דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
סוריה

פרשנות / הכוחות הלוחמים בסוריה נערכים מחדש

ארגוני המורדים הג'יהאדיסטים, מנהלים משא ומתן פנימי לאיחוד והקמת ארגון סוני-סלפי אסלאמיסטי חדש. מהצד השני, בחלק מאזורי הלחימה מתהדקת הברית בין המורדים המתונים והכורדים

כוחות טורקיים בדרכם לסוריה (צילום: סוכנות AP).
כוחות טורקיים בדרכם לסוריה (צילום: סוכנות AP).
אוריאל לוי

סוריה המפולגת נערכת מחדש. פלישת צבא טורקיה, וההסכם שנחתם בין ארה"ב ורוסיה חושפים טפח מהשינויים במערך הלחימה הכולל במדינה. ארגוני המורדים הג'יהאדיסטים, מנהלים מזה כמה חודשים משא ומתן פנימי לאיחוד השורות. בחלק מאזורי הלחימה נרשמת התקרבות בין המורדים המתונים והכורדים. כמה אירועים בחודש האחרון שפכו אור חדש על בריתות ומחלוקות בקרב המורדים, ורומזים על פילוגים ואיחודים המתבשלים בקדרה הסורית.

לקראת ארגון סוני-סלפי חדש

הארגונים הג'יהאדיסטים מתקרבים, כאמור, להחלטה על איחוד שורות שצפוי להוליד ארגון סוני-סלפי אסלאמיסטי חדש, שלהבדיל מדאע"ש פועל אך ורק בתוך סוריה. שייח' סלפי מירדן שתומך במהלך קרא לאותם הארגונים להקים סוג של "טאליבן סורי".

לג'בהת א-נוסרה, הנחשב בעיני פרשנים רבים לארגון החזק ביותר מבין הארגונים המורדים (להוציא את הכורדים ודאע"ש), יש הרבה מה להרוויח מהאיחוד הצפוי. וגם סעודיה, קטאר, טורקיה ואיחוד האמירויות, התומכים בג'בהאת א-נוסרה ובארגוני ג'יהאד נוספים בסוריה, דוחפים לאיחוד השורות. אלא שארה"ב לא יכולה לספק סיוע גלוי לארגון המקבל פקודות מהנהגת אל-קאעידה. ארגוני ג'יהאד אחרים לעומת זאת דווקא נהנים מסיוע אמריקאי.

על מנת שלא לפגוע באותם ארגונים ולאפשר את איחודם עם ג'בהת א-נוסרה, נדרשה האחרונה לביים את ניתוק הקשרים עם אל-קאעידה. בסרטון מבוים היטב שפורסם ב-28 ביולי, הכריז מוחמד אל-ג'ולאני כי ג'בהת א-נוסרה, מסיימת את קשריה עם אל-קאעידה ועל כן לא תפעל עוד בטרור עולמי מחוץ לסוריה, ותיקרא מעתה ג'בהת פתח אל-שאם. אל-קאעידה, בתורה, בירכה אותם לשלום ואיחלה להם הצלחה בהמשך הדרך.

אך לא יהיה זה נבון להניח שארגונים באופי שכזה יתאחדו ויתפלגו לאור הזרקורים, ובכל מקרה מאז שהתפלגה מדאע"ש ב-2013 לא פעל ארגונו של אל-ג'ולאני מחוץ לסוריה. כך שמלבד שינוי השם, נותרה רק ידיעה משמעותית אחת: הציר הסוני-סלפי ג'יהאדיסטי מתקרב לאיחוד.

כחודש לאחר מכן, החלו מגעים גלויים יותר אודות האיחוד. ב-22 באוגוסט אמר מנהיג אחרר אל-שאם כי בקרוב יוכרז איחוד הפלגים. לדבריו, בנוסף לג'בהאת א-נוסרה ולארגונו יכלול האיחוד גם את ליווה אל-עק – ארגון ג'יהאד הפועל בחומס ובאידליב, את נור אל-דין אל-זינקי, ארגון שזכה לתמיכת ארה"ב ופרסם ביולי סרטון בו ערפו כמה ממנהיגיו ראש של סורי בן 19 עם מחלת גדילה שנראה כמו ילד וארגונים נוספים.

הפרשן חסן חסן טוען כי המחלוקת המרכזית שנותרה על השולחן היא דמותו של מנהיג הארגון שעתיד לקום. אל-ג'ולני כבר הודיע כי הוא מוכן לוותר על הכיסא, מה שמעיד שוב דווקא על העצמה של ג'בהת א-נוסרה הצפויה לתת את הטון בברית העתידית.

