דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברת נתיבי גז טבעי לישראל

סכסוך עבודה / על רקע הכישלון במו"מ: עובדי נתג"ז ירחיבו את הצעדים הארגוניים

נציגי עובדי 'נתיבי הגז הטבעי לישראל', הנאבקים יותר משנתיים על הסכם קיבוצי, מאשימים את ההנהלה ב"סחבת מכוונת" ו"היעדר תום לב במו"מ". יו"ר עובדי האנרגיה בהסתדרות: "התנהלות נתג"ז כלפי עובדי לא מכבדת אף מעסיק, ודאי לא חברה ממשלתית". הנהלת החברה: "דרישות הוועד - בלתי אפשריות".

הפגנת עובדי נתג''ז (צילום: באדיבות ועד עובדי נתג''ז).
הפגנת עובדי נתג''ז (צילום: באדיבות ועד עובדי נתג''ז).

המאבק בין עובדי נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז) להנהלת החברה עולה מדרגה: ארבעה חודשים לאחר שהכריזו על סכסוך עבודה, הודיעו היום (חמישי) עובדי החברה כי ירחיבו את הצעדים הארגוניים וישבשו את עבודת חיבורי רשת הגז הטבעי בנקודות אסטרטגיות. הרקע לצעדים הוא כישלון במשא ומתן על הסכם קיבוצי בחברה, ומה שמגדירים העובדים כ"התבצרות ההנהלה בעמדותיה, יצירת סחבת מכוונת, והיעדר תום לב בניהול המשא ומתן".

חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל היא חברה ממשלתית שהוקמה לצורך הקמה ותפעול של מערכת ההובלה הארצית של הגז הטבעי בישראל. החברה מחזיקה בזיכיון בלעדי לתחום זה עד 2034. על רקע התפתחות ייבוא וייצור הגז הטבעי בישראל, גדלה החברה משמעותית בשנים האחרונות. כך על פי דוח החברות הממשלתיות, צמחו הכנסותיה ב-2015 ב-70 מיליון שקלים.

בין העובדים להנהלה מתקיים משא ומתן על חתימת הסכם קיבוצי כבר למעלה משנתיים, ללא תוצאות. במסגרת סכסוך העבודה שהוכרז לפני ארבעה חודשים, השהו העובדים את החיבור של תחנת הכוח "סדום 2" למערכת הגז, וכן את חיבורה של העיר קריית גת למתקני רשת החלוקה שאמורים לספק את הגז הטבעי לצרכיהם של אינטל, סלטי צבר ומפעלים נוספים באזור.

אתמול התקיימה פגישה נוספת בין הצדדים בתיווכה של סגנית הממונה הראשי על יחסי עבודה במשרד הכלכלה והתעשייה, עו"ד רבקה ורבנר. לאחר שגם פגישה זו נכשלה, הכריזו העובדים על סכסוך העבודה.

לטענת הסתדרות, מאז החל מהלכי ההתארגנות בחברה הוקפא שכרם של העובדים, וזאת למרות שמנכ"ל החברה שמואל תורג'מן ובכירים נוספים משכו לעצמם בונוסים שנתיים של למני מחצי מיליון שקלים. בנוסף, טוענים בהסתדרות, ניצלה ההנה את תקופת המשא ומתן בכדי להנהיג נהלים חדשים ומחמירים בנושאים כמו נוכחות, ספירת שעות ואיסור נסיעה בכבישי אגרה.

במקביל החברה ממשיכה לסרב לקלוט להעסקה ישירה עובדי חברה המועסקים כבר שנים כעובדי קבלן. לטענת נציגי העובדים, היא אף קולטת עובדים חדשים במיקור חוץ בכדי לפגוע בהתארגנות.

משבוע שעבר, כאמור, העובדים בחברה החלו בהיערכות לצעדים ארגוניים רחבי היקף. עד כה הוחלט להשהות את החיבור למערכת הגז הארצית בתחנת "סדום 2" אשר אמורה לספק בעתיד את הגז לתחנת הכוח הפרטית שמוקמת במפעלי ים המלח, ונמנע החיבור של קריית גת למתקני רשת החלוקה שאמורים לספק את הגז הטבעי לצרכיהם של אינטל, סלטי צבר ומפעלים נוספים באזור. הצעדים המתוכננים לימים הקרובים יכללו שיבושי עבודה בנקודות אסטרטגיות של החברה.

