דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנימין נתניהו

מדיני / נתניהו: "הדרישה להקמת מדינה פלסטינית ללא יהודים - טיהור אתני"

ראש הממשלה, בניסיון שכוון לדעת הקהל הבינלאומית, ניסה לערער על אחת המוסכמות שהתקבעו בתודעה העולמית: ההתנחלויות הן המכשול לשלום, והצביע על הפלסטינים כמי שאינם מעוניינים בשלום. דוברת מחלקת המדינה האמריקאית: "מפעל ההתנחלויות מסכל את רעיון שתי המדינות"

צילום מסך מתוך הסרטון שהעלה נתניהו (מתוך פייסבוק).
צילום מסך מתוך הסרטון שהעלה נתניהו (מתוך פייסבוק).
שי ניר

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, לקח על עצמו אתגר הסברתי מורכב במיוחד כאשר ניסה לערער, באמצעות סרטון באנגלית שהעלה בדף הפייסבוק שלו ביום שישי האחרון, על אחד מהרעיונות שהתקבעו בעולם ובישראל בדבר מעמדן העתידי של ההתנחלויות ביהודה ובשומרון.

התפישה המקובלת מניחה כי בעת הקמתה של מדינה פלסטינית ההתנחלויות הישראליות יפורקו, והמתנחלים יפונו. פינוי ההתנחלויות היה דרישתם של הפלסטינים בכל משא ומתן שהתקיים עמם, והתבססה בין היתר גם על היות מפעל ההתנחלויות מנוגד לחוק הבינלאומי, לפחות על פי מרבית הפרשנים. יש לציין שהדעה הרווחת בישראל אף היא מניחה כי היה ותקום מדינה פלסטינית המתנחלים, רובם ככולם, לא יהיו מעוניינים להיות תושביה. המתנחלים ותומכיהם מבקשים, באופן מוצהר למדי, לסכל את האפשרות של הפרדת יהודה ושומרון לכדי מדינה פלסטינית נפרדת מישראל.

אך, כאמור, נתניהו החליט לנסות ולערער מוסכמות יסוד אלו. באנגלית רהוטה ותוך שימוש בכלים הרטוריים הדיכוטומיים (דוגמת "יתנו – יקבלו, לא יתנו – לא יקבלו") המשמשים אותו באופן יעיל כל כך מזה שנים, פרסם את הדברים.

"ההנהגה הפלסטינית דורשת מדינה פלסטינית בתנאי מקדים אחד: ללא יהודים. יש לכך ביטוי: הוא נקרא טיהור אתני. והדרישה הזו מקוממת." נתניהו האשים את הקהילה הבינלאומית בכך שהבעיה היא שהאומות הנאורות אינן רואות את דרישת הפלסטינים כבעיה.

"אני חושב שמה שהופך את השלום לבלתי אפשרי הוא חוסר סובלנות כלפי אחרים. חברות שמכבדות את כל האנשים הן אלה שרודפות שלום. חברות שדורשות טיהור אתני אינן רודפות שלום." אמר ראש הממשלה והוסיף, " טיהור אתני למען השלום זה מגוחך. הגיע הזמן שמישהו יגיד זאת, והנה – אמרתי."

מאז עלה הסרטון לאוויר לפני פחות מ-48 שעות צפו בו למעלה מרבע מיליון צופים, וכ-6,000 שיתפו אותו בפייסבוק.

לבני: דברי נתניהו פגיעה בהישג של ההכרה בגושי ההתיישבות

התגובות לסרטון לא איחרו להגיע. ח"כ ציפי לבני תקפה את נתניהו ב"שבת תרבות" שהתקיימה בחולון: "במחי סרטון אחד, שנועד לאוזניים ליכודיות או רפובליקניות, נתניהו הורס את ההישגים שהשגתי בתקופתו של שרון – שהגושים יהיו חלק מישראל, שלא תהיה זכות שיבה ושתוקם גדר הפרדה".

"בגלל זמביש וכמה קיצוניים," המשיכה לבני, "והרצון לשמור על כל ההתנחלויות, נתניהו פוגע בגושים, פוגע בביטחון. הוא מוביל אותנו למדינה אחת לא יהודית ואלימה. כשעם ישראל יתעורר ונרצה להיפרד מהפלסטינים – זה יהיה מאוחר מדי".

