דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
גיוס חרדים לצה"ל

גיוס חרדים לצה"ל / רב הותקף בביתו כי קידם גיוס חרדים לצה"ל

הרב משה הבלין הותקף בביתו, ככל הנראה במטרה להפעיל עליו לחץ לאחר שקידם את נושא גיוס החרדים לצה"ל. אתמול (חמישי) הוארך מעצרם של שלושה מהתוקפים. בתגובה למקרה ניסחו רבנים משדרות עצומה המתנגדת לאלימות

הפגנת חרדים נגד גיוס. ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: פלאש 90)
הפגנת חרדים נגד גיוס. ארכיון. למצולמים אין קשר לכתבה. (צילום: פלאש 90)
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

רב הערים קרית גת ושדרות, משה הבלין, הותקף שלשום (רביעי) בביתו בידי כ-25 קיצוניים המתנגדים לגיוס חרדים לצה"ל. התוקפים פרצו לביתו, תקעו בשופרות ופיזרו פאשקוולים (כינוי לכרזת קיר ברחוב החרדי, מ.ר) עם נאצות. כאשר התבקשו לצאת מהבית סירבו.

על פי האתר בחדרי חרדים, אתמול (חמישי) האריך בית משפט השלום באשקלון את מעצרם של שלושה מן התוקפים עד ליום ראשון. העצורים הם מנחם מנדל ראובן טעפ, שלמה ויספיש ויהודה לייב זילברברג מבית שמש, השייכים לזרם הסיקריקי. ויספיש, היה עצור מספר פעמים ובין היתר נעצר ב-2012 בחשד לתקיפתו והטרדתו של חייל חרדי המשרת בצה"ל. עם הבאתם בפני השופט אמיר דהאן, סירבו השלושה להכיר בסמכותו של בית המשפט, הפנו את גבם לשופט ואחד מהם אמר כי הם "לא מכירים במדינה שמתנגדת לחוקי התורה. אני לא מסתובב כי אני לא מכיר בבית משפט זה."

לדבריו של הרב אריאל בראלי, מישיבת ההסדר בשדרות, התוקפים הינם "גורמים חרדיים קיצוניים בקרית גת". עוד הסביר בראלי כי מדובר בגורמים שמטרתם ליצור לחץ לשינוי החלטות בנושא תמיכתו של הרב הבלין בגיוס חרדים לצה"ל: "לוחצים עליו להיות בצד הקיצוני, בצד שמתיר לחרדים ללמוד בישיבות בלבד, לא לאפשר למי שזה לא מתאים לו להתגייס לצה"ל. זה מתבטא גם באופן כללי, האם יש רצון לסובלנות למשל, אותם גורמים קיצוניים רוצים שהכל יהיה לפי מי שהם חושבים."

הפגנת חרדים נגס הגיוס לצה"ל. צילום: פלאש 90
הפגנת חרדים נגס הגיוס לצה"ל. צילום: פלאש 90

עוד הסביר בראלי כי "התקיפה היא תגובת נגד לחוק הגיוס של יאיר לפיד, שללא ספק מעורר סערה בעולם החרדי. חשוב להבין שגדולי התורה חוששים שהתהליך יסחוף אנשים טובים שיכולים ללמוד אבל יסחפו לעולם הזה. העולם החרדי מפחד מהתהליך הזה. רוצים לשמר את עולם התורה", והוסיף, "יש שאלה בתוך העולם החרדי האם לתת לגיטימציה לחבר'ה שלא לומדים, להתגייס לצבא. הרב מאיר מזוז ראש ישיבת כיסא רחמים בבני ברק ומנהיגה הרוחני של מפלגת "יחד – העם איתנו" בראשותו של אלי ישי, הוביל את הקו הזה כאשר לפני שנתיים אמר כי 'מצווה להתגייס לצבא'."

