דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
תחבורה

תחבורה / הנסיעה במונית תוזל ונהגי המוניות חוששים מפגיעה קשה בפרנסתם

השר כחלון חתם על צו להוזלת התעריף המקסימלי לגבייה בעבור ק"מ של נסיעה במונית ב-11%. ארגון נהגי המוניות מתנגד למהלך וטוען שמדובר בפגיעה בפרנסתם, אך לנוכח האיום הכבד יותר, כניסתה של ענקית התחבורה "השיתופית" אובר, שוקלים בכובד ראש את דרכי המאבק

מונית (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט  פלאש 90).
מונית (צילום אילוסטרציה: נתי שוחט פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

התעריף המקסימלי המותר לק"מ נסיעה במונית יוזל ב-11%, כך הודיע אתמול משרד האוצר. על פי הודעת האוצר נכתב כי הפחתת המחיר נעשתה "במסגרת הצעדים הרבים שמוביל שר האוצר, משה כחלון, להורדת יוקר המחייה בכלל ולטובת הוזלת ושיפור התחבורה הציבורית בפרט". ההחלטה התקבלה על ידי וועדת המחירים המשותפת למשרד האוצר ומשרד התחבורה.

מנגד, נהגי המוניות זועמים על ההחלטה וטוענים כי נעשתה ללא בחינת עומק של עלויות ההפעלה של המוניות ומבלי שיש בידי ועדת המחירים הבין משרדית המשותפת לאוצר ולמשרד התחבורה נתונים.

ובכל זאת בשלב זה באיגוד נהגי המוניות שנאבק נגד הורדת התעריפים נמנעים בשלב זה מיציאה למאבק בהחלטה. בארגון רואים באיום להכניס את אובר כאיום קיומי לענף וממקדים את פעולותיהם למנוע את הצעד אותו מעוניין לקדם ראש הממשלה בניגוד לעמדת שר התחבורה. כדי להבין את התמונה השלמה צריך להכיר את ענף המוניות וללכת שמונה חודשים אחורה בזמן.

ענף המוניות בישראל

בישראל פועלות כ-21,000 מוניות בהן נוהגים כ-35,000 נהגים. לכשליש מהמוניות בישראל חסר נהג שני שיאפשר להפעיל בהן שתי משמרות. בארגון נהגי המוניות טוענים כי ההכנסה הנמוכה לשעת עבודה מרחיקה צעירים שהיו נכנסים בעבר כנהגי משמרת שניה. סה"כ מדובר במונית אחת לכל 380 תושבים. על פי נתוני ארגון נהגי המוניות מדובר במספר גבוה מאוד של מוניות לתושב לעומת מדינות אחרות בעולם. הממוצע בעולם נע סביב מונית אחת לכל אלף תושבים. באיטליה לשם השוואה יש כ 25,000 מוניות המשרתות 60 מליון תושבים, כלומר מונית לכל 2,400 תושבים.

הסיבה למספר הגבוה של מוניות לתושב בישראל נעוצה בכך שבישראל אין מערכת תחבורה ציבורית איכותית ואין תחבורה ציבורית בשבת. כתוצאה מכך הרחיבה המדינה את מספר המוניות הנוסעות על כבישי הארץ.

על פי נתוני ארגון נהגי המוניות 40% ממשך משמרת עבודה במונית אין בה נוסעים. החישוב המקובל כיום, גם לצורכי מס, לוקח בחשבון ששליש מהק"מ שמבצעת מונית במשמרת אינן מניבות הכנסה לנהג. בארגון המוניות טוענים כי בעולם נהוגה תפוסה של 80% מזמן המשמרת. יעד שהם טוענים שניתן להשיג גם בארץ והשגתו תאפשר הוזלה של הנסיעה לנוסע מצד אחד והכנסה ראויה לנהג מהצד השני.

ישראל ממוקמת במקום ה-85 בעולם בעלות נסיעת מונית לק"מ המוערכת ב 1.14$ לק"מ. במקום ה 69 נמצאת אירלנד עם עלות של 1.4$ לק"מ, פינלנד ממוקמת במקום ה 41 עם 2.08$ לק"מ. את המוניות היקרות ביותר תמצאו באי הקריבי ארובה שם כדי לנסוע ק"מ במונית צריך להיפרד מלא פחות מ-20$.

האפליקציות והתחבורה ה"שיתופית"

בינואר האחרון התקיים הקדימון לפיצוץ בין ראש הממשלה נתניהו לשר התחבורה כץ על עבודות הרכבת בשבת. בישיבת הממשלה שהתקיימה לאחר שנתניהו שב מועידת דאבוס, שם פגש את מנכ"ל אובר, דרש נתניהו מכץ לקדם את כניסת אובר לישראל. בתגובה ענה לו כץ "עכשיו נזכרת לדבר על תחרות? תפקידי לא לדאוג לאילי הון זרים, אלא לכל אזרחי ישראל". מאז מתקיים קמפיין אינטנסיבי, בין היתר על עמודי עיתון כלכלי מרכזי בישראל, להכנסת אובר לפעילות בישראל. מנגד נעמדים ארגון נהגי המוניות ושר התחבורה כדי למנוע את כניסת התאגיד הבין לאומי לפעילות בארץ. בכנס 'כלכליסט' שהתקיים בשבוע שעבר נרשם אירוע חריג כאשר יו"ר ארגון נהגי המוניות, יהודה בר אור קטע את נאומה של הממונה על ההגבלים העסקיים מיכל הלפרין המצדדת בכניסת אובר לישראל.

