דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שלישי ח' בניסן תשפ"ד 16.04.24
26.2°תל אביב
  • 25.8°ירושלים
  • 26.2°תל אביב
  • 23.8°חיפה
  • 23.4°אשדוד
  • 30.1°באר שבע
  • 33.7°אילת
  • 30.7°טבריה
  • 23.8°צפת
  • 27.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
אברה מנגיסטו

השבויים הישראלים בעזה / אירגון הטרור חמאס סירב להצעת חילופי שבויים עם ישראל

ליאור לוטן, האחראי על החזרת השבויים והנעדרים מעזה, חשף היום במהלך כנס במרכז הבינתחומי בהרצליה, כי ישראל הציעה לחמאס תמורת שני הנעדרים הישראלים ושני חללי צה"ל - החזרת עשרות שבויים וגופות לוחמי חמאס, ונענתה בשלילה.

מתאם השבויים והנעדרים, ליאור לוטן (צילום: עופר עמרם).
מתאם השבויים והנעדרים, ליאור לוטן (צילום: עופר עמרם).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

למרות הניסיונות, חמאס סירב לשתי עיסקאות עם ישראל אשר ניסתה במסגרתן להחזיר את שני הנעדרים אברה מנגיסטו והישאם א-סייד, ואת גופות חללי צה"ל – הדר גולדין ז"ל ואורון שאול ז"ל.

היום (שלישי) נאם אל"מ במיל' ליאור לוטן האחראי מטעם ראש הממשלה על החזרת הנעדרים מעזה, בכנס הבינלאומי ה-16 של המכון למדיניות נגד טרור תחת הכותרת "דע את אויבך: ספקטרום איומי הטרור על ישראל".

אביו של אברה מנגיסטו בהפגנה 10/9/2016 (צילום: דבר ראשון)
אביו של אברה מנגיסטו בהפגנה 10/9/2016 (צילום: דבר ראשון)

במסגרת דבריו, תיאר לוטן שתי עיסקאות שהוצאו לחמאס ונענו בשלילה. "ישראל הציעה לחמאס להשיב את כל השבויים והגופות שנתפסו על ידי ישראל, במהלך מבצע 'צוק איתן' בתמורה לחללינו שנפלו במערכה. הצעה נוספת הייתה להשיב לחמאס עשרות אזרחים שחצו הגדר לישראל הנמצאים בידינו, בתמורה אנו דורשים את אזרחינו. דברים אלה מקובלים כנורמה בעולם".

להצעות אלו חמאס, ענה בשלילה ואף הציב תנאי מקדים לעיסקת חילופי הגופות. "התנאי היה שחרור של אסירים אחרים שאינם מעזה ושאינם קשורים למבצע 'צוק איתן'. אנו לא יכולים להיענות לתנאי מקדים זה, זה לא יהיה נכון. יש לנו מספיק כלים ודרכים להמשיך למרות זאת", אמר לוטן.

הדר גולדין ז"ל (צילום רפרודוקציה: פלאש 90)
הדר גולדין ז"ל (צילום רפרודוקציה: פלאש 90)

מאז מבצע צוק איתן בקיץ 2014 מחזיקה ישראל 19 גופות של פעילי חמאס שהצליחה ללכוד ועוד 18 אסירים. חמאס מחזיק בבגופותיהם של גולדין ושאול ז"ל, וכמו כן בשני הישראלים, שחצו את הגדר ונכנסו לרצועת עזה, והם ככל הנראה מעורערים בנפשם. על פי דבריו של לוטן, "ישראל מצאה דרכים להעביר לעזה אישורים רפואיים נדרשים בכדי להוכיח שמדובר בנושא הומניטרי אישי, ולא ביטחוני".

"בכל סוף עימות, גם בעימותים הקשים ביותר, הצדדים מחליפים את השבויים והחללים. זו גם הנורמה באזורנו. גם לגבי אזרחים בכל הגבולות, מבוצעים מהלכים של החלפת אזרחים תמימים שאינם מעורבים בלחימה.

אורון שאול ז"ל (צילום: פלאש 90)
אורון שאול ז"ל (צילום: פלאש 90)

"בימים בהם האוכלוסייה בעזה מבקשת מישראל ומהעולם סיוע לשיקום החיים ברצועה, הנהגת חמאס פועלת באופן הפוך ואינה פועלת להשבת גופות פעילי הארגון ונעדריו. חשוב שתושבי עזה יידעו זאת."

בתחילת השבוע נערכה הפגנה מול ביתו של ראש הממשלה בירושלים בקריאה להחזרתו של אברה מנגיסטו הנמצא שנתיים בשבי של החמאס, "שנתיים של חושך עוברות עלינו. ראש הממשלה – יש לך אחריות להחזיר את הבן שלי", אמרה אמו של אברה, אגרנש מנגיסטו, "אנחנו מרגישים ששכחת מאתנו. הילד שלי חצה את הגבול מתוך מצוקה נפשית, אבל אם זה היה מישהו הייתם עושים הכל כדי להחזירו. את אברה שכחת".

פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!