דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י' בניסן תשפ"ד 18.04.24
25.6°תל אביב
  • 23.0°ירושלים
  • 25.6°תל אביב
  • 20.5°חיפה
  • 20.6°אשדוד
  • 21.5°באר שבע
  • 28.3°אילת
  • 26.2°טבריה
  • 19.7°צפת
  • 23.6°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
כלכלה

ח"כ מיכל רוזין על חוק ההסדרים: "האופוזיציה לא מתפקדת, היינו צריכים לעשות את העבודה שלה"

האם מרצ השתנתה כדי להיכנס לקואליציה, הקופאית שעזרה לשכנע את שר האוצר ליברמן לשנות את החוק להעלאת גיל הפרישה, והמאבק על תקציב תנועות הנוער: יו"ר סיעת מרצ בראיון מיוחד

יו"ר סיעת מרצ מיכל רוזין. "כשאני הולכת לאבו מאזן, הקהל של ניר אורבך הורג אותו. כששרן השכל עולה להר הבית, הקהל שלי הורג אותי" (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
יו"ר סיעת מרצ מיכל רוזין. "כשאני הולכת לאבו מאזן, הקהל של ניר אורבך הורג אותו. כששרן השכל עולה להר הבית, הקהל שלי הורג אותי" (צילום: יונתן זינדל / פלאש90)
טל כספין
טל כספין
רכז המערכת
צרו קשר עם המערכת:

יו"ר סיעת מרצ מיכל רוזין מתוסכלת מתפקוד האופוזיציה בכנסת. "זו בעיה שלנו, כחברי קואליציה, שהאופוזיציה לא תופסת צד. כמי שהייתה רוב שנותיה אופוזיציה, אני יודעת שהתפקיד שלהם קריטי", אומרת רוזין בראיון ל'דבר' על רקע הדיונים על חוק ההסדרים בוועדות הכנסת.

רגע לפני קו הסיום לאישור התקציב וחוק ההסדרים, מספרת רוזין על הדיונים מאחורי הקלעים, ההצלחות והאכזבות, והמאבקים שעדיין נותרו: נוסח סופי לחוק גיל הפרישה לנשים, ועיגון תקציב תנועות הנוער בחקיקה, כפי שנקבע בהסכמים הקואליציוניים.

"אני חושבת שאחרי כל כך הרבה שנים בשלטון, הם לא מבינים כמה התפקיד שלהם חשוב. הם בקונספציה שהם לא יכולים לשנות כלום כי הם לא בשלטון. זו טעות מחשבתית מבחינה דמוקרטית".

מה צריך להיות התפקיד שלהם?
"פעם באיזה לילה לבן שעשינו לקואליציה שאל אותי משה מזרחי, שהיה אז חבר כנסת מהעבודה: 'מה אנחנו עושים? אנחנו צועקים ובמאני טיים יש להם יותר אצבעות'. עניתי לו שזה נכון, אבל אם לא נדבר ולא נמחה, איך הציבור יידע שיש בעיה? איך התקשורת תשאל את עצמה מה יש בחוק? אם הממשלה אומרת שהכול בסדר וכולם שותקים, אז הכול בסדר.

"בסוף, באופוזיציה אפשר לשנות המון. גם להעביר הרבה חוקים חשובים, אבל גם לשקף, להתריע. והאופוזיציה עכשיו פשוט לא עושה את זה".

האופוזיציה דווקא לוחמנית.
"נגד הממשלה כן, אבל בכנסת היא לא נכנסת לפרטים, לא מנסה להשפיע על רפורמות. וזה לא רק בנושא שלי, זה בכל הנושאים. אפילו בנושא מערכת הכשרות החרדים לא מנהלים מאבק ציבורי כולל".

למה זה מקשה עליכם?
"בזכות המאבק של חברות הכנסת נגד העלאת גיל הפרישה, לגפני כיו"ר ועדת הכספים  היה גב אופוזיציוני חזק. הוא יכול היה לומר לאנשי האוצר: 'אני לא אצליח להעביר את זה.' הוא יכול היה לבוא בתור הפרגמטי, המפשר.