בצד השני – הרחבת הברית

המורדים המתונים לעומת זאת, הולכים ומתקרבים לקואליציית צבא סוריה הדמוקרטי (SDF) בהנהגת הכורדים. אלא שעל אף המאמצים הרבים של ארה"ב לדחוף לאיחוד של הכורדים והמורדים המתונים, במחוז אידליב, בחאלב, בדרעה ובגולן הסורי, המורדים המתונים תלויים לגמרי בארגוני הג'יהאד, ונלחמים לצידם כתף אל כתף מאז פרוץ מלחמת האזרחים. באזורים אחרים במיוחד בצפון סוריה, חברו כבר המורדים המתונים לכוחות הכורדים החילונים; שהם אויביהם של ארגוני הג'יהאד.

לפני כשבועיים פלשה טורקיה לצפון סוריה, והיא לא עשתה זאת לבדה. תחת המטרייה האווירית של חיל האוויר הטורקי, ולצד חיל השריון, צעדו אלפי לוחמים המשתייכים למספר ארגונים ג'יהאדיסטים ממחוז אידליב. בשבוע הראשון לפלישתה לסוריה, לא לחמה הברית הזו בדאע"ש כפי שניסתה ארה"ב לטעון, אלא דווקא ב-SDF, קואליציה של כורדים, ערבים ובני מיעוטים נוספים שהוקמה בחסות ארה"ב. בשטח נוצר מצב של מלחמה בין בני בריתם של טורקיה לבין בני בריתם של הכורדים המניפים את דגל שלושת הכוכבים של האופוזיציה הסורית הגולה, וקוראים לעצמם וצבא סוריה החופשי. כמה מאות לוחמים אף ערקו מ-SDF לברית בהנהגת טורקיה. הביון הטורקי התנקש לכאורה בשני ראשי ארגונים מ-SDF שהתנגדו לפלישת הטורקים, הראשון ערבי שעמד בראש המועצה הצבאית לג'רבלוס והשני טורקמני שהנהיג את "הגדודים הסלג'וקים".

טורקיה תרמה רבות לפילוגם של המורדים בצפון סוריה. הכורדים מינפו את המצב החדש להרחבת בריתם עם המורדים המתונים. אתמול (שבת) הודיעו אחמד ג'רבה, מנהיג האופוזיציה הסורית הגולה (המוכרת כממשלת סוריה הלגיטימית אצל מדינות ערב, המערב ועוד) וראש ממשלת האוטונומיה של רוג'בה כי הגיע להסכם על עתידה של סוריה. המצרים, הם שתיווכו בשבועות האחרונים במגעים בין הצדדים.

ההסכם הזה הוא אבן דרך משמעותית שתזכה את הכורדים בתמיכתם של ארגונים מורדים נוספים הנאמנים לאופוזיציה הגולה, ומוכיח את קשריהם הדיפלומטים האיתנים. רק לפני שלושה שבועות, יצאו הכורדים מנצחים, במשא ומתן שניהלו עם ממשלת אסד על השליטה בכמה שכונות וכבישים בעיר הצפונית חסכה. לא בכדי צידדה רוסיה, שתיווכה באותם מגעים, בכורדים, ועזרה להם לזכות בכל דרישותיהם על חשבון משטרו של אסד.

עוד ועוד מדינות התערבו במלחמה בסוריה, עד שזו הפכה למלחמה עולמית. במצב כזה הכוחות הדיפלומטים של הצדדים הלוחמים חשובים לא פחות מהשטח. הכורדים שזוכים ליחס חם של רוסיה, ארה"ב, אירופה ומצרים הפכו בזכות זאת לכוח החזק ביותר בצפון המדינה.

השלטון של אסד איננו מבוסס על לוחמים סורים, ולפי ממסמכים איראנים שהודלפו ופורסמו בדיילי-מייל, איראן מחזיקה בסוריה כ-60,000 לוחמים שיעים שמוצאם באיראן, אפגניסטן, תימן ועירק. זאת לעומת 50,000 חיילים סורים בפיקודו של אסד. קשריה הדיפלומטים של דאע"ש חלשים יותר, מה שגורם לה להיחלש אט-אט. ויתר המורדים, הם קרועים בין הפלגים הג'יהאדיסטים הזוכים לתמיכת טורקיה ומדינות חצי האי-ערב, לבין הפלגים המתונים החלשים. ההסכם שנחתם אתמול בין רוסיה לארה"ב בדבר שיתוף פעולה במלחמתם בדאע"ש וג'בהת א-נוסרה נתמך על ידי האופוזיציה הסורית הגולה וגונה על ידי ארגוני ג'יהאד רבים הנאמנים לג'בהת א-נוסרה. ההסכם הזה עשוי להאיץ גם הוא את הפילוג בקרב שורות המורדים.

התפתחות נוספת שכנראה קשורה בהסכם קרי-לברוב היא שסוריה מוציאה את מטוסיה הקרביים מנמל התעופה בקמישלי. המטוסים שרק לפני שבועיים הפציצו את רוג'בה במהלך הסכסוך על השליטה בחסכה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!