דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
21.2°תל אביב
  • 17.4°ירושלים
  • 21.2°תל אביב
  • 16.9°חיפה
  • 18.5°אשדוד
  • 17.4°באר שבע
  • 23.3°אילת
  • 18.9°טבריה
  • 16.4°צפת
  • 20.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בנק מזרחי-טפחות

בתקווה לצדק / פינוי משפחת דוידוב נדחה: ועדת חריגים בעניינם תתכנס ביום א'

בהמשך לפרסום ב"דבר ראשון" - בית המשפט דחה את הפינוי של זוג העולים משדרות, שנקלעו לחובות משכנתה עקב פציעתו של האב. במקביל הסכימו הבנק וכונס הנכסים על העברת הנושא לוועדת חריגים של משרדי האוצר והשיכון. פרקליט המשפחה: " ללא ספק, הלחץ השפיע על מקבלי ההחלטות"

משפחת דוידוב בביתה בשדרות (צילום: דבר ראשון)
משפחת דוידוב בביתה בשדרות (צילום: דבר ראשון)
דוד טברסקי

עדכון: משפחת דוידוב משדרות, שנקלעה לחובות משכנתה ועמדה בפני פינוי מביתם בימים הקרובים, קיבלו היום הארכת זמן נוספת – ותקווה לחילוץ מהמשבר שאליו נקלעו. שופטת בית משפט השלום באשקלון סבין כהן הודיעה שהדיון על בקשת המשפחה למנוע את הפינוי יידחה ליום שני הבא. בנוסף הסכימו בנק מזרחי טפחות וכונס הנכסים שוועדת חריגים של משרדי השיכון והאוצר תבחן את מצבה של המשפחה. סיפורה הקשה של המשפחה פורסם הבוקר לראשונה ב"דבר ראשון".

עו"ד איל כהן, המייצג את משפחת דוידוב, סיפר על כך שהבנק שינה את אופן פעולתו מול המשפחה. "כנראה בעקבות לחץ על הבנק, שהגדיר את הנושא רגיש, ביום ראשון על הבוקר תתכנס ועדת חריגים שתבחן את הנושא, בתקווה למצוא פתרון למשפחה. ללא ספק הלחץ השפיע על מקבלי ההחלטות, ועכשיו צריך לקוות שמשרד השיכון יפעיל לחץ על הבנק לא לבצע את הפינוי", אמר עו"ד כהן.

זוחרה ואמנון דוידוב עלו לארץ בשנת 1995 מאוזבקיסטן ועברו להתגורר בשדרות. בעקבות פשיטת רגל של המשפחה, הם נתקלו בקשיים לשלם את המשכנתה, ועכשיו בנק מזרחי-טפחות וכונס הנכסים שמונה להם מבקשים לפנות אותם מביתם.

"20 שנה אני משלמת משכנתה, קנינו את הבית ב-1996 כשהגענו לארץ. הכל היה בסדר ושילמנו את כל מה שצריך." סיפרה דוידוב ל'דבר ראשון', "ב-2004 בעלי עבר תאונה קשה בעבודה ומאז הוא לא יכול לעבוד ומקבל קצבת נכות. בעקבות המצב הזה לא הצלחנו לשלם את כל הסכום שנה-שנתיים. ב-2009 הגענו להסדר בוועדה בין-משרדית (הכוונה לוועדה המורכבת מנציגי המשרדים האוצר והשיכון והבנק, ולה סמכויות בענייני החזרי הלוואות הניתנות לזכאים – ד.ט.) על כך שבמשך חצי שנה נשלם 1,700 ש"ח במקום 3,000 ש"ח. אנחנו לא יודעים לקרוא טוב עברית ויצא ששילמנו 1,700 ש"ח במשך כמעט שבע שנים במקום רק חצי שנה".

"ב-2004 החוב שלנו היה 20 אלף ש"ח", המשיכה דוידוב, "ופתאום ב-2015 הם מודיעים לנו שאנחנו חייבים להם 700 אלף ש"ח. אני לא מבינה איך משקרים ככה לאנשים?". התסכול והכאב שלה ברורים כשהיא אומרת "יש לי קבלות והכל מסודר. רק בשנה האחרונה הגיעו ארבע פעמים הוצאה לפועל לאיים עלינו ופעמיים הוציאו אותנו מהבית וישנו אצל השכנים. מרוב פחד קיבלתי סכרת ויש לי בעיה בבטן. אני מפחדת לעשות ניתוח כי מה יקרה אם מחר יזרקו אותי החוצה? איך אני אסתדר?".

ירון שגיא, בעל חברת ייעוץ לחייבים: "האב נפצע קשה בתאונת עבודה והאם, שעובדת בניקוי בתים עבור שכר זעום, הפכה למפרנסת היחידה של המשפחה. בנוסף לכך, יש להם בן עם 100 אחוזי נכות שמטופל בבית"

דוידוב סיפרה שעד היום שילמו היא ובעלה 180 אלף ש"ח מהמשכנתה ונותרו להם עוד 60 אלף ש"ח עד גמר התשלום. "הבית הזה לא שווה 700 אלף ש"ח. זה קוטג' קטן עם המון בעיות תחזוקה, עבדתי ימים ולילות כדי לשלם על השיפוצים שלו".