יו"ר האופוזיציה ויו"ר המחנה הציוני, ח"כ יצחק הרצוג, הגיב אף הוא לדברי נתניהו ואמר כי "אמירותיו של נתניהו בסרטון מוחקות את תפיסת גושי ההתיישבות שהיא התפיסה היחידה שתקדם את חזון שתי המדינות".

גם ח"כ איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת, תקף בחריפות את דברי נתניהו ואת ההשוואה בין אזרחי ישראל הערבים לבין המתנחלים. "הפעם מנסה נתניהו לשכתב מחדש את ההיסטוריה כשהוא כותב שההתנחלויות הן לא מכשול לשלום ואף משווה בין מיעוט ילידי שחי במקום דורות על דורות, ומדינת ישראל היא זאת שהגיעה אליו וקמה עליו, לבין המתנחלים שהועברו בניגוד לחוק הבינלאומי לשטח כבוש. אבל המציאות אף פעם לא הפריעה לנתניהו".

ארה"ב: "שימוש בביטויים מסוג זה אינו ראוי"

דוברת מחלקת המדינה של ארה"ב, אליזבת טרודו, הגיבה גם היא לדבריו של נתניהו ואמרה: "אנו כמובן מתנגדים לטענה כי מי שמתנגד להתנחלויות או רואה בהתנחלויות מכשול בדרך לשלום, קורא בדרך כלשהי, לטיהור אתני של יהודים משטחי הגדה המערבית. אנו מאמינים כי שימוש בביטוים מסוג זה אינו ראוי ואינו עוזר,"  והוסיפה, "ההתנחלויות הן סוגיה  שיש לפתור במסגרת הסדר-קבע באמצעות דיאלוג בין הצדדים. אנו חולקים אותה השקפה עם כל ממשלי ארה"ב מהעבר ובקונצנזוס עם הקהילה הבינלאומית, כי בניית ההתנחלויות המתמשכת מהווה מכשול לשלום. אנו ממשיכים לקרוא לשני הצדדים להוכיח במעשים ובמדיניות מחוייבות אמיתית לפתרון שתי המדינות. ביטאנו שוב ושוב את דאגתנו מן המגמה בשטח בכיוון ההפוך".

דברי הביקורת של טרודו ירדו לפרטים. "בואו נהיה ברורים: עובדה שלא ניתן לערער עליה היא שאלפי יחידות דיור לישראלים מקודמות בגדה המערבית, בעוד מאחזים בלתי-חוקיים ובנייה לא-חוקית מאושרים בדיעבד, קרקעות מופקעות לשימוש אקסקלוסיבי בידי ישראלים, וישנה גם הסלמה דרמטית בהריסת מבנים, למעלה מ-700 מבנים פלסטינים נהרסו והביאו לעקירה של למעלה מ-1000 פלסטינים. כפי שאמרנו פעמים רבות בעבר, מעשים אלה מעלים שאלות בנוגע לשאיפות ארוכות הטווח של ישראל בגדה המערבית."

דברי נתניהו פורסם לאחר שבוע בו התקבלו ידיעות סותרות על קיום מפגש פסגה של נתניהו עם יו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן) במוסקבה, תחת חסותו של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין. במסיבת העיתונאים המשותפת עם ראש ממשלת הולנד, מארק רוטה, אמר נתניהו כי השאלה המרכזית היא אם עבאס מוכן להפגש ללא תנאים מוקדמים כפי שהוא, נתניהו, מצהיר והוסיף: "אנחנו שומעים על כך גרסאות סותרות. רק אתמול דוברים פלסטינים הבהירו שהם מוכנים להפגש, אבל יש להם תנאים – שחרור אסירים, הם רוצים לדעת כבר מה יהיו תוצאות השיחות וכדומה."

על אף התקיעות במשא ומתן על הסדר קבוע, מנה נתניהו תחומים בהם מתקיימים שיתופי פעולה בין הישראלים לפלסטינים בהם דן עם רוטה: שיפור אספקת אנרגיה ומים לרצועת עזה כולל הנחת צינור גז, מעבר סחורות בין ישראל לעזה ובעבר הירדן והצעתו של רוטה לארח פגישה של מומחים הולנדים, ישראלים ופלסטינים, כדי למצוא דרכים חדשות לשתף פעולה בעניינים כגון התפתחות כלכלית, מים, תשתיות ועוד.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!