דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
27.2°תל אביב
  • 27.2°ירושלים
  • 27.2°תל אביב
  • 25.3°חיפה
  • 26.6°אשדוד
  • 33.5°באר שבע
  • 33.5°אילת
  • 30.4°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 31.2°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
שבת

זכוית עובדים / עובדים בנמל חיפה נדרשו לחתום על תצהיר שהם שומרי מצוות וכשרות

במסגרת רענון מידע בנמל חיפה נתבקשו העובדים לחתום על התצהיר אם ירצו לא לעבוד בשבת. "קרה משהו במערכת יחסי העבודה במדינת ישראל מאז חוקק החוק, וזה לא מריח טוב נייר מהסוג הזה"

נמל חיפה (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90).
נמל חיפה (צילום ארכיון: משה שי / פלאש 90).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

עובדים בנמל חיפה אשר ביקשו שלא לעבוד בשבת, נדרשו למלא תצהיר על פיו הם שומרי מצוות ובכללן אינם נוסעים או עובדים בשבת ומקפידים על דיני כשרות "בבית ומחוצה לו". בנוסח התצהיר נכתב כי החותם עליו עשה זאת לאחר "שהוזהר כחוק כי עליו להצהיר את האמת, שאם לא אעשה כן אהיה צפוי לעונשים הקבועים בחוק", וכי התצהיר נחתם בפני עורך דין.

חוק שעות עבודה ומנוחה אוסר על מעסיק להפלות מועמד לעבודה בשל העובדה שאינו מוכן לעבוד ביום המנוחה השבועי שלו, על פי מצוות דתו שאותן הוא מקיים. אולם מאפשר למעסיק הזקוק לעובדים בשבת, לדרוש מעובדים הגשת תצהיר בנוסח זה של נמל חיפה, ובו העובד מצהיר כי הוא מקפיד במצוות כשרות ושבת.

למרות שמדובר במהלך חוקי, רועי לחמנוביץ', מנכ"ל "הקואליציה לשבת שוויון" סבור כי השתנו הנורמות החברתיות מאז חוקק החוק, וכי כיום מסמך שכזה נתפס כדבר לא ראוי. הוא אמר ל'דבר ראשון': "כיום ישנה הצעת חוק אשר הגישה ח"כ עליזה לביא  (יש עתיד) ועברה כבר בקריאה טרומית וראשונה, שתאפשר לכל אדם המעוניין בכך- שלא לעבוד בשבת, ללא קשר למידת זיקתו הדתית. לפיכך אומר לחמנוביץ' כי "כוונת המחוקק היא לשנות את המצב הקיים. ולכן ההגיון הסביר הוא להבין שהמצב עתיד להשתנות ולא נכון להשתמש בטופס הצהרה כזה".

חברתה כנסת עליזה לביא "הזכות למנוחה בשבת היא זכות סוציאלית ממדרגה ראשונה". צילום: יונתן סינדל \ פלאש 90
חברתה כנסת עליזה לביא "הזכות למנוחה בשבת היא זכות סוציאלית ממדרגה ראשונה". צילום: יונתן סינדל \ פלאש 90

חברת הכנסת עליזה לביא (יש עתיד), אשר הגישה לאחרונה תיקון להצעת חוק שעות עבודה ומנוחה, מסרה: "הזכות למנוחה בשבת היא זכות סוציאלית ממדרגה ראשונה, המגיעה לכל עובד ללא קשר למידת זיקתו הדתית. הצעת החוק שלי מבקשת להדגיש שהשבת שייכת לכולנו, ושאין להבחין בין מי שמדקדק בתרי"ג מצוות ובין מי שמגדיר עצמו כמסורתי או חילוני.  אם נכונים הדברים על ההתנכלות לעובדים בנמל המבקשים לנוח בשבת, הדבר חמור ונבקש לקיים דיון בוועדת העבודה והרווחה בהקדם."

לדברי לחמנוביץ' פרשות כמו פרשת העבודה ברכבת, או סערות דומות, אינם הזירה בה מתחולל מרכז המאבק על אופי השבת הסוציאלית בישראל. "הסיפור הגדול של רמיסת העובדים והעסקים הקטנים והבינוניים קורה בשקט ומתחת לראדר מדי שבת בשבתו, במרכזים הגדולים, בקניונים וברשתות הגדולות. זה גורם לעסקים הבינוניים והקטנים לקרוס. כוח האדם שלהם מבוסס על משפחה ואולי עובד אחד, המבקשים ביום שבת לסוע לדרום אדום, לראות כדורגל, ללכת לבקר את הנכדים או לקרוא ספר על שפת הים. הם מבקשים את יום המנוחה שלהם. זה יוצר שוק עבודה מפולג לכאלו שלא רוצים יום מנוחה, ולכאלה שיום המנוחה חשוב להם. אחד הארגונים החברים בקואליציה הוא ארגון העצמאיים 'להב', שאומר שהוא יודע על משרדי עורכי דין שעובדים בשבת, ומעקמים פנים למתמחים שמודיעים מראש שלא יסכימו לעבוד בשבת. אם לא יהיה קול ברור שבולם את רמיסת יום המנוחה זה יעבור בקלות מהעולם הפרטי לשירות הציבורי, לחברות ציבוריות ולמקומות אחרים שלא נוכל לעצור את זה".

בנמל חיפה מבוצעות לעיתים עבודות במשמרת צהרים ביום שישי בין השעות 13:00 ל-19:00, שעות הגולשות בעונות מסויימות אל תוך השבת. מחברת נמל חיפה נמסר כי ״נמל חיפה כלול בסטטוס קוו של התחבורה בחיפה בעניין עבודת שבת וחג. יחד עם זאת, חברת נמל חיפה צימצמה בשנים האחרונות את עבודת השבת והחג בצורה ניכרת ביותר פרט למקרים יוצאי דופן. במסגרת רענון המידע לגבי זמינות העובדים לעבודה נוספת, פירוט מגבלות רפואיות וכו׳, פנינו לעובדים לקבלת הצהרה מסודרת  גם בעניין שמירת השבת על פי הוראות היעוץ המשפטי בנמל ועל פי לשון החוק במדויק״

חשוב להדגיש כי עובדים המועסקים בשעות שלאחר כניסת השבת זכאים על פי חוק לשכר שעתי בגובה 150% משכרם הרגיל.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!