דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אלאור אזריה

פרשת החייל היורה מחברון / פרופ' אסא כשר ממחברי 'רוח צה"ל' מוטרד מהמגמות הערכיות בישראל

סקר של המכון הישראלי לדמוקרטיה מראה כי 47% מהציבור היהודי תומכים בירי במחבל שאינו מהווה סכנה. "בעבר היו לנו מנהיגים כמו בן גוריון ובגין, הם לא היו שותקים" אומר כשר, ומפנה אצבע מאשימה כלפי ההנהגה הפוליטית.

פנקס רוח צה״ל (ויקיפדיה, גרפיקה: דבר ראשון).
פנקס רוח צה״ל (ויקיפדיה, גרפיקה: דבר ראשון).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

"זאת פשיטת רגל של החינוך הערכי, של הציבור הישראלי ובמיוחד של הצעירים שבתוכם נכללים גם חיילים. אנחנו חיים במדינה דמוקרטית העומדת על רעיון כבוד האדם, וזה אומר שלא הורגים אם לא מוכרחים". כך מנתח פרופ' אסא כשר, ממחברי רוח צה"ל מרצה באוניברסיטת תל אביב, זוכה פרס ישראל, את תוצאות הסקר שערך המכון הישראלי לדמוקרטיה, שעסק בין השאר בירי החייל אלאור אזריה כלפי מחבל מנוטרל, ששכב על הארץ. "כשאין סכנה, מובן מאליו שלא צריך להרוג. זאת התשובה הנכונה. העובדה שיש כל כך הרבה אנשים שלא מבינים את זה, צריכה לטלטל את כל המערכות."

הסקר שהתפרסם ביום רביעי האחרון עסק במגוון שאלות שעל סדר היום, ביניהן בשאלה האם צריך להרוג כל פלסטיני שביצע פיגוע גם אם הפסיק להוות סכנה או האם לאחר שהפסיק להוות סכנה יש למסור את המחבל לרשויות?

אסא כשר (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).
אסא כשר (צילום: מרים אלסטר / פלאש 90).

47% מהציבור היהודי תמך בטענה כי "יש להרוג במקום כל פלסטיני שעשה פיגוע נגד יהודים, גם אם הוא נתפס וברור שאינו מסכן את הסביבה" לעומת 45% שתמכו בטענה כי "במידה והפסיק לסכן את הסביבה יש למסור אותו לרשויות החוק". בסקר בלט הנתון כי 69% מכלל הצעירים בין הגילאים 18-24 תומכים בטענה הראשונה.

"זה לא עניין של השקפות זה עניין של פורענות קיצונית. מה שקרה הוא שהשוליים הגסים של החברה הישראלית שעד לפני שנתיים לא שמענו מהם ולא ידענו מה הם אומרים, עכשיו הם בפייסבוק ובטוויטר. עכשיו אנחנו חשופים להם, יש  להם במה. זה לא רק עניין של אנשי שמאל, זו האתיקה הצבאית וזה החוק. יש פה פורענות" אמר כשר.

מדרון חלקלק

כשר תוקף בחריפות את התנהלות הפוליטיקאים סביב פרשת החייל היורה, ומזכיר שהיו כאן מנהיגי עבר שהדמוקרטיה הייתה בבת עיניהם, "נוצרה רגישות מופרזת של הפוליטיקאים כלפי הגזעניים. הפוליטיקאים מפחדים להגיב, הם משענת קנה רצוץ. בעבר היו לנו מנהיגים כמו בן גוריון ובגין, הם היו דמוקרטים והם לא היו שותקים על מעשה שכזה. הם היו מנהיגים ערכיים."

"המוני חיילים מבינים את פקודת חניבעל בדיוק ההפך ממה שהיא אומרת". מתאר כשר את הפתעתו בעקבות מפגשים שקיים לאחרונה עם חיילים ומספר על תופעה מדאיגה. נוהל חניבעל הוא פקודה מטכ"לית של צה"ל, העוסקת בכללים לפעולה מיידית במקרה של חטיפת חייל בידי אויב. הנוהל גובש בשנת 1986 ולפיו יש לפעול בכל דרך אפשרית לשם סיכול החטיפה, כולל ירי לעבר החוטפים וסיכון החטופים.

"המוני חיילים שפגשתי חושבים שצריך במו ידיך להרוג את החייל, כדי שלא יהיה שבוי". כשר קושר בין זילות חיי פלסטינים לבין זילות חיי חיילי צה"ל, "היחס לחיי אדם מתדרדר. המדרון הוא חלקלק. איך אנחנו מגיעים למקום שלהרוג חייל זאת אופציה?".

"יש אנשים שאין להם מושג מה הם ערכי הדת היהודית, אין להם מושג מה זה ההלכה חושבים במושגים של"כבוד". מה שעושים בהגנה על כבוד המשפחה אני אעשה בכבוד הלאום. אין לזה שורשים דתיים, זה לא נעוץ בהיסטוריה של הדת היהודית."

תמיכה גורפת באזריה

שאלה נוספת בסקר נסובה סביב תמיכתו של הציבור במעשה אזריה ותמיכתו בגירסה כי ירה במחבל מתוך הגנה עצמית בגלל שחשש כי הוא נושא עליו מטען, 65% מהציבור היהודי מצדיק את אזריה לעומת 25% שתומכים בעמדת המערכת הצבאית. התמיכה באזריה גבוהה במיוחד 84% בקרב צעירים יהודים בגילאי 18-24.

כשר מתייחס להבדל בין המשפט ותוצאותיו לבין המעשה והשלכותיו, "זה שיש משפט זה על השאלה אם עבר על החוק, ואת זה בית המשפט יכריע. על האתיקה ברור שהוא עבר. האם פגע בערכי צה"ל? והתשובה לכך ברורה – ברור שכן, כי ככה קבעו המפקדים, שאזריה התנהג בצורה בלתי נסבלת מבחינת ערכי צהל וזה נתון פיקודי מובהק".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!