ישראל כץ (צילום ארכיון: מארק ישראל סלם).
ישראל כץ (צילום ארכיון: מארק ישראל סלם).

בינתיים בישראל פועלות מספר אפליקציות המשכללות את הקשר בין הנוסע לנהג ומאפשרות הזמנת מונית בלחיצת כפתור ומעקב אחריה עד להגעתה למזמין. בין האפליקציות המובילות בישראל ניתן למצוא את "גט טקסי" הגובה מנהגי המוניות כארבעה שקלים לנסיעה ואת "ריידר" הפועלת מול תחנות המוניות וגובה כשלושה שקלים לנסיעה.

בארגון נהגי המוניות רואים בכניסת האפליקציות קידמה מבורכת אך לאובר הם מתייחסים כסכנה לענף שתשנה את כללי המשחק ותפגע בפיקוח על הנהגים ובשירות ללקוח. כדי להתמודד עם האיום של אובר הציעו נהגי המוניות למשרד האוצר לקדם רפורמה שתאפשר להם להפעיל שירות הדומה לזה של אובר שיוזיל עלויות לצרכנים ויאפשר להם להמשיך להתפרנס.

משרד האוצר הרים את הכפפה של נהגי המוניות והכניס לחוק ההסדרים תיקון לחוק שיאפשר לנהגי המוניות לקחת נוסע שני ושלישי באותה הנסיעה תמורת הנחה של 30%-50% במחיר הנסיעה לכל לקוח. זאת בתנאי שהנוסע מסכים להשתתף בנסיעה עם נוסעים אחרים ושהאיסוף לא כולל סטיה משמעותית מנתיב הנסיעה. כדי להוציא לפועל את הרפורמה יותאמו המונים כך שיחשבו את תעריף הנסיעה ואת ההנחה לכל נוסע בנפרד ויאפשרו לנהג להוציא לכל אחד מהנוסעים קבלה. בארגון נהגי המוניות מאמינים מאוד ברפורמה המדוברת וביכולתה להוזיל את עלויות הנסיעה להגדיל את מספר הנוסעים במוניות ולהוריד רכבים פרטיים מהכבישים.

רכב של UBER בברלין ומונית גט טקסי בירושלים (צילום: Alper Çuğun, פלאש 90).
רכב של UBER בברלין ומונית גט טקסי בירושלים (צילום: Alper Çuğun, פלאש 90).

הועדה הבין משרדית

באפריל החלו דיוניה של הועדה הבין משרדית לבחינת תעריפי הנסיעה במוניות. כחלק מהרצון להראות הישגים בהורדת יוקר המחיה בישראל הופעל לחץ על הועדה להחליט על הורדת תעריפי הנסיעה במוניות. הירידה במחירי הדלק בשנה האחרונה נתנה לועדה את הצידוק לכך שהתשומות בענף ירדו. עם זאת גורמים בענף המוניות שהגיעו לשימוע הציבורי של דיוני הועדה טוענים כי חברי הועדה הודו כי אין ברשותם את הנתונים על השינויים בכלל עלויות האחזקה של המוניות.

חברי הועדה לא ידעו להגיד מה ההכנסה שנשארת לנהג המונית לאחר משמרת של 12 שעות. על פי יו"ר ארגון נהגי המוניות, יהודה בר אור, מדובר ב-300-400 שקלים למשמרת ממוצעת המשקפים שכר של 25-33 שקלים לשעת עבודה. בר אור טוען כי ביקש מהועדה הבין-משרדית לדחות את המלצותיה בשלושה חודשים על מנת שיוכלו לקבל ולנתח את הנתונים אך חברי הועדה סרבו ואמרו כי קודם ימליצו להוריד את התעריף ואח"כ יכנסו לנתח את הנתונים. כך החליטה הועדה להמליץ לשר התחבורה ושר האוצר על הורדה של 11% בתעריפי הנסיעה.

שר התחבורה מצדו, נשכב על הגדר עבור נהגי המוניות על מנת למנוע את כניסת אובר. ייתכן כי בנושא הורדת התעריפים הוא מעדיף להציג לציבור הישג של הורדת מחירים ולא להראות כמי שנכנע ללחצי קבוצת השפעה בליכוד. מנגד, שר האוצר כחלון מחפש אחר הישגים בנושא יוקר המחיה. חסרונו של הישג בתחום הדיור, גורם לו להפנות את החיצים לענפים אחרים בהם אולי יהיה קל יותר להשיג זאת.

כחלון אינו כפוף לכח שיש לנהגי המוניות במרכז הליכוד, והוא גם יודע שהוא מחזיק את נהגי המוניות בעזרת הרפורמה לטובתם בחוק ההסדרים – רפורמת פיצול הנסיעה, כאמור. ולכן שר האוצר יכול להניח, כנראה, שנהגי המוניות ימחו כנגד הורדת המחירים, אבל יימנעו מהסלמת המאבק כל עוד לא עברה רפורמת פיצול הנסיעה. בינתיים בארגון נהגי המוניות מתלבטים מה לעשות. מצד אחד הם לא רוצים לפוצץ את העסק רגע לפני חוק ההסדרים. מצד שני הם מרגישים נגזלים. עבור רבים מהם הפחתה של 11% מהכנסה של 6000-7000 שקל בחודש היא לא עניין של מה בכך.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!