דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום רביעי ט"ז בניסן תשפ"ד 24.04.24
37.9°תל אביב
  • 32.3°ירושלים
  • 37.9°תל אביב
  • 36.0°חיפה
  • 34.5°אשדוד
  • 37.2°באר שבע
  • 41.0°אילת
  • 38.7°טבריה
  • 30.6°צפת
  • 38.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חינוך

תכנית קָרֵב / המהפך של מדריכי ההעשרה בבתי"ס: בטחון תעסוקתי לאורך כל השנה

במקום שכר שעתי ופיטורים מידי קיץ, זכו עובדי 'תכנית קרב' לשכר חודשי גם בחודשי החופש הגדול. יו"ר הוועד אורי ליברטי: "בלי מאבק ההסתדרות למען עובדי הקבלן, לא היינו יכולים לחלום על עשירית מההישג הזה"

עובדי קרן קרב בחגיגות ה-1 במאי (צילום: דבר ראשון)
עובדי קרן קרב בחגיגות ה-1 במאי (צילום: דבר ראשון)
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

בין רבבות אנשי החינוך שפתחו בחמישי האחרון את שנת הלימודים בבתי הספר ובגנים נמצאים גם 3,200 המדריכים של תכנית קרב, שמעבירים שיעורי העשרה וחוגים במאות בתי ספר. בשנה האחרונה זכו עובדי התכנית בשיפור משמעותי בתנאי עבודתם: הם עברו לשכר חודשי והעסקה רציפה לכל אורך השנה, במקום העסקה שעתית ופיטורין בסוף שנת הלימודים. ההישג הזה הוא תוצאה של הסכם עובדי הקבלן, שנחתם בין ההסתדרות למשרד האוצר ביולי שעבר. הדרך לכך לא היתה קלה, אבל אורי ליברטי, יו"ר ועד עובדי התכנית, כבר מסמן את היעד הבא – עיגון ההישגים בהסכם קיבוצי לעובדי התכנית.

"בלי המאבק של ההסתדרות למען עובדי הקבלן, לא היינו יכולים לחלום על עשירית מההישג הזה", אמר ליברטי ל'דבר ראשון', "אחרי שהושג הסכם עובדי הקבלן חששנו שימוססו אותו, אבל להפתעתנו ולשמחתנו משרד האוצר ומשרד החינוך היו מאוד מחויבים לו. בדיוק לפני שנה נפגשנו עם מנכ"לית משרד החינוך שאמרה לנו שהיא מחויבת לעניין, וזה באמת קרה." במהלך חודשי הקיץ האחרון השתלבו המדריכים בקייטנות הקיץ של משרד החינוך, ועברו השתלמויות במקצועם.

השתלמות קיץ לעובדי תכנית קרב (תמונה באדיבות ועד העובדים)
השתלמות קיץ לעובדי תכנית קרב (תמונה באדיבות ועד העובדים)

לדברי ליברטי, גם בפני הנהלת תוכנית קרב והזכיינים, החברה למתנ"סים והעמותה לתפנית בחינוך מייסוד קרן רש"י עמד אתגר רציני. "הארגון נדרש להשתנות, הוא ידע לעשות משימות בזמן שבית הספר פתוח, ועכשיו היה צריך לאמץ, לייצר ולבנות דפוסי עבודה בחלונות זמן שלא היו מוכרים לו, והוא עשה זאת כמו גדול. אלפי מדריכים שולבו בקייטנות, בפעילות בית הספר של החופש הגדול" הסביר. לדבריו, הרכזים השקיעו בעניין מאמץ רב, ויצרו גם מפעל השתלמויות ראשון מסוגו בפרוייקט, במסגרתו במשך שבועיים בסוף החופש הגדול עברו כלל מדריכי התוכנית הכשרה ב-14 מוקדי השתלמות, בתחומי ההעשרה השונים בהם עובדים המדריכים. ליברטי מדגיש כי ללא המאמץ של הרכזים לא היה אפשרי ליישם את ההסכם.

תכנית קרב הוקמה ב-1990 כתכנית העשרה לילדים במערכת החינוך, המתקיימת מכספי משרד החינוך, רשויות מקומיות, תשלומי הורים ותרומות. התכנית פועלת במאות בתי ספר, ומדריכיה מעבירים שיעורי העשרה במקצועות כגון – מוסיקה, אמנות, מחשבים, בעלי חיים שמירת הסביבה ועוד. "המרכיב של דפוס העסקה קבלני של העסקה שעתית ומקוטעת, נגמר כתוצאה מההסכם" אומר ליברטי. מבחינתו יש הבדל מהותי בין המעסיק הקודם של עובדי התכנית – חברת מרמנת, המתמחה בניהול פרויקטים, לבין המעסיק הנוכחי – החברה למתנ"סים, שהיא חברה ממשלתית עם ייעוד חברתי, ולפיכך אינה "חברת קבלן". בכך הוא חולק על גופים שונים, המכלילים את מדריכי תכנית קרב תחת ההגדרה "מורי קבלן", מאחר שאינם מועסקים ישירות על ידי משרד החינוך או הגופים שמפעילים את בתי הספר.

ליברטי מוסיף שמהיבט אחד, טרם הושלמה הפיכתם של עובדי קרב לעובדים בהעסקה ישירה – העובדה שהתכנית מוצאת למכרז בכל מספר שנים. "נשאר לפתור את עניין ההעסקה במכרז, צריך להיות גוף שמעסיק את עובדי התכנית באופן קבוע" הוא אומר. יעד נוסף הוא עיגון ההישגים בהסכם קיבוצי לעובדי התכנית – "רק כך ניתן להבטיח את אריכות ימי ההסכם הנוכחי".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!