דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

כלכלה / פרופ' שמחון: "כל ההגנות על החקלאות יוסרו, בעוד שנה או עשור"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה התארח במכון וולקני לחקר החקלאות, ובמספר אמירות חריגות פרש את תפיסתו. בין היתר טען כי "ניתן לייבא חלב מאירלנד", והמעיט בחשיבות החקלאות הישראלית מאחר והיא מכניסה פחות מן ההיי-טק. ח"כ ברושי: "אולי הוא יציע גם לייבא ציונות מחו"ל"

חקלאי ברפת בבארותיים. תמונת ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: גילי יערי \ פלאש 90).
חקלאי ברפת בבארותיים. תמונת ארכיון, למצולמים אין קשר לכתבה (צילום: גילי יערי \ פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה מסתבך שוב באמירות בעייתיות. אתמול (רביעי) פרסמה אורה קורן, בעיתון דה מרקר, כי במפגש שקיים עם חקלאים במכון וולקני פירט שמחון את תפיסתו לגבי ענף החקלאות בישראל שכללה מספר אמירות חריגות.

על פי הפרסום, הבהיר שמחון לחקלאים כי המדיניות היא להוריד את ההגנות על התוצרת החקלאית וכי עליהם להיערך למשק ללא סובסידיות וללא מכסי מגן. עוד הוסיף שמחון "אומרים שחקלאות מאוד חשובה, לא רק לאספקת מזון, אלא גם לשמירה על אדמות מדינה ועל נוף ירוק – אבל אפשר לטעת חורשות במקום" על פתיחת השוק לייבוא אמר "החלב באירלנד הרבה יותר זול, אולי עדיף לייבא משם גבינות".

אבי שמחון. צילום: דבר ראשון.
אבי שמחון. צילום: דבר ראשון.

לצד המחמאות שהעניק למכון וולקני על המחקר החקלאי במקום, שמחון לא חסך גם בביקורת על נושא זה. שמחון טען כי לתחושתו הגאווה על הפיתוחים החקלאים הישראלים נשענת על הצלחות העבר וכי קידום הידע והפיתוח4 היום אינו באותה הרמה. הוא השווה את התפוקה ביחס להשקעה במחקר החקלאי לתפוקה אותה מניב ענף ההיי-טק כשאמר כי המדינה משקיעה פי 6 בהיי-טק, ותפוקת ההיי טק הישראלי עומדת על פי 20-15 מהתפוקה החקלאית. כלומר, בהשקעה קטנה יחסית מקבלים יותר בהיי-טק. לכן אם מישהו מאפשר לממשלה להוציא עוד שקל, עדיף להוציא אותו בהיי-טק.

כשנשאל שמחון האם עתידה של החקלאות הישראלית להיעלם אמר כי יש ענפים חקלאים שלא ניתן להחליף על ידי יבוא מחו"ל כמו גידולי העגבניות אותן אפשר לגדל רק ליד הצרכן. אך טען שגם ענפים אלה יצטרכו להתקיים ללא תמיכה ממשלתית.

בעקבות אמירות אלה קרא ח"כ איתן ברושי (המחנה הציוני) לראש הממשלה לפטר את שמחון. "אם לפרופ' שמחון, יש טענות על הישגי החקלאות בעת האחרונה, מוטב שיסתכל במראה וישאל את עצמו האם כל אלו הם לא תוצאה ישירה של המדיניות אותה מובילים הוא ודומיו שלא רואים בחקלאות ערך לאומי ונכס כלכלי" אמר, "אולי הוא יציע גם לייבא ציונות מחו"ל, כיוון שהוא לא רואה צורך לתמוך ביישובי ספר המחזיקים על כתפיהם את גבולותיה וביטחונה של המדינה. מהתרשמותי מעמדותיו ודבריו של ראש הממשלה, אבי שמחון איננו מייצג אותו, ועל כן אני קורא לראש הממשלה להתנער ממנו ולפטר אותו לאלתר".

אמירותיו המקוממות של שמחון לא צריכות להפתיע, שכן בעברו רצף של התבטאויות המזלזלות בעמיתיו ובציבורים שלמים.

את העולים מברית המועצות הכעיס כשאמר ב 2010  יותר מ-400 אלף עולים שהגיעו לארץ לא היו מעולם יהודים. אולי סבא שלהם היה פעם יהודי. הם הגיעו לכאן כי כאן נתנו להם סל קליטה".

בדצמבר 2011, בעת ששימש כראש הוועדה המייעצת לשר האוצר דאז יובל שטייניץ, נאלץ להתנצל לאחר שאמר "אישה שמביאה שמונה ילדים לעולם חוטאת לילדיה שלה ולחברה כולה", והעלה את חמתם של החרדים.

 ואילו על פקידי משרד האוצר האוצר אמר שמחון ב-2013 "כשיש לכם בעיה ואתם צריכים ללכת לרופא. הייתם הולכים למישהו מצטיין שלמד לתואר ראשון בביולוגיה? זו הרמה של פקידי האוצר, וזו בעיה חמורה".

בתחילת יוני האחרון ספג שמחון ביקורת לאחר שאמר בישיבת הממשלה כי יש לעצור את רכישת המט"ח של בנק ישראל גם אם זה יעלה בפיטוריהם של 20,000 עובדים. בהמשך אותו השבוע פרש שמחון את משנתו בכנס  שוק ההון של גלובס והסביר כי יש לתת יותר משקל לכוחות השוק ועל ידי כך לחזק את ענפי המסחר והשירותים על פני התעשייה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!