"במקרה שלנו לא הייתה קונטרה, לא קמו חברות כנסת מהאופוזיציה, אני עשיתי את המאבק. למה קראו לזה מרד? כי עשינו את המאבק שהאופוזיציה צריכה לעשות. בגלל זה אמרו שאנחנו אופוזיציה בתוך הקואליציה. אני עליתי לתקשורת, ארגנתי כנסים, החתמתי חברי כנסת. לעשות את כל המהומה. הייתי מעדיפה שיפעילו עלי לחץ מבחוץ, כך שהייתי יכולה לבוא ולהגיד לאוצר: 'אתם לא יכולים לשים אותי במקום הזה'".

הייתה לזה השפעה על התוצאה הסופית?
"חד משמעית. אבל אפילו גפני בוועדת הכספים, כשהציגו את המתווה, פלט במקרה שהוא ישקול לתמוך. הוא לא יודה בזה אבל הוא היה בהלם ממה שהשגנו".

ליברמן השתכנע בעזרת הקופאית בסופר

רוזין וקבוצת חברות כנסת מהקואליציה הובילו את המאבק ברפורמה להעלאת גיל הפרישה במסגרת חוק ההסדרים, בדיאלוג ישיר עם שר האוצר אביגדור ליברמן. את ההסכמה העקרונית על הרחבת רשת הביטחון השיגו ערב אישור התקציב בקריאה ראשונה, נוסח השינוי סוכם בימים האחרונים, ובקרוב תוצג הצעת החוק המתוקנת לוועדת הכספים.

"בתחילת הדרך המטרה שלי הייתה לפצל את זה מחוק ההסדרים, להוסיף מעצור באמצע היישום שוועדת הכספים תצטרך לאשר את הרפורמה שוב, ולהאריך מאוד את משך הזמן. קיבלתי גיבוי מוחלט מראש המפלגה ניצן הורוביץ. הוא חטף המון, כל הזמן אמרו לו: 'תיישר אותה', הוא עמד בלחץ וגיבה אותי. אבל הבנתי גם שאני לא יכולה להפיל את הממשלה רק על זה. בגלל זה התעקשתי לעשות את השינויים לפני הקריאה הראשונה".

למה בקריאה ראשונה?
"הבנתי שאני לא יכולה להרשות לעצמי להגיע לקריאה שנייה ושלישית. מה הייתי אומרת? הייתי יכולה להצביע נגד ברגע האחרון? זה כבר אירוע, משבר קואליציוני. אמרתי לליברמן: 'אל תביא אותי למקום הזה. בוא נסגור את זה בינינו. אל תשלח אותי לוועדת הכספים לעבוד יחד עם סמוטריץ' וגפני נגדך'".

איך היה השיח עם ליברמן על הרפורמה?
"ההתנגדות שלנו יצרה בהתחלה אנטגוניזם, אבל כששר האוצר ישב להקשיב לנו זה השתנה. קודם כל הוא הבין שזה בנפשנו, שזה לא תרגיל קואליציוני, וזה משהו שאנחנו לא יכולות לוותר עליו.

"שנית, הוא הבין יותר טוב במי מדובר, מי קבוצת האוכלוסייה שתושפע מהחוק. אמרתי לו: 'תקשיב, זה לא האלקטורט שלי. הנשים שאני דואגת להן, המוחלשות, שנפלטות משוק העבודה בגילים מבוגרים, עובדות בשביל 6,000 שקלים. הן צריכות את זה כדי להתקיים. זה האלקטורט שלך'. והוא אמר לי: 'האמת, הקופאית בסופר התעצבנה עלי למה אני מעלה את גיל הפרישה'. פתאום זה התחבר לו".

את יכולה להגיד בלב שלם שאחרי השינויים העלאת גיל הפרישה לא תיצור עוד נשים עניות?
"אני יכול להגיד בלב שלם שעשינו כמיטב יכולתנו כדי לדאוג לנשים שעלולות להיפגע מהעלאת גיל הפרישה. עשינו אינספור סימולציות של נשים שונות ואיך הרפורמה תשפיע עליהן, ועשינו הכול כדי לתת מענה לכל הסיטואציות.

"אבל אני לא יכולה להגיד לך שאין לסיפור הזה צד שני. כדי להתמודד עם חוסר שוויון בין נשים לגברים בפרישה, צריך לדאוג שכבר בגיל 40 תהיה להן תעסוקה הולמת. ברגע שמקימים משפחה, נשים מתחילות לעבוד במשרת אם, משתלבות במקצועות שוחקים כדי להיות גם בבית, ובהמשך הן נפלטות משוק העבודה. לעבוד עד גיל 65 יעלה את הפנסיה לאישה שמועסקת בבנק, אבל אנחנו מדברות על נשים שנפלטו משוק העבודה. דרוש שינוי שורשי, ולזה לא הבאנו שום פתרונות".

