לאחר ששאר חברות הביטוח הגדולות התאגדו במסגרת ההסתדרות, פתחו אתמול (שלשי) עובדי חברת הביטוח הראל במהלך התאגדות להקמת ועד עובדים. במקביל צורפו עובדי החברה, לאו דווקא מרצונם, לקבוצת פייסבוק שמטרתה להתנגד למהלך.
אתמול, בזמן שפתחו חברי ועד הפעולה דוכני הצטרפות להסתדרות בסניפי החברה השונים, הוקמה גם קבוצת פייסבוק, המנוהלת על ידי מספר עובדים המתנגדים להקמת ועד עובדים בחברה. לקבוצה שכותרתה "עובדי הראל" צורפו מעט למעלה מ-500 חברים, בדיוק כמספר האוהדים של דף ההתאגדות הרשמי.
ההבדל בין קבוצות הפייסבוק של מתנגדי ההתאגדות לבין דף ההתאגדות, הוא סוגיית הוולנטריות. בעוד שעוקבי דף ההתאגדות הצטרפו אליו בעצמם על ידי לחיצת 'אהבתי', מנגד, רוב החברים בקבוצת המתנגדים להתאגדות צורפו, ברובם, על ידי משתמשים אחרים.
"אפילו אותי צירפו אוטומטית, ועדיין לא יצאתי" אמרה ל'דבר ראשון' מאיה צרפתי, חברת ועד הפעולה בחברה, "פשוט לקחו את כל העובדים שיש להם פייסבוק, וצירפו אותם לקבוצה. אף אחד לא הצטרף באופן עצמאי, כולל אותי".
חברי קבוצת המתנגדת להתאגדות טענו כי החברה העלתה את שכר המינימום של עובדיה, ונהוגים בה תנאי רווחה כנופש חברה וגיבוש שנתי. עוד מחו כנגד תשלום דמי החבר והטיפול להסתדרות, זאת על אף שבהתאגדויות חדשות ההסתדרות לא גובה כל תשלום שהוא עד לחתימה על הסכם קיבוצי ראשון המיטיב את תנאי העבודה.
"חשוב לי להבהיר," משיבה צרפתי לטענות המתנגדים, "הראל היא חברה מעולה לעבוד בה. אנחנו אוהבים את החברה הזו, וחושבים שהבעלים, יאיר המבורגר, הוא איש יקר, ובאמת אדם אנושי, והם באמת תמיד היו לטובת העובדים. זה שהעלו את השכר אני מניחה ומעריכה שזה כיוון שידעו שהולכת לקום התאגדות, ואפשר לראות את סמיכות הזמנים שבה זה נעשה. וזה עדיין לא סותר את זה שיש דברים שאנחנו כן חושבים שאפשר לשפר. אנחנו יכולים לחשוב שזו חברה מדהימה ועדיין שיהיה לנו גוף שישמור עלינו ויבטיח לנו את הביטחון התעסוקתי, והטבה בתנאים. יש עובדים שאנחנו חושבים שכן חסרים להם תנאים ורוצים לשפר להם אותם, וועד זו לא מילה גסה היום".
בדף הפייסבוק של ההתאגדות הציגו עצמם חברי ועד הפעולה, ואף הזמינו את עובדי החברה לפנות אליהם ולברר פרטים על תהליך ההתארגנות.
חברת הראל היא חברת הביטוח השמינית בארץ שעובדיה התאגדו. קדמו לה החברות כלל, מגדל, מנורה,הפניקס, שירביט, שלמה, AIG ודקלה.