ביטול ההגזה בתחנת סדום (צילום - באדיבות ועד עובדי נתג''ז)
ביטול ההגזה בתחנת סדום (צילום – באדיבות ועד עובדי נתג"ז)

נתג"ז היא חברה ממשלתית שאחראית להקמתה ותפעולה של מערכת ההולכה הארצית לגז טבעי, ופעילותה נפרשת בכל רחבי הארץ. 70% מהחשמל שמופק בישראל מיוצר בעזרת הגז הטבעי, ונתג"ז מספקת גז טבעי לכל תחנות הכוח הפרטיות ולרוב תחנות הכוח של חברת החשמל (מלבד תחנת רוטנברג באשקלון ותחנת אורות רבין בחדרה). בין הפרויקטים המשמעותיים של נתג"ז לתקופה הקרובה, אפשר למנות את הנחת הקו לירדן, לצורך ייצוא גז טבעי ממאגר תמר באמצעות הקו הדרומי שמוקם בסדום. פרויקט משמעותי נוסף של החברה הוא הקמת צינור קו צינור ראשי להולכת גז טבעי לירושלים, שאמור להסתיים בסמוך לבית זית ולספק גז לפעולתם של מוסדות רבים, בהם גם בתי החולים של הדסה.

דוד גלנוס, יו"ר איגוד עובדי האנרגיה בהסתדרות, אמר היום כי: "התנהלות נתג"ז כלפי עובדיה אינה מכבדת אף מעסיק, ובוודאי לא חברה ממשלתית. עד כה נחשפנו להתנהלות שבמקרה הטוב – אינה הולמת יחסי עבודה קיבוציים ובמקרה פחות טוב – אינה חוקית ומבזה את כבודם האנושי של העובדים. ההסתדרות נותנת גיבוי מלא לעובדי החברה ותמשיך לפעול במלוא עוצמתה על מנת לחתור להסדרת זכויות העובדים בהסכם קיבוצי. אני קורא למנכ"ל החברה, שמואל תורג'מן, להתעשת, לגלות אחריות ולחזור באופן מיידי לשולחן המו"מ מתוך כוונה כנה ליישב את הסוגיות שנמצאות במחלוקת. הדרך היחידה למנוע את העמקת המשבר היא דרך ההידברות".

חברי ועד הפעולה בנתג"ז, בראשות יהודה דרי, מסרו כי: "הנהלת החברה לא הותירה לעובדים אף ברירה אחרת. גילינו איפוק וסובלנות במשך שנתיים וחצי אך בזמן זה ההנהלה ניסתה לעשות הכול כדי להחליש את העבודה המאורגנת בחברה תוך נקיטת צעדים חד-צדדים הפוגעים באופן משמעותי בתנאי העובדים. אנו לא ניתן להתנהגות כוחנית זו לרפות את ידינו. במידה ולא תהיה התפתחות דרמטית במשא ומתן, נפעל להרחבה נוספת של הצעדים הארגוניים".

מחברת נתג"ז נמסר:

"מתחילת ההתאגדות, לפני כשנתיים וחצי, הכירה הנהלת נתג"ז בועד וההסתדרות ופתחה במו"מ על הסכם קיבוצי, תוך כיבוד רצונם של העובדים. במסגרת המו"מ הלכה ההנהלה באופן מרחיק לכת לקראת הועד וההסתדרות ונענתה לדרישתם להעביר את עובדי חברות כח האדם של החברה להעסקה ישירה בהסכם קיבוצי.

כמו כן הושגו הבנות רבות לגבי תוספות שכר ותנאים נלווים בהתאם להנחיות הממונה על השכר במשרד האוצר אולם ההסתדרות חזרה בה מההבנות שהושגו תוך החלפת צוותי המו"מ והצגת דרישות חדשות בלתי אפשריות. בחודשיים האחרונים אף מסרבת נציגות העובדים להמשיך ולקיים פגישות מו"מ.

צר לנו שהועד וההסתדרות החליטו לפתוח בעיצומים מיותרים שפוגעים בעובדים, בחברה ובלקוחותיה. אנו קוראים להם לחזור באופן מידי לשולחן המו"מ כדי להגיע להסכם קיבוצי שהעובדים יוכלו ליהנות מפירותיו."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!