הכשרה מקצועית: חובת ההוכחה על המדינה

לדברי רוזין, ההצעה נותנת מענה לכמה קבוצות של נשים שעלולות להיפגע: נשים שנפלטו משוק העבודה בגיל מאוחר, עובדות בשכר נמוך (על ידי מס הכנסה שלילי), נשים שעבדו במקצועות שוחקים ועוד. לדבריה, האוצר התנגד להגדרה של רשימת מקצועות שוחקים, מחשש שהרשימה תתרחב בעתיד, ושההפרדה בין גברים לנשים לא תעמוד במבחן משפטי. לכן הוחלט שנשים שמרוויחות עד 7,750 שקלים ייחשבו לעובדות במקצועות שוחקים.

"הכפלנו את הבטחת ההכנסה ואת מס הכנסה השלילי. אם אישה מתפטרת אחרי גיל 60 היא נחשבת למפוטרת, ומקבלת שנה שלמה של דמי אבטלה, 7 חודשים שמגיעים לה לפי חוק ותוספת של עוד חמישה חודשים מענק של 4,000 שקלים, שהיא זכאית להם גם בלי תקופת אכשרה. היא יכולה להירשם להכשרה, ואם ההכשרה היא יותר מ-5 חודשים היא תקבל עוד".

הסיפור הזה שנשים מבוגרות יעברו הכשרה וילכו לעבוד, זה לא פנטזיה?
"זאת שאלה טובה. האוצר רצה להתנות תשלום בהכשרות, והורדנו את זה מהשולחן. קבענו שאין שום התניה, והייתה על זה מלחמה עד 2:00 לפנות בוקר. חובת ההוכחה פה היא על המדינה. המדינה רוצה שתחזור לעבוד, אז שלא תציע לה קורס מפעילת מלגזה, או שתשלח מישהי שעבדה בניקיון להכשרה להיות חדרנית.

"אבל אני כן רוצה שמערכות הרווחה, ההכשרה והביטוח הלאומי ידאגו לנשים האלה. יש תכנית מעוף שנותנת קורסים בתחום היזמות הזעירה: בניית ציפורניים, קייטרינג ביתי, קוסמטיקה. גם יו"ר ועדת הכספים קושניר הציע רעיון מעניין: הכשרה במימון משרד העבודה בשיתוף המעסיק, שמתחייב גם להעסיק אותן. זה פתח לנשים שכן רוצות לעבוד".

רוזין עדיין לא איבדה תקווה שהדיון בוועדה ועמדת האופוזיציה יביאו לתיקונים בחוק. "שיעזרו לנו לשפר, שיאירו את עינינו", היא אומרת, "למשל המנגנון של לייצר סוג של ברקס לבחינת התכנית באמצע, זו דרישה לגיטימית של הכנסת בפיקוח על הממשלה".

"אסור לקחת סמכויות רגולציה מהמשרדים"

מלבד העלאת גיל הפרישה, סיעת מרצ נאבקה גם ברפורמות ברגולציה ובחקלאות.

איך התקבלה ההחלטה במה מתמקדים?
"זה הנושאים שבהם אנחנו במרצ מאוד מאמינים. גיל פרישה זה מאבק של שנים. החקלאות וההתיישבות העובדת זה בנפשנו. בנוגע לרפורמה ברגולציה, הבנו שיש פה שינוי משטרי ממש. אם יש מי שעד היום מבכים את נקמת אגף התקציבים, שאף משרד לא יכול לזוז בלעדיו ואין התנהלות תקציבית עצמאית כמעט בכלל, תוכנן מהלך דומה גם ברגולציה".

מה יכולות להיות ההשלכות של רשות כזאת?
"כל משרד יצטרך לאשר הכול, זה רגולציה על רגולציה. אתה לוקח סמכות מהותית ומקצועית ממשרדי ממשלה, בעיקר הגנת הסביבה, בריאות, תחבורה וכדומה. המשרד יקבע קריטריונים לפיקוח, ותבוא הרשות ותגיד לו שזה מוגזם.

