דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אביגדור ליברמן

פרשת הירי בחברון / "גם כשחייל טועה אנחנו מחוייבים לגבות ולתת לו את כל העזרה"

בנאום באונ' אריאל ביקר שר הביטחון את התקשורת וכמה מן הפוליטיקאים, שלדבריו חרצו מראש את דינו של החייל אלאור אזריה. בנוסף, פירט השר את עמדתו ביחס להסכם מדיני אזורי ואמר: "במזרח התיכון אפשר לדבר על הסדרים ולא על שלום"

שר הביטחון אביגדור ליברמן. צילום ארכיון: פלאש 90
שר הביטחון אביגדור ליברמן. צילום ארכיון: פלאש 90
שי ניר

"במדינה דמוקרטית, כל אדם, כל עוד לא הורשע בבית המשפט – הוא זכאי". אמר שר הביטחון אביגדור ליברמן בהקשר לפרשת הירי בחברון, שבוצע על ידי החייל אלאור אזריה שירה במחבל ששכב על הקרקע. הדברים נאמרו במפגש עם תושבי אריאל שהתקיים באוניברסיטת בעיר. שר הביטחון הביע ביקורת על התנהלות התקשורת וכמה מן הפוליטיקאים ביחס לפרשה והוסיף, "בטח כשמדובר על חיילים שנמצאים במשימה של עם ישראל ותחת לחץ תוך כדי חיכוך עם אוכלוסייה עוינת, תוך כדי התמודדות עם טרור במשך חודשים רבים". עוד אמר ליברמן, "להרשיע חייל לפני שהתחיל תהליך משפטי זה דבר אבסורדי. אנחנו עדיין רחוקים מפסיקה, ולצערי רבים, גם במישור הפוליטי, גם בתקשורת, הרשיעו אותו."  בהתייחסו לעבודת בית הדין הצבאי לאור הלחץ הציבורי הרב שמופעל מכל קצוות הקשת הפוליטית אמר ליברמן כי הוא "מצפה שבית דין צבאי יצליח להתעלם מכל הרעשים ויפסוק בהתאם לעובדות, בהתאם לאותם אירועים, כפי שהיו בלי אותם לחצים משמאל ומימין."

החייל אלאור אזריה במשפט, 1.9.2016 (צילום: פלאש 90).
החייל אלאור אזריה במשפט, 1.9.2016 (צילום: פלאש 90).

ליברמן התייחס גם לנושא השחיקה של חיילי צה"ל בפעולתם הביטחונית בשטחים כרקע למעשיו של עזריה: "אנחנו חייבים להבין שיכול להיות שאחד מהם (חיילי צה"ל, ש.נ.) טועה. מי הם חיילים? זה בסך הכל חבר'ה צעירים בני 19-18 שהשחיקה במשך שנה, ללא ספק נותנת את התוצאות." ליברמן גם חזר על עמדתו הסלחנית הראשונית אותה ביטא עוד לפני שהתמנה לשר הביטחון ועליה גם חזר בהופעתו הראשונה כשר בוועדת החוץ והביטחון לפיה יש לגבות חייל טועה ולא להתנפל עליו, "אנחנו בכל מקרה נעמוד לצידו של החייל גם כשהוא טעה. גם כשחייל טועה אנחנו מחויבים לגבות ולתת לו את כל העזרה."

בנוסף, על רקע המגעים המדשדשים לקיום מפגש פסגה בין ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הרשות הפלסטינית מחמוד עבאס (אבו מאזן), אמר ליברמן כי "במזרח התיכון אפשר לדבר על הסדרים ולא על שלום." שר הביטחון הוסיף כי לדעתו לא יהיה שלום במזרח התיכון בדומה לשלום בין מדינות מערב אירופה וצפון אמריקה, הכולל מעבר חופשי של אזרחים, סחורות ותרבות. בחזונו להסדר במזרח התיכון דיבר ליברמן על כך שהסדר עם הפלסטינים לא יתקיים ישירות מולם אלא במסגרת הסדר אזורי: "הסדר בינינו לפלסטינים יכול לבוא אך ורק בהסדר אזורי כולל בינינו לבין העולם הערבי. שום הסדר נפרד. שום הסדר בילטרלי."

