דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלאור אזריה

רוח צה"ל / משפט 'החייל היורה' נוגע בסוגיות העומק - טוהר הנשק וקדושת החיים

העדויות הנשמעות בשבוע האחרון מבטאות את תהליכי העומק המדאיגים המתרחשים בצה"ל ובחברה הישראלית ומשפיעים על תפיסתם הערכית של החיילים ומפקדיהם, ולבסוף גם על חוסנה של החברה. עם בונה צבא - בונה עם, גרסת ההגנה

אלאור אזריה בשימוע בבית הדין הצבאי ביפו. יולי 2016 צילום: פלאש 90
אלאור אזריה בשימוע בבית הדין הצבאי ביפו. יולי 2016 צילום: פלאש 90
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

"בלב, הציבור יודע שהירי של אזריה היה לא תקין, אבל הנטייה הטבעית שלנו בתור ישראלים, היא להזדהות עם החייל, זה בגלל התפישה את צה"ל כצבא העם." אומר יהודה בן-מאיר. בן-מאיר, חבר כנסת לשעבר מטעם המפד"ל, בכנסת השביעית עד העשירית, שאף שימש כסגן-שר החוץ בממשלתו השנייה של בגין, הוא כיום עמית מחקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי INSS. "אין כמעט משפחה שאין בה מישהו, בן או אח, ששירת בעבר או משרת בהווה בצה"ל", אומר בן-מאיר. "בתור חברה כזאת התפיסה היא שהחיילים זה הילדים שלנו. וזו תפיסה חזקה מאוד".

על פי סקרים שנערכו זמן קצר לאחר התפוצצות הפרשה, כמעט מחצית מהציבור הישראלי תמך בחנינה לאזריה וזאת עוד לפני שבית הדין הצבאי קבע את פסיקתו.

בן מאיר מספר כי בשיחות שהוא מקיים הוא שומע רבים הסבורים כי אזריה חף מאשמה, "אולי החייל נבהל, אולי הוא באמת חש סכנה, אולי התרגש, הוא צעיר". בן מאיר מסביר את התופעה בכך ש"צה"ל הוא המוסד האהוב ביותר במדינה ישראל, יש עליו את ההסכמה הרחבה ביותר" ואומר כי לתפיסה זו ישנם יתרונות וחסרונות: "הציבור הישראלי יותר רגיש לחיילים מאשר לחברה בכלל. זה מוזר כי תפקיד הצבא להגן על הציבור ולא להפך. הרגישות לחיילים מגיעה לדרגות קיצוניות".

הוויכוח על מוסריות מעשיו של אזריה מחדד חלק מהדילמות היומיומיות איתן מתמודדים חיילי צה"ל, ועלו לשיח הציבורי בעקבות המשפט. אקדמאי בכיר העוסק באתיקה צבאית, וביקש להישאר בעילום שם, גורס כי לאירוע שני היבטים:

ההיבט הראשון הוא המבצעי – האם הייתה לחייל סיבה סבירה לבצע את הירי? "את זה בית המשפט קובע וזה בסדר, תמיד היו חריגות מהנורמה, זה מה שקו ההגנה מנסה לטעון, שהיה פה שיקול דעת נורמטיבי. על זה אפשר להתווכח כי זה נמצא בתוך העקרונות הקיימים".

"ההיבט השני מטריד אותי מאוד", מבהיר הבכיר, "אני מדבר על קריאת תיגר על האתוס הצבאי, על אתוס הפעלת האש בצבא, אתוס הלחימה, הפעם רוצים לשנות את הנורמות. רוצים להחליף את הכללים. לא אומרים 'זה בחור צעיר שעשה טעות', אומרים 'אנחנו נמצאים במלחמה ואם מישהו הרים יד עלינו הוא לא יכול לחזור בחיים'".

דוגמא לשינוי המדאיג בנורמות הלחימה ניתן למצוא בדברי ההסבר המקוריים המיוחסים לאזריה בעקבות הירי: "המחבל היה חי והוא צריך למות" ו-"הוא דקר חבר שלי והוא צריך למות". בעוד שאזריה כיום מכחיש כי סיבת הירי שלו הייתה 'ענישה', וטוען כי חשש ממטען שהמחבל עלול היה לשאת על גופו, הרי שדווקא בכנסת ישראל ביטא ח"כ סמוטריץ' את התפישה המסוכנת הזו ללא כחל ושרק, כשאמר בפברואר השנה: "מחבל שיוצא לרצוח יהודי, יהא גילו אשר יהא, לא חוזר בחיים. נקודה".

תפיסה זו של סמוטריץ', מבטאת יותר מכל את הפער העמוק בין ערכי צה"ל "הכתובים על הנייר", לבין הנורמות החדשות שמחלחלות לתוך התפיסה הפיקודית ומערערות את הבסיסים עליהם מבוסס 'רוח צה"ל' והערך הקרוי 'טוהר הנשק'. "מי שלא מסכן אותך בהתנהגות פעילה, אתה לא עושה דבר לפגוע בו" מסביר האקדמאי. "התפיסה הזאת מגולמת בדין הבין לאומי ובחוקי מדינת ישראל. מי שמייצר כלפיך איום ממשי – אתה פועל נגדו. אם האיום נפסק, מאותו רגע אתה מפסיק להשתמש בכוח".

'רוח צה"ל' היא הקוד האתי של צה"ל, המהווה בסיס ערכי רצוי לכל פעולות החיילים במסגרת צה"ל. המסמך שנכתב בשנת 1994 מאגד בתוכו עשרה ערכי יסוד עליהם מושתת הצבא הישראלי. הערך השישי הוא טוהר הנשק, "החייל ישתמש בנשקו ובכוחו לשם הכרעת האויב במידה הנדרשת לשם כך ויתרסן, כדי למנוע פגיעה שלא לצורך בחיי אדם, בגופו, בכבודו וברכושו".

משפטו של אזריה צפוי להימשך בחודשים הקרובים ובסופו יורשע בהריגה או יזוכה. אך המשפט המתנהל מסתמן כאבן בוחן בדבר חוסנה של החברה הישראלית, חברה שמתמודדת על דרכה וערכיה במדינה יהודית ודמוקרטית. רק הזמן יעיד האם אנו צופים בשינוי עמוק ויסודי בערכי החברה הישראלית או שמא צה"ל, וישראל בכלל, ידבקו בערכים המבוטאים ב'רוח צה"ל'?

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!