דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שבת י"ב בניסן תשפ"ד 20.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברת החשמל

חברה ועבודה / "אנחנו מובילים את התהליכים שאמורים לקרות במדינה"

כך אמר הממונה על העסקה רב-גונית בחברת החשמל עופר קרן. בעקבות דוח שפורסם השנה על שילובן של אוכלוסיות מוחלשות במצבת העובדים, קיימה החברה אירוע הוקרה ל-200 מנהלים המעסיקים עובדים עם מוגבלות.

כנס תעסוקה לנשים בחברת החשמל (צילום: דוברות חברת החשמל).
כנס תעסוקה לנשים בחברת החשמל (צילום: דוברות חברת החשמל).
ניצן צבי כהן
ניצן צבי כהן
כתב לענייני עבודה
צרו קשר עם המערכת:

חברת החשמל קיימה אירוע ייחודי למנהליה המעסיקים עובדים עם מוגבלות, זאת לאחר שבתחילת השבוע פורסם לראשונה דוח ההעסקה הרב-גונית בחברה לשנים 2015-2014.

האירוע, שהתקיים בנמל חדרה, הונגש לחירשים ולקויי שמיעה, ולווה בכתוביות ובתרגום סימולטני לשפת הסימנים. באירוע השתתפו כ-300 עובדים עם מוגבלות המועסקים בחברה וכ-200 מנהלים. "הערב הזה מרגש אותי במיוחד" אמר יו"ר דירקטוריון חברת החשמל יפתח רון-טל, "כל עובד הוא עולם ומלואו, ובמקרה של העסקת עובד עם מוגבלות, אז גם העובד וגם המעסיק שלו הם סיפור שלם של שיתוף פעולה, נתינה ועשייה. חברת החשמל היא המרוויחה הגדולה מהפרויקט הזה ואני כיו"ר החברה מתחייב שחברת החשמל תמשיך להיות המובילה  בהעסקה רב-גונית".

כנס חברת החשמל לתעסוקה מגוונת. מימין: מיקו צרפתי, אורן הלמן, עמית אוברקוביץ׳, ח״כ נורית קורן, יפתח רון-טל, עופר בלוך ועופר קרן (צילום: דוברות חברת חשמל).
כנס חברת החשמל לתעסוקה מגוונת. מימין: מיקו צרפתי, אורן הלמן, עמית אוברקוביץ׳, ח״כ נורית קורן, יפתח רון-טל, עופר בלוך ועופר קרן (צילום: דוברות חברת חשמל).

לדבריו הצטרפו גם מנכ"ל החברה עופר בלוך וסמנכ"ל משאבי אנוש וארגון עמית אוברקוביץ' שאמר "חברת החשמל חרטה על דגלה העסקה רב-גונית, כחברה הפועלת בתוך החברה האזרחית והישראלית, ומחובתנו להוביל אותה בכל הפרמטרים".

יו"ר ועד העובדים בחברה דוד (מיקו) צרפתי אמר כי "חברת החשמל קלטה עובדים עם מוגבלות מיום הקמתה ותמשיך לקלוט עובדים מכל הסוגים. יותר משהעובדים תורמים ונתרמים, חברת החשמל ומנהליה זוכים לעבוד איתם".

למעלה מ-300 עובדים עם מוגבלות פיזית או נפשית מועסקים כיום בחברת החשמל, מספר שהוכפל מאז שנת 2012. עד שנת 2020 מבקשת החברה לעמוד ביעד של העסקת 3% עובדים עם מוגבלות מכלל עובדיה, יעד שיחייב אותה לגייס כ-40 עובדים חדשים עם מדי שנה.

החברה שמה דגש גם על גיוסם של עובדים ברמות נכות קשות של למעלה מ-40% נכות. לשם כך פועלת החברה גם להנגשת סביבת העבודה עבור אותם עובדים, כשבחלק מהמקרים מדובר בהתאמות מינוריות, ובחלקם נדרשים שינויי בינוי, התקנת מכשירי עזר או תכנות ייחודיות. זאת בנוסף להדרכת יתר העובדים ופיתוח רגישויות נדרשות.

לשם ביצוע ההתאמות הנדרשות מקצה החברה תקציב ייעודי בגובה מיליון וחצי ש"ח. החברה זכתה במספר פרסים וציונים לשבח על פעילותה לשילוב עובדים עם מוגבלות: פרס אלווין ישראל להעסקת אנשים עם מוגבלות, דירוג פלטינה פלוס של ארגון 'מעלה' על אחריות חברתית וזכתה במקום הראשון בדירוג BDI כחברה שהכי טוב לעבוד בה.

העסקה רב-גונית

השבוע נתפרסם, כאמור, לראשונה לראשונה דוח ההעסקה הרב-גונית בחברת החשמל, שנועד לעקוב אחרי יישום החלטות דירקטריון החברה מנובמבר 2010 לקדם נושא זה כחלק מיעדי משאבי האנוש, הן על ידי גיבוש מדיניות, הן על ידי העלאת המודעות וכמובן במישור היישומי ובשטח. המונח לא מתייחס רק להעסקת אנשים עם מוגבלויות אלא גם לשילובן של קבוצות מוחלשות אחרות בחברה הישראלית.