"מה שדרשנו הוא להוריד את סמכויות הקצה, את האפשרות לבטל החלטות מקצועיות. גם למבקר המדינה אין סמכות על משרדי הממשלה, ועדיין כשהוא מוציא דו"ח זה משמעותי ומניע תהליכים. סגן השר אביר קארה עדיין ירצה שנעביר את זה בנפרד, ואנחנו ננסה לשכנע שלא צריך לחוקק את זה, ולפחות לאפשר לזה לעבוד ככה בשלב ראשון. אפשר להתחיל לקדם ולראות, אולי זה לא יעזור? מקימים משהו חדש".

דור שלא ידע קואליציה

היית חברת כנסת בעבר. איך המעבר מאופוזיציה לקואליציה?
"קודם כל אני חייבת לציין שהייתי עוזרת פרלמנטרית ויועצת בממשלת ברק. אז הכרתי את איך מרצ מתנהלת בקואליציה. אבל כן, יש פה דור של חברי כנסת שלא היה בקואליציה.

"אבל האמת היא שמרצ הייתה במובן מסוים אופוזיציה גם בממשלות רבין וברק. יש אופי מאוד אופוזיציוני במרצ תמיד. זה לא מרצון לעשות דווקא. אנחנו מפלגה מאוד אידאולוגית. העבודה מאוד שונה מאיתנו, היא יודעת להתגמש, והקהל שבוחר מרצ רוצה את החידוד, רוצה את העמידה על העקרונות".

אז אולי עכשיו אתם חורגים מה-DNA שלכם.
"בכל ממשלה היינו בפשרה. בממשלת רבין, שולמית אלוני הצביעה בעד גירוש אנשי חמאס. נעמי חזן הצביעה נגד הקואליציה. תמיד היו אצלנו דרמות, וגם אצל הימין, סופה לנדבר נמנעה בהצבעה על חוק המרכולים.

"הוויתורים הם יותר מבחינה רגשית. זה לא שהולכים לסיפוח או למדינה פלסטינית. כשאני הולכת לאבו מאזן, הקהל של ניר אורבך הורג אותו. כששרן השכל עולה להר הבית, הקהל שלי הורג אותי. אבל המהלכים הגדולים נעשים בהסכמה. אנחנו לא נמצאים פה מאהבה, אלא בלית ברירה. אבל אני חושבת שיש פה הזדמנות אדירה להוריד אנטגוניזם שנעשה לשמאל. מרצ הפכה למפלגה לא לגיטימית לשלטון.

"אני גרה בפתח תקווה, לא במרכז תל אביב. אין הרבה מצביעי מרצ ברחוב שלי, יש דתיים, חילונים ומצביעי בנט ונתניהו. מצביעי נתניהו לא מאושרים, אבל יש תחושה שיש שקט ועובדים. אנחנו לא מסכימים על 80% מהדברים, זה ימין ושמאל כלכלי. השרים מגלים שדברים לא זזו כבר שנים, לא היו מינויים".

יש קווים אדומים לחברות שלכם בממשלה מבחינתך?
"אמר לי איש חכם: 'כשאתה מציב קווים אדומים, אתה פתאום רואה שהכול מורכב מאלפי קווים ורודים'. אני אציב קו אדום ואז מה? עד היום יש ויכוח אם היינו צריכים לצאת מהממשלה או לא ב-2000. לא יודעת. בסוף אתה לא יודע באותו רגע מה ההשלכות של ההחלטות שלך. יכול להיות שמה שאני עושה עכשיו באפקט פרפר יפרק את הממשלה. אבל בסוף אתה לא יודע לאן דברים יובילו. צריך לשמור על איזונים, ואיפה שצריך, גם לעמוד על שלנו".

קיימת מחלוקת סביב הרצון לפגוע בתקציבי תנועות הנוער. זה יכול ללכת לפיצוץ?
"אנחנו דוחפים החלטת ממשלה על תקציב תנועות הנוער, הבוגרים וגרעיני המשימה לפני אישור התקציב, ויש שני נושאים במחלוקת: מה יהיו המספרים וכמה הם יעוגנו בבסיס התקציב ולא בהעברות. יש מתיחות בדיונים, אתמול התפוצצה ישיבה בנושא.

"אבל בסוף, הנושא הזה סוכם כבר ברמת ההסכמים הקואליציוניים, ואני לא רואה אפשרות שלא יקיימו את זה. ההתנגדות היא ברמת הפקידים ועל הפרטים. אני לא מאמינה שהכול ייכנס לבסיס, אבל חלק משמעותי ייכנס. השרה תומכת בזה, ודיברתי על זה גם עם ליברמן ועם מזכיר הממשלה".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!