירי בחברון / חייל בגדוד נחשון: אם אתה חש סכנה, אתה יורה כדי לנטרל אותה

כך העיד אתמול במשפטו של אלאור אזריה. במהלך הדיון העיד חבר כיתת הכוננות בחברון שחיזק את גירסת ההגנה לפיה החיילים חשו סכנה לחייהם.

החייל אלאור עזריה בשימוע בבית המשפט הצבאי ביפו  (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
החייל אלאור עזריה בשימוע בבית המשפט הצבאי ביפו (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

היום השלישי של שלב ההגנה במשפטו של החייל היורה מחברון, אלאור אזריה, נפתח אתמול (שלישי) בעדותו של חבר כיתת הכוננות בחברון אהרון הורביץ. עוד העידו אתמול אלעד פס, חובש בכיר, נהג האמבולנס שפינה את החייל שנפצע במהלך הפיגוע וד', חייל בגדודו של אזריה שטען בדף הפייסבוק שלו כי המ"פ תום נעמן שיקר בעדותו עבור התביעה.

הדיון אתמול המשיך להתנהל סביב השאלה אם הייתה לאזריה עילה מוצדקת לירי, כשעדי ההגנה תמכו בגירסה לפיה נשקפה סכנה ממשית לחייהם מהחשש שהמחבל נושא על גופו חגורת נפץ.

"אם הייתי רואה את המחבל זז אני הייתי זה שיורה בו"

בעדותו סיפר הורביץ כי כשהגיע לזירה "הייתה תחושה של חשש כבד, אף אחד לא יודע מה יכול לקרות בדקה הקרובה, אני חששתי והתרעתי את התושבים בשכונה שאף אחד לא יוצא מהשכונה ומגיע לנקודה, למרות הסקרנות. מבחינתי עד שלא מגיע החבלן ומוריד את איום המטען לאף אחד לא כדאי לגעת במחבל. התרחקות מוחלטת מהזירה".

במהלך החקירות הצולבות, שאל התובע הצבאי סא"ל נדב וייסמן את כל העדים מדוע לא הזהירו מפני האיום הממשי שחשו. ככלל, טענו העדים כי לא היה זה תפקידם בשטח וכי היו בזירה מפקדים שהיו אמונים על כך.

"אני לא פיקדתי על הזירה ולכן למרות החשש הכבד לא באתי וניהלתי את הזירה" ענה הורביץ לשאלתו של וייסמן, "בסופו של דבר אני חבר בכיתת הכוננות ויש שם קצינים. כמובן שכתושב שלנו נגע במחבל, הזהרנו והרחקנו אותו".

התובע הקשה על הורביץ ושאל אותו מדוע לא התרחק בעצמו. על כך השיב הורביץ כי "אני סבור (הכוונה סברתי – מ. ר.) במשך כל זמן האירוע שהסכנה ברורה ואם תהיה סכנה הגורמים יבצעו ירי. כשאני מסתכל על הסרט אני מבין ששאר האנשים היו צריכים לפעול במשנה זהירות, היה כשל גם שלנו כחברי כיתת כוננות, נלמד את הלקחים שלנו".

הורביץ גם התייחס לעובדה שבזמן שהותו בזירה הסתובב עם אקדח שלוף וטעון. "זאת ההבנה שלי שהאירוע לא הסתיים. ויכול להתפתח גם לכיוון פיצוץ המחבל ולירי מהגגות, אבנים וכל דבר אחר", הסביר.

בהמשך, התייחס הורביץ לבחירתו של אזריה לירות במחבל ואמר כי "ברור לי שאם הייתי בזווית הנכונה ורואה את המחבל זז אני הייתי זה שיורה בו".

עוד טען כי החלטתו של מפקד החטיבה, אל"מ יריב בן-עזרא, שבאירועים מסוג זה אין צורך לחכות לבדיקת החבלן ויש לטפל בפציעתו של המחבל כאשר הוא פצוע, הושפעה "מהשיקולים הפוליטיים שלו".

לכך השיב התובע כי הוא מאשים, למעשה, את מפקד החטיבה במעילה באמון ובגיבוש אסטרטגיה מתוך שיקולים פוליטיים. הורביץ ענה כי אם יש מי שחושש שההמתנה לבדיקת החבלן תיצור התלקחות שעלולה לגרום לפיגועים נוספים, אז מדובר ב"סיבה הזויה לחלוטין שהדרך היחידה להסביר אותה היא דעות אישיות ולא דעות מקצועיות".

על הדברים שאמר בעדותו מפקד הפלוגה תום נעמן, בהם כינה את ציבור המתנחלים "ציני" ואף טען כי "יש (להם) אינטרס שאותו מחבל ימות", אמר הורביץ "מעליב שאדם ששירת לידנו כתף אל כתף חושב דברים כאלה, מדובר באיש שמאל מובהק שלצערי משרבב דעות אישיות חסרות כל ביסוס על תושבי הישוב".

