דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
הרשות הפלסטינית

מדיני / ישראל והרשות הפלסטינית הסדירו חובות של עשור לחברת החשמל

"כלכלה יציבה ברשות הפלסטינית היא אינטרס ישראלי מבחינה כלכלית, מדינית וביטחונית", אמר שר האוצר כחלון בעת החתימה על הסכם ההסדרה.

שר האוצר משה כחלון, השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חסיין א-שייח, האלוף פולי מרדכי מתאם פעולות הממשלה בשטחים ושי באב"ד מנכ"ל משרד האוצר -  בעת החתימה על הסדרת חובות החשמל (צילום: דוברות משרד האוצר).
שר האוצר משה כחלון, השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חסיין א-שייח, האלוף פולי מרדכי מתאם פעולות הממשלה בשטחים ושי באב"ד מנכ"ל משרד האוצר - בעת החתימה על הסדרת חובות החשמל (צילום: דוברות משרד האוצר).
ארז רביב
ארז רביב
כתב
צרו קשר עם המערכת:

"ההסכם מבטיח רצף אספקת חשמל סדיר ופיתוח כלכלי של הרשות. כלכלה יציבה ברשות הפלסטינית היא אינטרס ישראלי מבחינה כלכלית, מדינית וביטחונית", כך אמר אתמול (שלישי) שר האוצר משה כחלון בעת החתימה על הסכם עקרונות להסדר החובות של הרשות הפלסטינית לחברת החשמל הישראלית.

ההסכם נחתם במעמד שר האוצר, משה כחלון, על ידי מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב פולי מרדכי, מנכ"ל משרד האוצר, שי באב"ד והשר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חסיין א-שייח. שר האוצר, משה כחלון: "ההסכמות אליהן הגענו מעניקות וודאות לחברת החשמל ואזרחי ישראל, כי חובות העבר של הרשות הפלסטינית הוסדרו והובטחו תשלומי העתיד. ההסכם הזה יחסוך הרבה הסכמות והרבה קונפליקטים בעתיד. זהו צעד ראשון בדרך ארוכה, ושני הצדדים נדרשים למסירות ונחישות על מנת להשלים את יישום המתווה."

השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חסיין א-שייח ושר האוצר הישראלי משה כחלון לוחצים ידים בעת החתימה על ההסדר (צילום: דוברות משרד האוצר).
השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חסיין א-שייח ושר האוצר הישראלי משה כחלון לוחצים ידים בעת החתימה על ההסדר (צילום: דוברות משרד האוצר).

מטרת ההסכם היא הסכמה על עקרונות הטיפול בחוב הרש"פ לחברת החשמל, העומד על 2 מיליארד שקלים וכן הסדרה חדשה של רכש החשמל בעתיד, באופן שאמור למנוע צבירה מחדש של חובות ופיגורי תשלום מצד הרש"פ. על פי ההסכם, ישראל תעביר לרשות הפלסטינית תשלומי כספים מוקפאים בגובה 1.14 מיליארד ש"ח, הרשות תשלם סכום של 570 מאות מיליוני שקלים לחברת החשמל הישראלית, כאשר היתרה, בסך 800 מליון ש"ח, תשולם בפריסה של 48 תשלומים.

ממשרד האוצר נמסר כי הופחתו חלק ממרכיביו של החוב, בגין תעריפים וריביות עודפות שהצטברו לאורך השנים. דוברו של שר האוצר כחלון מסר ביחס להפחתה כי, "זו המהות של הסדר חוב, אם היה ניתן לגבות את כל הכסף, לא היה צורך בהסדר. כמו בכל הסדר חוב, מוחלים על חלק, כדי לגבות את השאר".

באחריות הרש"פ

חברת החשמל מוכרת חשמל לכמעט 300 לקוחות פלסטינים, כאשר הרש"פ היא הגדולה מביניהם, לצד חברת החשמל המזרח ירושלמית המוכרת חשמל ל-200,000 לקוחות. גביית הכספים אצל הפלסטינים אינה יעילה, ובעבר קרה שפקידים גורשו ממחנות הפליטים בבואם לנתק חשמל מחייבים, וגם לקוחות שנותקו התחברו מחדש באופן פיראטי דרך שכנים.

האלוף יואב פולי מרדכי: "ההסכם יאפשר את התפתחות משק האנרגיה של הצד הפלסטיני ופיתוח כלכלי. קיום דיאלוג ישיר בילטראלי הוכיח עצמו שוב"

עד כה העבירה חברת החשמל את החשמל לתושבי הרש"פ בעזרת ממשלת ישראל, גם כאשר לא קיבלה תשלום, משיקולים הומניטריים, משפטיים ובייחוד פוליטיים – על ישראל מופעל לחץ בינלאומי חזק לא לנתק את הפלסטינים מחשמל.

גולת הכותרת של ההסכם היא לקיחת האחריות של הרש"פ על רשת החשמל של אזרחיה, דבר שלא קרה מאז היווסדה בהסכמי אוסלו בשנת 1994. בעינה עומדת השאלה האם מנגנוני הרשות יעמדו במשימת הגבייה.

השר לעניינים אזרחיים ברשות הפלסטינית, חסיין א- שייח' אמר: "העברת האחריות לידי הצד הפלסטיני תאפשר שליטה מלאה בצריכה של התושבים הפלסטינים. הסכם זה יאפשר לחברת החשמל לנהל את ההתקשרות אל מול הפלסטינים דרך כתובת אחידה בשונה מהתנהלות העבר".

הסדרת חובות העבר מאפשרת סיטואציה שבה לכאורה כולם מרוויחים – הרש"פ עושה צעד קדימה מבחינת כושרה השלטוני ומגבירה את ודאות אספקת החשמל. בנוסף, הסרת החוב פותחת את הדלת למיזמים שונים של שיתוף פעולה בין ישראל לרשות, בתחום ייצור האנרגיה בשטחי הרשות בעבור תושביה. חברת החשמל תזכה לגבות חלק מהותי מן החוב שנצבר ותנהל את חשבונותיה מול כתובת אחת במקום 300 כתובות שונות.

העתיד

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף יואב פולי מרדכי מסר כי: "ההסכם יאפשר את התפתחות משק האנרגיה של הצד הפלסטיני ופיתוח כלכלי. קיום דיאלוג ישיר בילטראלי הוכיח עצמו שוב, והסכם חשוב זה מתווסף לשני הסכמים נוספים שנחתמו השנה להכנסת דור 3 בתחום התקשורת לאיו"ש והסכם להסדרת תחום הדואר. בשבוע הבא אציג את הסכם העקרונות בכנס התורמות שיתקיים בניו יורק על מנת לקבל את תמיכתן של מדינות העולם". דבריו של מרדכי מעידים כי ההסכם הנוכחי משקף כוונות רחבות יותר של פיתוח כלכלי מואץ בשטחי הרשות, אשר אם הן יעלו יפה, הן יאפשרו לסלול עתיד אנרגטי וכלכלי טוב יותר לשני הצדדים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!