תקיפת הרב הבלין היא איננה התקיפה הראשונה של חרדים על רקע המאבק נגד גיוס חרדים לצה"ל, אך היא מסמנת עליית מדרגה מדאיגה ומסוכנת. במרץ 2015 הותקפו חייל חרדי לבוש במדים ואשתו בבית שמש, עוברי אורח קיצוניים שהבחינו בחייל החלו לצעוק לעברו מילות גנאי בשל שירותו בצה"ל. בספטמבר 2015 הוגש כתב אישום נגד אהרון צבי קורלנדסקי, חרדי בן 34 מירושלים, בגין תקיפה של חייל חרדי. כתב האישום שהוגש לבית משפט השלום בירושלים ייחס לו עבירות של תקיפת עובד ציבור, העלבת עובד ציבור בגין תקיפת החייל והפרעה לשוטר במילוי תפקידו. בשנת 2013 הותקף חייל חרדי במאה שערים בידי כמה עשרות מתושבי השכונה. החייל נמלט לתוך מבנה והזעיק את המשטרה שפרצה פנימה וחילצה אותו.

הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ מדבר עם חיילי גדוד 'נצח יהודה', 2014 (צילום ארכיון: פלאש 90)
הרמטכ"ל לשעבר בני גנץ מדבר עם חיילי גדוד 'נצח יהודה', 2014 (צילום ארכיון: פלאש 90)

חוק הגיוס עבר בכנסת במרץ לפני שנתיים. על פי החוק, משנת 2017 יגויסו לצבא אלפי חרדים. על פי נתונים שפירסם לפני כשנה אתר "וואלה" חלה עלייה משמעותית בגיוס חרדים לצה"ל. בשנת 2014 גויסו 1,972 חרדים, בשנת 2015 גויסו 2,300, והצפי לשנת 2016 הוא 2,700 חרדים. בשנת 2017 צפויים להתגייס לצה"ל כ-3,200 חרדים והמספר צפוי לעלות עם השנים.

כתגובת נגד ועל מנת לייצר מרכז מתון ואחראי ניסחו רבני שדרות עצומה שבמרכזה התנגדות לאופן הפעולה האלים שהפגינו המוחים נגד הרב הבלין. "זה ביזיון, ממש לא ברוח היהדות. זה נסיון להתערב בשיקול דעתו של הרב," סיכם בראלי.

עוד לפני תקיפת הרב, פנה שר הביטחון אביגדור ליברמן במכתב לשרת המשפטים איילת שקד ולשר לביטחון פנים, גלעד ארדן, בעניין ההסתה והפגיעה בחיילים חרדים, שנמצאת במגמת עלייה. לדבריו "יש להעביר מסר ברור לאותם מתפרעים, שמדינת ישראל לא תסבול כל סוג של הסתה או אלימות נגד אותם חיילים ורבנים".

לאחר תקיפת הרב בביתו אמר ליברמן כי מדובר ב"חציית קו אדום והמקרה הזה צריך שישמש בידי מערכת אכיפת החוק תמרור אזהרה כלפי אלו שמאיימים, משמיצים ופוגעים בחיילים חרדים ובמי שפועל למען שילובם של החרדים בצה"ל." הוא הוסיף כי "רק פעולה החלטית ובלתי-מתפשרת וענישה משמעותית כלפי אותם תוקפים תוכל לשים סוף לתופעות הפסולות הללו, ואני מצפה ממערכת אכיפת החוק על כל זרועותיה לפעול בהתאם."

גם ח"כ עמיר פרץ, המתגורר בשדרות, התייחס אתמול (חמישי) לתקיפת הרב ואמר כי הוא ״מגנה בכל תוקף את הניסיון להטיל אימה ופחד על כל אישיות תורנית התומכת בגיוס חרדים לצה״ל. מדובר בתופעה חמורה שעל גורמי החוק לפעול נגדה במהירות ובנחישות ולהעמיד את התוקפים לדין." פרץ הוסיף כי הוא "מחזק את הרב ורעייתו" שעושים לדבריו "עבודת קודש בתרומתם להפלת החומות בין החברה הישראלית לבין החברה החרדית."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!