דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בז"ן

מפרץ חיפה / הלחץ הציבורי השפיע: נבלמה הוצאת היתרי בנייה להרחבת בז"ן

המועצה הארצית לתכנון ובניה החליטה לעצור את הרחבת בז"ן עד קבלת אישור מהיועץ המשפטי לממשלה. משמעות ההחלטה: לחיצה על הבלמים, לא פניית פרסה.

עיכוב בהרחבת מתחם בז"ן (צילום: מגמה ירוקה)
עיכוב בהרחבת מתחם בז"ן (צילום: מגמה ירוקה)
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

בדיון ארוך במועצה הארצית לתכנון ובניה הוחלט אתמול (שלישי) כי קיום דיון נוסף בתכנית להרחבת בז"ן ותכנית הקרקעות בצפון לאחסון דלקים יתקיים בכפוף לאישור היועץ המשפטי לממשלה שיקבע האם קיימת אפשרות חוקית לקיים דיון כזה. החלטה זו מעכבת את ביצוע התכניות, ומחייבת את בחינתן מחדש. מחוץ לאולם הדיונים התקיימה הפגנה של תושבים ופעילים סביבתיים כנגד התכניות. המאבק בתכנית צפוי להימשך גם בבית המשפט. מחר יתקיים שימוע ציבורי בהיתר הפליטה של בז"ן ביוזמת המשרד להגנת הסביבה.

הדיון, שאמור היה להיות דיווח פוראמלי על שתי התכניות למועצה הארצית לתכנון, הביא, בלחץ תושבי האזור והפעילים החברתיים, לדיון על בחינה מחדש של התכניות עצמן. התכניות הללו עברו את כל שלבי האישורים במוסדות התכנון, אך המאבק הציבורי כנגדן נמשך בשל החשש שהן יאפשרו לתעשייה להגביר את הזיהום באזור מפרץ חיפה ולגרום לתוספת תחלואה.

סימנים של פניית פרסה

על פי חוק, כאשר מעבירים דיווח שכזה אין חובה להזמין נציגי ציבור ולהעניק להם זכות דיבור. יו"ר המועצה, אביגדור יצחקי בחר לקיים דיון פתוח לציבור ואף לשמוע את נציגי הארגונים שהגישו עררים בהם יונה יהב, ראש עיריית חיפה, לצד מנכ"ל בז"ן אבנר מימון. ממשקיפים בדיון נמסר כי מימון תבע לא לפגוע בהרחבת בז"ן, אשר לטענתו מתחייבת דווקא כתוצאה מהשקעות שהשקיע המפעל בצמצום הזיהום, ובלעדי הרחבת הפעילות המפעל לא יוכל לעמוד בנטל ולהישאר רווחי, אף כי בשנתיים האחרונות המפעל נהנה מרווחיות גבוהה.

מנגד מסר ראש העיר יהב כי "לא זאת בלבד שקיום דיון נוסף הוא הכרחי ומתבקש אלא אף זו שהחלטה לא לקיימו תהיה בלתי סבירה באופן קיצוני." יהב הוסיף כי נוכח הפרסומים ואי הוודאות בקרב מיליון מתושבי חיפה והאזור בכל הנוגע לזיהום במפרץ חיפה, אשר מתחם בתי הזיקוק הוא הגורם העיקרי בו, תפקיד אנשי הציבור הוא להביא את הדבר לדיון מחודש ולא לטאטא את הדבר תחת נימוקים פורמליים. למונח "אי ודאות" בו נקט יהב ישנה משמעות רבה, מפני שוועדה מדעית של המשרד להגנת הסביבה ומשרד הבריאות פסלה מסיבות מתודולוגיות את המחקר האפידימיולוגי על פיו נמצא קשר מהותי בין הזיהום התעשייתי לתחלואה של התושבים באזור. לפי יהב וכן לפי הפעילים, חוסר הודאות הינו סיבה מספקת למנוע את הרחבת התעשייה הפטרוכימית במפרץ, לפחות  עד אשר יתקבל מחקר מוסמך חדש.

העיניים מופנות לאביגדור יצחקי

ההחלטה להביא הצעה לדיון נוסף ולהתנות אותה בחוות דעת של היועמ"ש היא החלטה מאוד זהירה שנוקטת עמדה, אך גם מאפשרת פתח מילוט. בתגובה לכך הודיעה חברת הכנסת יעל כהן פארן (המחנה הציוני) כי "לצערי, הטריחו אנשים רבים להגיע, כאשר ההחלטה שנבעה מהדיון היא לבקש מהיועץ המשפטי לממשלה לבחון האם יש בכלל סמכות לדון מחדש בהחלטה על הרחבת בתי הזיקוק. ואני רק שואלת – האם אביגדור יצחקי או משה כחלון לא יכלו להרים טלפון ליועמ"ש ולשאול אותו לפני כן!?"

אלעד הוכמן, שנכח בדיון מטעם ארגון "מגמה ירוקה" רואה בדיון הישג משמעותי. "הם לא היו חייבים לקיים דיון פתוח, אבל הרוח שנשבה מאביגדור יצחקי הייתה שהוא מעוניין בדיון נוסף לגבי התכניות עצמן ".

אז למה לא התקבלה החלטה כזו ?

"זה דבר מאוד מורכב שיכול ליצור תקדים לגבי כל ההחלטות התכנוניות בעתיד. ייתכן שגם הוא חושש מלחצים שמפעילה בז"ו מאחורי הקלעים. כמו שאנחנו שולחים מכתבים, גם הם שולחים מכתבים. הפניה ליועץ המשפטי לממשלה וגם הדרישה שהשמיע במהלך הדיון לשמוע את נציגי משרד הבריאות רומזת שהוא לא בהכרח רוצה להיות חתום על זה בעצמו, אלא לחלק את האחריות. בכל מקרה בארגון "אדם טבע ודין" מתכוונים להגיש לבית המשפט בקשת הארכה להגשת עתירה מנהלית".

מבחינה משפטית, הגשת עתירה מנהלית כעת צפויה להידחות כי המועצה הארצית עוד עשויה לשנות את החלטותיה, וההארכה מתבקשת למקרה שבו המועצה הארצית לא תשנה שום החלטה, ואז ינסה הארגון לפנות לבית המשפט בעתירה מנהלית כנגד אישור התכניות במועצה הארצית.

במקביל, מחר יתקיים שימוע ציבורי בקריית הממשלה בחיפה ביוזמת המשרד להגנת הסביבה בנושא היתר הפליטה של בז"ן

מחברת בז"ן נמסר כי "התב"ע מאפשרת המשכיות של תעשייה חיונית וחשובה למשק הישראלי, באופן נגיש, שקוף ומודרני, תוך איזונים ובלמים המאפשרים קיום התעשייה לצד שמירה על בריאות הציבור ואיכות הסביבה. יודגש שוב כי התכנית אינה מאפשרת בשום מצב הגדלת הפליטות מן המתחם".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!