לדברי עו"ד איל כהן, המייצג את המשפחה, בחודש מאי נראה היה שהצדדים הגיעו להסדר. "בהתחלה המשפחה הגיעה למסקנה שהיא הולכת להפסיד בקרב הזה והסכימה להתפנות מרצון" אמר, "אני הגעתי להסכמה עם המנהל שלא יהיה פינוי והמשפחה תגיע להסדר עם הבנק בפרישת חובות מוסדרת, אך עכשיו הבנק רוצה לחזור בו מההסכמה איתי ולקחת את הנכס בטענה שהמשפחה הסכימה לפינוי בתום לב. הבן שלהם עזר להם לגייס 50 אלף שקל שאמורים היו להיות משולמים בחודשיים הקרובים".

ירון שגיא, בעל חברת ייעוץ וסיוע למשפחות שחייבות כספים לבנקים, תומך במשפחה במאבקה. לדבריו, מדובר בתרמית שנעשתה למשפחה. "המשפחה מתוקף היותה עולה חדשה, קיבלה משכנתה תקציבית בריבית מופחתת בתמורה לכך שתעבור לגור בשדרות. לימים כשבדקנו את החשבון גילינו שהבנק התייחס לכל הסכום של המשכנתה כאילו הוא נתן את כולה" הסביר שגיא, "לצורך הדוגמה, המשפחה לקחה משכנתה של 250 אלף שקלים, 100 אלף שקל מהמשכנתה נתנה המדינה בריבית של חצי אחוז, והשאר בריבית של בנק. הבנק התעלם מהחצי אחוז של המדינה והחשיב את המשכנתה התקציבית של המדינה כאילו הוא נתן אותה – ולכן דרש את כל הריבית, כך יצא שהחוב שהיה להם גדל, אבל זה לא החוב שהמשפחה צריכה הייתה לשלם".

זוחרה דוידוב: "ב-2004 החוב שלנו היה 20 אלף ש"ח", המשיכה דוידוב, "ופתאום ב-2015 הם מודיעים לנו שאנחנו חייבים להם 700 אלף ש"ח. אני לא מבינה איך משקרים ככה לאנשים?"

"הדבר הזה הכביד עוד יותר על מצב המשפחה ולכן היא פנתה לרווחה ולכל גורם משפטי שאמור היה לעזור לה. בסוף המשפחה הגיעה לוועדה בין משרדית, שם ישב נציג הבנק, משרד האוצר והרווחה אבל לא הגיע אף אחד מהציבור שנלחם לטובת המשפחה, כך שהוועדה מראש מוטה לטובת האינטרסים של הבנק. פעמיים הוועדה החליטה שדוחים את פינוי המשפחה אבל במפגש השלישי החליטה שהיא לא דוחה יותר את הפינוי והמשפחה צריכה לפנות את הבית", הוסיף.

"חשוב להבין את תמונת המצב, המשפחה הצליחה לשלם את כל תשלומי המשכנתה שלה במסודר. בשלב מסוים לאורך הזמן האב נפצע קשה בתאונת עבודה והאם, שעובדת בניקוי בתים עבור שכר זעום, הפכה למפרנסת היחידה של המשפחה. מאז התאונה שעבר האב המשפחה הם התקשו בתשלומי המשכנתה. בנוסף לכך, יש להם בן עם 100 אחוזי נכות שמטופל בבית כי אין להם כסף שאחרים יטפלו בו, ובנוסף לכל הצרות לפני זמן מה גילו אצל האם גידול סרטני בבטן".

הליכים משפטיים שונים התקיימו ב-13 השנים האחרונות סביב קשיי ההחזר של משפחת דוידוב לבנק מזרחי טפחות. כבר בשנת 2003 מונה למשפחת דוידוב כונס נכסים מטעם הבנק. הקשיים של המשפחה לעמוד בהחזרי המשכנתה שנקבעו לה הובילו לכינוס הוועדה הבין משרדית בשנת 2009 כאמור, עד שבשלהי שנת 2014 פנה הבנק לבית המשפט וביקש להכריז על בני הזוג כפושטי רגל ולעקל את ביתם. בית המשפט קיבל את בקשת הבנק ומינה 'מנהל מיוחד'.

בהמשך לכך פנה הבנק לבית המשפט בבקשה לפינוי משפחת דוידוב מהבית בהסכמת אותו 'מנהל מיוחד', ובית המשפט אישר את הבקשה. המשפחה ערערה על ההחלטה אך בית המשפט המחוזי דחה את ערעורם, וכך גם ההוצאה לפועל. לבסוף, פנו בשנת 2015 לבית המשפט העליון וביקשו רשות ערעור נוספת, אך שופט בית המשפט העליון יצחק עמית דחה את בקשתם וקבע כי הבנק רשאי לפנותם.

בנק מזרחי טפחות בחר שלא להגיב לטענות.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!