דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפחת דוידוב

שדרות / הבנק למשפחת דוידוב: התפנו לאלתר מביתכם. היום דיון בבימ"ש

ועדת הערר שמינה 'מזרחי טפחות' לבחון את בקשתה של משפחת דוידוב להסדר חוב נוסף דחתה את הבקשה, והכדור נמצא במגרש של בית המשפט ומשרד השיכון. "זו התנהלות מוסרית בעיתית", טוען עו"ד איל כהן, "חמור שמשרד השיכון לא התערב"

בנק מזרחי טפחות (צילום ארכיון: מרים אלסטר  פלאש 90).
בנק מזרחי טפחות (צילום ארכיון: מרים אלסטר פלאש 90).
דוד טברסקי

אמש (ראשון), התכנסה ועדת ערר מיוחדת עם נציגי משרד האוצר והשיכון, ונציגים מבנק 'מזרחי טפחות' כדי לדון בעיניינה של משפחת דוידוב. ועדת הערר החליטה לדחות את בקשת המשפחה להסדר החובות, בטענה של חוסר שיתוף פעולה ואי עמידה בהסכמים ובשל גובה החוב.

משמעותה של הדחייה היא שבמידה ובית משפט השלום באשקלון לא יקבל את ערעורו של עורך דינה של המשפחה, עו"ד איל כהן, שלא לפנות את המשפחה, עלולה משפחת דוידוב למצוא את עצמה ברחוב כבר היום בערב.

משפחת דוידוב - זוחרה ואמנון, בביתם בשדרות (צילום: דבר ראשון)
משפחת דוידוב – זוחרה ואמנון, בביתם בשדרות (צילום: דבר ראשון)

"מדובר באותו הרכב שהיה בערעור הקודם, ללא נציג אחד מטעם המשפחה. אותו הרכב שדחה את טענות המשפחה בפעם הקודמת" מספר עו"ד כהן. "אנחנו טוענים כנגד זה תמיד איך זה שבוועדות החשובות האלו אין נציג של הציבור. מי שאחראי על הוועדות האלו זה משרד השיכון והאוצר, זה דבר שהשינוי שלו דורש חקיקה ".

הכוונה לוועדות המשותפות לבנק ולמדינה אשר מתקיימות בעניינן של החזרי הלוואה שבהן יש מרכיב זכאות לסיוע מהמדינה, כמו במקרה של משפחת דוידוב. הוועדה, הקרויה בשם המטעה וועדה בינמשרדית – מטעה, מאחר ומדובר יותר בוועדה פנימית של הבנק מאשר בוועדה ממשלתית – עשויה להחליט על הסדר חוב חדש לאלו המתקשים בהחזר החוב.

"הבנק עשה לנו תרגיל מגעיל" אמר ירון שגיא, מחברת יעוץ אסטרטגי לחייבים (י.א.ל) המלווה את המשפחה, "דאג שתוצאות הערעור יהיו יום לפני הפינוי כדי להשפיע על בית המשפט", והביע אכזבה מכך שמשרד השיכון לא הטיל את כובד משקלו בסוגיה זו.

גם עו"ד כהן הפנה אצבע מאשימה כלפי משרד השיכון: "מי ששם את הגרזן על הפינוי זה משרד השיכון, הוא זה שנתן את ההלוואה והוא מחזיק את השאלטר… אם הוא יאסוף את ההלוואות שלו, את הלוואת המענק, החוב לא יהיה 700 אלף ש"ח, אלא בן 200 אלף ש"ח".

משפחת דוידוב לקחה את הלוואה בשנת 1996. חציה היה הלוואת מדינה וחציה מהבנק. מהרגע שהמשפחה התחילה להתקשות בהחזרת המשכנתא והפכה חדלת פירעון, הבנק השית עליה ריבית גבוה מאוד אשר הטפיחה את החוב למימדיו העצומים כפי שהם היום.

"מרגע חדלות הפירעון, הריביות מתנפחות לקו אשראי בשוק אפור" טוען כהן. "בפועל, אם אתה מנטרל את הריביות האלו, דבר שיש בידיו של משרד השיכון לעשות, מגיעים ל-200 אלף ש"ח. תוריד מזה 50 אלף שהמשפחה כבר השיגה ומוכנה לשלם, ויש לך חוב של 150 אלף ש"ח שהמשפחה יכולה להחזיר בתשלומים בלי לאבד את הנכס".

"נעשה פה תרגיל. צריך להבין את הגיון הבנק, מדובר פה בבנק המשכנתאות הגדול במדינה, 12 שנה הוא לא מצליח לפנות דירת מגורים בשדרות? סימן או שהבנק משקר או שאתה רשלן. הם הרי הגיעו לעליון והבנק אישר את הפינוי אבל הם לא מפנים, סימן שהבנק יודע שיש כאן בעיה בהתנהלות שלו מול המשפחה, ברמה המוסרית. וזה חמור מאוד שמשרד השיכון לא התערב לטובת המשפחה".

היום ב-13:30 יתקיים הדיון בבית משפט השלום באשקלון. "אנחנו ננסה לשכנע את השופטת שיש פה חוסר תום לב, ובמקביל להגיד לה שאנחנו נעתור מנהלית נגד ועדת הערר. אם בית המשפט יחליט לפנות את המשפחה אני אבקש צו מניעה במקום, אבל המצב לא נראה טוב".

ממשרד השיכון ובנק 'מזרחי טפחות' טרם התקבלה תגובה, חרף פניות רבות בימים האחרונים.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!