ליברמן התייחס לדברי נתניהו בסרטון בו השווה האחרון את הדרישה הפלסטינית לפינוי ישובים לטיהור אתני, ואמר בביקורת מרומזת: "אני רוצה להתעלם מכל המונחים. המודל שמוצע לנו זה מודל שתקום מדינה פלסטינית באמת, הומוגנית, בלי יהודי אחד. אמר לנו אבו מאזן כמה פעמים באופן פומבי, שהוא לא יסכים שבמדינה פלסטינית עתידית יהיה אפילו יהודי אחד." יחד עם זאת, ליברמן פרש את חזונו להסדר עם הפלסטינים הכולל חילופי שטחים ואוכלוסיות: "אני בהחלט דוגל בחילופי שטחים ואוכלוסיה. לא רואה שום סיבה שתושבי המשולש ואום אל פאחם צריכים להיות חלק ממדינת ישראל. למה צריך לסבסד את השייח ראאד סאלח? למה אנחנו צריכים לשלם משכורת לחנין זועבי ולג'מאל זחאלקה?" ליברמן הוסיף כי "במסגרת חילופי שטחים ואוכלוסיה אפשר להקטין בחצי את אותה אוכלוסיה שמזהה את עצמה ומגדירה את עצמה כפלסטינית." עוד אמר ליברמן כי לשיטתו, חילופים אלה יאפשרו ויתנו לגיטימציה לישראל להחיל ריבונות על ריכוזי אוכלוסיה כמו אריאל, ושכונות ירושלים מעבר לקו הירוק.

בתשובותיו לקהל התייחס ליברמן גם לנושא פינוי עמונה ואמר כי החלטת בית המשפט העליון בנושא חלוטה: "אין שום סיכוי להשאיר את עמונה כפי שהיא בנויה היום. רוב הבתים בנויים בקרקע פלסטינית פרטית." והוסיף, "אנחנו מדינת חוק, אנחנו נכבד את החלטת בית משפט גם לכיוון הזה וגם לכיוון הזה." עוד אמר ליברמן כי יש להחיל בשטחים משפט שווה לאוכלוסיה הפלסטינית ולאוכלוסיה היהודית, "כל אותם כללים שחלים על עמונה חלים גם במקומות אחרים. לא יכול להיות שחלק מהחברה הישראלית וגם הקהילה הבין לאומית, שמדברים על מדינת חוק, יכבדו רק פסקי דין שהם נגד המתיישבים היהודים וכשיש פסק דין כנגד פולשים פלסטינים אז פתאום כולם עומדים על הרגליים האחוריות." ליברמן הוסיף, "צריך להבין שיהיה אותו דין גם בנושא עמונה וגם בנושא פולשים בסוסיא, ולא יהיה דין אחר לגבי יהודים ולגבי פלסטינים."

ברקע נאומו של ליברמן באריאל התקיים כנס חברי ליכוד בעמונה במחאה על הפינוי הקרב בעקבות פסיקת בג"ץ. ח"כ יהודה גליק אמר: "אין שום הגיון ואין צדק שמשפחות ייאלצו להיעקר מיישוב שגרו בו שנים רבות רק בגלל עתירה פוליטית. חבל שבג"ץ נותן שינצלו אותו." עוד אמר גליק כי "במושב הכנסת הקרוב נפעל במלוא המרץ להעביר את חוק ההסדרה על מנת שלא נמצא עצמנו פעם אחר פעם במציאות הבלתי נסבלת הזאת. באותו זמן נעשה כל אשר לאל ידינו להתקדם אל עבר הפתרון הקבוע, הנכון והראוי: החלת החוק הישראלי על כל יהודה ושומרון."

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!