דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
38.1°תל אביב
  • 35.0°ירושלים
  • 38.1°תל אביב
  • 37.1°חיפה
  • 33.8°אשדוד
  • 39.6°באר שבע
  • 39.4°אילת
  • 40.5°טבריה
  • 32.4°צפת
  • 40.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
רוסיה

מדיני / רה"מ נתניהו ושליח רוסיה דנו בקיום פסגה עם אבו-מאזן במוסקבה

על פי סוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס, אבו מאזן אישר השתתפותו בפגישה שתתקיים ככל הנראה באוקטובר במוסקבה, בתיווכו של פוטין. ח"כ בר-לב: "בחירתה של רוסיה על פני ארה"ב - איום על עתידה של מדינת ישראל"

נתניהו, פוטין, אבו מאזן (צילום: לע"מ ופלאש 90).
נתניהו, פוטין, אבו מאזן (צילום: לע"מ ופלאש 90).
שי ניר

יו"ר הרשות הפלסטינית, מחמוד עבאס (אבו-מאזן), הסכים להיפגש עם ראש הממשלה בנימין נתניהו לשיחות ישירות. כך פורסם אתמול (שני) בסוכנות הידיעות הרוסית אינטרפקס. ידיעה זו הגיעה שעות ספורות לאחר פגישת נתניהו עם מיכאיל בוגדנוב, שליחו המיוחד של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, למזרח התיכון. הפגישה התקיימה בירושלים.

בהודעה שיצאה מלשכת ראש הממשלה נמסר כי נתניהו ובוגדנוב דנו בהצעתו של נשיא רוסיה, ולדימיר פוטין, לארח פגישה ישירה במוסקבה בין ראש הממשלה נתניהו לאבו מאזן. עוד נמסר בהודעה כי נתניהו הציג את עמדת ישראל לפיה הוא מוכן תמיד לפגישה ישירה ללא תנאים מוקדמים בינו לבין עבאס, ולכן הוא בוחן את הצעת נשיא רוסיה ואת העיתוי לפגישה אפשרית.

שליחו של פוטין למזה״ת - מיכאיל בוגדנוב (צילום ארכיון: סוכנות AP).
שליחו של פוטין למזה״ת – מיכאיל בוגדנוב (צילום ארכיון: סוכנות AP).

הידיעה על התקדמות המגעים בין ישראל והפלסטינים בציר הרוסי התקבלה באופוזיציה בתגובות סותרות. ח״כ פרופ׳ יוסי יונה (המחנה הציוני) בירך על המאמצים לקידום היוזמה הרוסית לעריכת ועידת שלום ואמר כי ״ההיענות של נתניהו להזמנתו של פוטין למפגש פסגה עם אבו מאזן במוסקבה מבורכת. יש לקוות ששני המנהיגים יגיעו לשם עם כוונות אמיתיות ורציניות, כשבידם רעיונות יצירתיים ונכונות לוויתורים הדדיים וזאת כדי לחלץ את המשא ומתן מהמבוי הסתום בו הוא מצוי." עוד אמר יונה כי המחנה הציוני יתן תמיכה לכל מהלך מדיני אמיץ של נתניהו גם ממקום מושבו בספסלי האופוזיציה. בסוף השבוע הקודם נפגש יונה עם עבאס בראמאללה, יחד עם ח"כ קסניה סבטלובה (המחנה הציוני) ואמר לאחר הפגישה כי עבאס "הביע נכונות לקחת חלק ביוזמה אזורית או בינלאומית שמטרתה להגיע לפתרון כולל, אזורי וצודק לקונפליקט."

י דיווחים זרים אישר את הפגישה (צילום ארכיון: פלאש 90ֿ).
י דיווחים זרים אישר את הפגישה (צילום ארכיון: פלאש 90ֿ).

מנגד להודעתו של יונה, אמר ח"כ עומר בר-לב כי "נתניהו הולך שבי אחרי פוטין ומסכן את יחסי ישראל עם ארה"ב." בר-לב מסתייג מהמהלך הרוסי ורואה בו סיכון ליחסי ישראל-ארצות הברית. עוד אמר בר-לב, "למדינת ישראל אין זרוע ארוכה וחזקה יותר, שותפה לדרך וידידת אמת כמו ארה"ב. הובלת מהלך מול הפלסטינים שלא בתיווכה של ארה"ב הוא כיריקה לבאר ממנה שותה מדינת ישראל בכלל ומערכת הביטחון בפרט. המונח "איום אסטרטגי" לאו דווקא מתייחס לטילים בכינון ישיר על ת"א. גם בחירתה של רוסיה על פני ארה"ב כצלע שלישית במשא ומתן מהווה איום על עתידה של מדינת ישראל".

בשבוע שעבר נחשף ב-ynet כי מתקיימים מגעים לקיום מפגש פסגה במוסקבה בין נתניהו ועבאס. על פי הערכות, המפגש יתקיים בחודש אוקטובר בתיווכו של פוטין. ידיעה זו באה על רקע ניסיון של מצרים לקדם את התהליך המדיני. נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי אמר בראיון עם עורכי עיתונים במצרים כי נשיא רוסיה ולדימיר פוטין מוכן לארח שיחות שלום ישירות בין נתניהו ועבאס. עוד אמר א-סיסי בראיון כי מצרים לא מעוניינת בתפקיד אקסקלוסיבי בפתרון המשבר הפלסטיני כמו שהיא מעוניינת לקדם את רעיון השלום "כהזדמנות פז" שיכול לשנות את האזור לכשיושלם.

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!