דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ממתינים לדיור ציבורי הפגינו מול ביתו של אלקין: "30 אלף קשישים עולים זכאים, אבל הם לא במספרים של משרד השיכון"

יותר מ-100 בני אדם הפגינו אתמול (רביעי) מחוץ לביתו של שר השיכון זאב אלקין בפסגת זאב, בדרישה לעצור את הפינויים ולשים את הדיור הציבורי חזרה על סדר היום

מפגינים מול ביתו של אלקין. "הממשלה ממשיכה את הדיבור של פעם: יותר שוק חופשי, יותר היתרי קרקעות. היינו שם, זה לא עוזר"(צילום: דוד טברסקי)
מפגינים מול ביתו של אלקין. "הממשלה ממשיכה את הדיבור של פעם: יותר שוק חופשי, יותר היתרי קרקעות. היינו שם, זה לא עוזר"(צילום: דוד טברסקי)
דוד טברסקי

"ילד בלי בית, בושה למדינה", "די ליובש בקירות, תשפצו את הדירות", "תראו דוגמה לעולם, תאפשרו למבוגרים דירה", אלה היו הסיסמאות שליוו את ההפגנה הראשונה של הקואליציה לדיור ציבורי מול ביתו של שר השיכון זאב אלקין אתמול (רביעי). מול ביתו בשכונת הוילות בפסגת זאב בירושלים התכנסו מוחים מכל הארץ, ובהם קבוצות של מפגינות חרדיות, פנסיונרים עולים מחבר העמים לשעבר ואימהות וילדיהן.

"עצוב ששר השיכון דיבר כבר כמה פעמים, אבל עדיין לא הזכיר את הדיור הציבורי", אומרת ל'דבר' כרמן אלמקייס עמוס, פעילה ותיקה בדיור הציבורי וחברת קבוצת 'שוברות קירות'. "הדבר הראשון שצריך לקרות עכשיו הוא עצירה מיידית של הפינויים, בהוראה אחת שלו זה מפסיק. אנשים נזרקים לרחוב".

נשים חרדיות מפגינות מול ביתו של אלקין. "מתי אני אגיע לבית?" (צילום: דוד טברסקי)
נשים חרדיות מפגינות מול ביתו של אלקין. "מתי אני אגיע לבית?" (צילום: דוד טברסקי)

מרגריטה סלבקין הגיעה עם קבוצה של עשרה פנסיונרים עולים מחבר העמים לשעבר שזכאים לתמיכה מהממשלה ומחכים שנים לקבל דיור ציבורי. היא אומרת ל'דבר': "30 אלף קשישים עולים זכאים לקבל דיור ציבורי, אבל הם לא במספרים של משרד השיכון, כי הם יצאו לפנסיה ב-15 השנים הראשונות שלהם בארץ. אנחנו חוששים שהם יישכחו".

חברתה של סלבקין שהגיעה לתמוך במאבק אוחזת שלט ברוסית שעליו נכתב: "חובת השלטון לספק דיור ציבורי לקשישים ונכים". היא אומרת ל'דבר': "הוספת סיוע בשכר דירה לא פותרת את הבעיה. עם כל עליית מחירים, הסיוע נבלע וקשישים צריכים למצוא את עצמם ללא דירה".

סלבקין מוסיפה: "זאב אלקין היה שר הקליטה והעלייה. הוא מכיר את המספרים ואת הבעיות מקרוב". היא טוענת שהעובדה שמחזיקי תיקי האוצר והשיכון הם בעצמם עולים, ואלקין אף תיאר שבעבר נזקק לשירותי משרד השיכון בתור עולה חדש, היא לא ערובה לשינוי. "20 שנה המפלגה של ליברמן האכילה את הציבור שלה בהבטחות, בזמן שהתור לדיור הציבורי רק נמשך".

אלכסנדר פלטניצקי, עולה נכה, מספר שהוא מוציא מעל 4,200 שקלים על דיור, שבולעים את רוב הקצבאות והמענקים שלו, ומשאירים לו ולאשתו 1,600 שח להתקיים עליהם בחודש. "אין לנו פנסיות, רק מה שהביטוח הלאומי מאפשר".

מפגינים מול ביתו של שר השיכון. "אומרים ממשלת שינוי, אבל אנחנו לא רואים שינוי" (צילום: דוד טברסקי)
מפגינים מול ביתו של שר השיכון. "אומרים ממשלת שינוי, אבל אנחנו לא רואים שינוי" (צילום: דוד טברסקי)

דני גיגי, פעיל דיור ציבורי, אומר ל'דבר': "אומרים ממשלת שינוי כל הזמן, אבל אנחנו לא רואים שינוי. חודש וחצי של ממשלה, אבל הדיבור של פעם: יותר שוק חופשי, יותר היתרי קרקעות. היינו שם, זה לא עוזר". לדבריו, הפתרון צריך להיות מעורבות גדולה יותר של המדינה בבניית דיור ציבורי. "פתרונות שוק לא עובדים בעולם, ובטח שלא יעבדו פה. באירופה ובארצות הברית המדינה חוזרת לקחת אחריות ובונה דיור ציבורי".

מירי דוד, חרדייה ירושלמית, אם לשישה, אומרת ל'דבר': "לפני הדיור הציבורי גרתי בדירה של 43 מטר תשע נפשות ב-4,200 שקלים, למי זה נראה הגיוני?" לאחר שנים של המתנה, היא זכתה בדירה ומשלמת סכום של 2,700 שקלים על דירת דיור ציבורי, שאילצה אותה לעבור מחוץ לקהילה שלה. "ההוצאות שלנו על מחיה רק גדלו, לוקחים לי את הנתח שאני אמורה לחסוך, מתי אני אגיע לבית?" מירי היא חלק מ-700 משפחות חרדיות זכאיות שממתינות לדיור ציבורי. "יש אלפי נשים שלא רק שלא נכנסות לזה, הן לא מודעות".

המפגינים בפסגת זאב. "סיוע בשכר דירה לא פותר את הבעיה. המחירים עולים והסיוע נבלע" (צילום: דוד טברסקי)
המפגינים בפסגת זאב. "סיוע בשכר דירה לא פותר את הבעיה. המחירים עולים והסיוע נבלע" (צילום: דוד טברסקי)

אשרת ניסים, ירושלמית, אם לחמישה עם תינוק בדרך, אומרת ל'דבר': "אני מספר 400 בתור לדיור. אני מחכה שנה וחצי, אבל עד שהצלחתי שיאשרו לי את התור עברו עוד 3 שנים, וגם זה לא בלי מלחמות". ניסים גרה בדירת שלושה חדרים קטנה במרכז ירושלים. "בשכונות החרדיות לוקחים מחירים מטורפים, השכירות שלנו היא 4,900 שקלים לבניין ישן ושכונה במצב רע. פה בהפגנה כולנו עם ישראל. לראות שאנשים מגיעים מכל מיני מקומות למחאה נותן לי הרבה תקווה. כולנו חיים בארץ ישראל ורוצים לחיות בכבוד".

במאגר הדיור הציבורי בישראל קיימות 53 אלף דירות נכון ל-2019. בתקופת כהונתו של יואב גלנט כשר השיכון אמנם נוספו 1,000 דירות למאגר והוקפאו פינויים, אבל המגמה הכללית בשנים האחרונות היא עדיין ירידה מהירה במלאי, כשחלק מהדירות נמכרות או יוצאות משימוש. למרות התנאים הקשיחים, אלפי משפחות שנמצאו זכאיות מחכות בתור לקבלת דירה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!