"הכל היה לפי תחושות בטן"

עם תחילת עדותו של ד', החייל שתקף את רס"ן נעמן בפייסבוק, ביקשה ההגנה להציג את הפרסום כראייה, אך סא"ל וייסמן התנגד לכך מאחר והחייל לא היה בזירה בזמן האירוע. ההתנגדות התקבלה ונקבע כי הפרסום בדף הפייסבוק לא יהיה קביל כעדות.

בהמשך עדותו, התייחס ד', לנוהל פתיחה באש ואמר כי "במידה ואתה חש סכנה אתה מבצע ירי כדי לנטרל אותה. זה מה שאני מכיר עד היום". אחרי תשובה זו השתרר שקט באולם. אייל בסרגליק, חבר בצוות ההגנה, מיהר להחליף את הנושא ושאל על אופיו של אזריה.

עוד התייחס ד' לחוויה שלו מזירת האירוע ואמר כי אף אחד לא הנחה אותו לבצע משימות. "הכל היה לפי תחושות בטן. היו צעקות כמו 'תתרחקו ממנו', 'תעמדו בצדדים'", סיפר.

מפקד המחלקה נגד מפקד הפלוגה

בדיון שהתקיים ביום שני העיד מפקד מחלקה בפלוגתו של אזריה, שהיה נוכח בזירה. הקצין, בדרגת סגן, היה המפקד הראשון שהעיד כי אכן חשש ממטען על גופו של המחבל. בניגוד לעדותו של נעמן סיפר כי "כאשר הגעתי לזירה התרעתי בפני הנוכחים מפני מטען מאחר שלא ראיתי את ידיו של המחבל ולכן לא יכולתי לזהות את כוונותיו המקוריות" עוד הוסיף כי "צעקתי 'תזהרו, יש חשש למטען', התקשרתי לחמ"ל, שיזמינו חבלן לזירה".

לטענתו, "כשזיהיתי את המחבל הוא זז בקטנה, ולא ראיתי סיבה לפעול בצורה חריגה יותר. הצבתי עליו חייל שיוודא שלא עושה תנועות חריגות יותר. אמרתי לחייל שאם המחבל עושה תנועות חדות או מכניס ידיים לבגדים, אפשר לבצע ירי".

בחקירה הנגדית, שאל התובע הצבאי בצורה ישירה אם נעמן שיקר, בתגובה אמר העד "אני הזהרתי אותו מהמטען. אם הוא אמר אחרת, הוא שיקר".

עוד נשאל מדוע לא אמר בחקירת מצ"ח, ימים בודדים לאחר האירוע, כי הזהיר את נעמן מהאפשרות שהמחבל נושא על גופו מטען וכי התקשר לחמ"ל להזמין חבלן. בתגובה ענה מפקד המחלקה "החקירה פה היא השלמה. לא יודע למה לא מצאתי לנכון לציין את זה. במצ"ח באמת אין התייחסות. אבל מבחינת הממצאים בשטח יש".

לפני עדותו של מפקד המחלקה עלה להעיד חבלן מטעם משטרת ישראל שעל עדותו המלאה הוצא צו איסור פרסום, החבלן התייחס בין היתר לביגוד של המחבלים ואמר כי בדו"ח שחיבר החבלן לאחר האירוע, נכתב כי המחבלים לבשו ביגוד ההולם את מזג האוויר באותו יום. לשאלתו של עו"ד בסרגליק, האם הזזת הגופות מהווה סכנה, השיב החבלן כי "מהפרספקטיבה שלי, זה נכון שלא צריך להזיז את הגופות עד שלא מסיימים בדיקה שלנו – כי זה הנוהל. גופה שנושאת עליה חגורת נפץ, החגורה עלולה להיות מופעלת עקב ההזזה הזאת. על פי הנוהל, מחבל שלא "זוכה" (כלומר נבדק והתברר שאינו נושא מטען – מ. ר.) יש חשש שהוא נושא מטען".

מחר (חמישי) צפוי להעיד חייל נוסף מגדודו של אזריה. עוד צפוי בית הדין לקבוע מחר את לוח הזמנים להמשך ההליך. מטעם ההגנה אמורים להעיד כ-25 עדים, כאשר במהלך חודש ספטמבר צפויים להעיד מטעמו של אזריה שלושה קצינים בכירים לשעבר האלוף במילואים עוזי דיין, שכיהן כסגן הרמטכ"ל וכאלוף פיקוד המרכז; האלוף במילואים דן ביטון, שהיה ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה; ותת-אלוף שמואל זכאי, בעבר מפקד אוגדת עזה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!