דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
24.8°תל אביב
  • 24.6°ירושלים
  • 24.8°תל אביב
  • 21.7°חיפה
  • 24.1°אשדוד
  • 28.9°באר שבע
  • 33.0°אילת
  • 28.3°טבריה
  • 22.4°צפת
  • 25.8°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
טורקיה

דאע"ש / ראיות חדשות שופכות אור על הקשר ההדוק בין טורקיה לדאע"ש

בכיר לשעבר במערכת הביטחון הטורקית חשף מידע נוסף על הקשר בין טורקיה לדאעש ואל-קאעידה. הטורקים ממשיכים להכחיש את הקשר אך הראיות טוענות אחרת.

נשיא טורקיה רג'יפ טייפ ארדואן (צילום: AP)
נשיא טורקיה רג'יפ טייפ ארדואן (צילום: AP)
אוריאל לוי

בכיר לשעבר ביחידה הטורקית ללוחמה בטרור חושף את שיתוף הפעולה הרחב בין שלטון ארדואן לדאע"ש. אחמד סעיד יאללה, בכיר במערכת הביטחון הטורקית, שעמד בראש היחידה ללוחמה בטרור בין השנים 2010-2012, ולאחר מכן שימש כראש המחלקה למניעת פשעים עד 2014, שובר שתיקה ארוכת שנים על קשרי ממשלת ארדואן עם דאעש ואל-קאעידה. חלק מהמידע החדש שנחשף היה ידוע לחוקרים בעבר, אך חסר ראיות.

יאללה טוען כי הקאן פידאן, ראש ה-MIT (ארגון הביון של טורקיה) קשור אישית לראשי אל-קאעידה ודאע"ש, ודאג לאספקת נשק ותחמושת לדאע"ש משך שנים. הממשל הטורקי העביר נשק ותחמושת לדאע"ש במסווה של סיוע הומניטרי. הנשק עבר דרך הגבול הארוך שהיה לדאעש וטורקיה. לפני כשנה פורסם כי משטרת טורקיה עצרה משלוחי נשק שהיו מיועדים לדאעש בסוריה, ובינואר האשימה רוסיה את טורקיה כי היא מספקת נשק לדאעש.

טענה נוספת שהעלה הבכיר הטורקי, והתפרסמה מספר פעמים בשנתיים באחרונות, היא כי לוחמי דאע"ש, כולל בכירים וביניהם סגנו של אבו-באכר אל-בגדדי העומד בראש דאע"ש, זכו לטיפול רפואי בטורקיה שכלל הגנה מהמשטרה הטורקית. הבכיר הטורקי אף הוסיף כי בהוראה ישירה שנתן ארדואן, זכה ראש דאע"ש בטורקיה להגנה אישית 24 שעות ביממה. הבכיר הוסיף כי חקירות משטרת טורקיה נגד דאע"ש הופסקו ב"הוראות מלמעלה" ואסירי דאע"ש שוחררו לפני מיצוי המשפט נגדם. גם טענה זו זכתה לפרסום בתחילת החודש, לאחר שטורקיה שחררה חשודים בפיגוע בגרמניה לפני תום ההליכים המשפטיים.

הבכיר הטורקי טען כי שיתוף הפעולה הנרחב בין טורקיה לדאע"ש נובע ממניעים גאו-פוליטיים של טורקיה, המנסה להגביר את מעורבותה במזה"ת. בהקשר הזה יש לציין כי דאע"ש וטורקיה חלקו מאות ק"מ של גבול ב-3 השנים האחרונות, גבול אשר נשמר בו שקט. מניע נוסף לטענת הבכיר הטורקי הוא המסחר הענף בין השתיים, שגולת הכותרת שלו היא הנפט הרב שדאעש מוכר לטורקיה. שר הביטחון הישראלי בוגי יעלון, ארה"ב, ורוסיה גינו בעבר את מסחר הנפט בין טורקיה לדאעש.

את הסיוע שמעניקה טורקיה לשלוחות אל-קאעידה בסוריה, ג'בהאת א-נוסרה ואחרר אל-שאם, אותם הארגונים שסירבו להפסקת האש שנחתמה לאחרונה בין קרי ללברוב, טורקיה בקושי מסתירה.

למעשה, ניתן להניח כי מטרתו של מבצע "מגן הפרת", אליו יצא לפני כשלושה שבועות צבא טורקיה, ופורסם בתקשורת כמבצע "נגד דאעש", היא להרחיק את גבול טורקיה-דאעש מעבר לגבול הבינלאומי בין טורקיה לסוריה, לתוככי סוריה. ולמנוע רציפות טריטוריאלית של הכורדים: רציפות של רוג'בה (האוטונומיה הכורדית בצפון סוריה) ממזרח סוריה למערבה, ורציפות בין האזורים הכורדים בדרום טורקיה לאלה בצפון סוריה. קרבות מעטים נרשמו בשלושת השבועות האחרונים בין טורקיה ובני בריתה לדאע"ש. לעומת זאת, מאז שהחל המבצע, החלה טורקיה להפציץ את הכורדים בסוריה בכל הגזרות ולבנות מכשול פיזי לאורך הגבול בין טורקיה לרוג'בה.

ראיה נוספת שנחשפה לאחרונה, לקשר בין טורקיה לדאע"ש היא העובדה שלוחמי דאע"ש ובני משפחותיהם נטשו ערים, בהם חיו מזה 3 שנים, ימים ספורים לפני שהטורקים חדרו אל הערים. שיירות של רכבים בהם אנשי דאע"ש נראו יוצאות מג'רבלוס בתחילת ספטמבר, וכעת בדאביק ואל-באב. הקואליציה נגד דאע"ש בראשות ארה"ב לא מפציצה שיירות אלה.

יתכן כי שיתוף הפעולה נובע מקשר אידאולוגי בין השלטון הטורקי הנוכחי לבין דאע"ש ואל-קאעידה. עניין זה ניתן לאימות מבחינת המשטר שטורקיה ובני בריתה הסורים מייסדים באזור אותו כבשו לאחרונה בצפון סוריה. תמונות שפורסמו לאחרונה חושפות כי לאחר "שחרור" ג'רבלוס על ידי טורקיה נשמרו השלטון האיסלאמי וחוקי השריעה הנוקשים. זאת בשונה מהתמונות שפורסמו בעולם לאחר שחרור העיר מנביג' על ידי הכורדים: תמונות של נשים שורפות רעלות ומעשנות סיגריות וילדים משחקים כדורגל – כל מה שנאסר תחת שלטון דאע"ש. בג'רבלוס ארגונים איסלאמים קיצונים, וביניהם המיליציה הטורקית הפאשיסטית המוכרת בשם "הזאבים האפורים" קיבלו לידיהם את ניהול העיר. טורקיה היא חברה בברית נאט"ו מאז 1952, ומועמדת להצטרף לאיחוד האירופאי.

 

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!