לצורך יישום מדיניות זו, מונה עוזר סמנכ"ל משאבי האנוש בחברה עופר קרן כממונה  על העסקה רב-גונית. "כחברה ציבורית וחברתית החברה רואה את מדינת ישראל לנגד עיניה. אנחנו מובילים את התהליכים שאמורים לקרות במדינה" אמר קרן, "מכיוון שאנחנו מעסיקים מכל האוכלוסיות בחברה ונחשפים לכל הבעיות הקיימות. חברת חשמל היא מעמד הביניים הישראלי, ובתוכה מיוצגות כל האוכלוסיות עוד לפני הפרויקטים החברתיים, ולכן אנחנו ערים ויודעים את כל מה שקורה במשק ובחברה. חרטנו על דגלנו לפעול למען האוכלוסיות המוחלשות, כיוון שבסופו של דבר כולנו חיים באותה חברה". לדבריו, את הטמעת מודל ההעסקה הרב-גונית בכלל המגזרים, ובמגזר הפרטי בכללן, יש להציע תמריצים שונים, שיקלו על קליטתם של עובדים מכלל רבדי החברה.

על פי מחברי הדוח,  גיוון השירות הציבורי על ידי שילובן של קבוצות אוכלוסיה שונות משלב את נקודת מבטן ומציף את צרכיהן, כך שהוא עשוי לשפר את השירות הניתן לאותן קבוצות אוכלוסיה. כמו כן, הגיוון האנושי, באנשים מרקעים שונים ותפיסות עולם שונות מגביר את רמת היצירתיות והחדשנות של מקום העבודה.

החשמלאית יעל חכמים (צילום: דוברות חברת החשמל).
החשמלאית יעל חכמים (צילום: דוברות חברת החשמל).

בין השנים  2012 ו-2015 עלה גם את מספר העובדים בני העדה האתיופית המועסקים בחברה ב-76%. בין היתר הופעלה מדיניות של הדגשת ההעדפה המתקנת במודעות הדרושים, ואף ייעוד משרות לבני העדה. ניתנה העדפה לקליטת מהנדסים והנדסאים בני העדה, המשולבים כחלק מפרויקט "עתיד נאור" להעסקת סטודנטים במהלך לימודיהם תוך הענקת מלגת לימודים מלאה ומלגת קיום חודשית בגובה 1,600 ש"ח. תנאי הסף של התכנית שונו, לאחר שבחברת החשמל הבינו כי מרבית בני העדה פונים למסלול הנדסאי ולא למסלול מהנדס. העובדים הנקלטים דרך תכנית זו מיועדים על פי רוב לתפקידים בהם יש אופק לקבלת קביעות. נכון ל-2015 הועסקו בחברה 157 עובדים בני העדה האתיופית, והיעד שהוצב עד סוף העשור הוא כי הם יהוו לפחות אחוז אחד מכלל עובדי החברה. לשם כך בכוונת החברה לפעול לקליטתם של כ-200 עובדים נוספים בני העדה עד סוף שנת 2017.

מספר העובדים הערבים והדרוזים בחברה עלה מ-234 בשנת 2012 ל-341 ב-2015. החברה הציבה יעד להרחבת ההעסקה של בני האוכלוסייה הבדואית באמצעות השתתפות בירידי תעסוקה ייעודיים ואיתור מועמדים פוטנציאליים, ייעוד עשר מקומות לבני העדה בקורס רתכים בחברה בשיתוף משרד העבודה והרווחה, שילובם של בני העדה בקורסי חשמלאים ומתקיני מערכות גז טבעי, ומתן העדפה מתקנת במכרזים על משרות כלליות.

החברה פעלה לשילובן של 71 נשים חרדיות במרכז השירות 103, תוך פניה לציבור זה בערים ובשכונות חרדיות, ויצירת התאמות בתהליך הגיוס וההכשרה. דרישות הסף הותאמו ל-12 שנות לימוד ולבחינה של מכון סאלד, כחלופה לבגרות. נקבעו ימים מרוכזים למבחני מיון לחרדיות בלבד, וההכשרה ניתנה אף היא בכיתות ייעודיות לנשים ועל ידי נשים. גם תהליך החונכות נעשה על ידי נשים בלבד. גם מתחם העבודה הותאם ונקבע מתחם ייעודי של מוקדניות חרדיות ללא מוקדנים גברים, נעשתה התאמה ונמצאו פתרונות לאספקת אוכל בהכשר מיוחד ואף נערכו ימי גיבוש ייעודי לעובדות המגזר החרדי. מלבד זאת נסתיים לאחרונה קורס ייעודי בן כשנה לרתכים וחשמלאים בני המגזר החרדי במכללה למנהל באשדוד, מתוכו נקלטו 16 עובדים חדשים. עד שנת 2010 הועסקו בחברת החשמל כ-17 עובדים חרדים בלבד אשר נקלטו באופן יחידני. ב-2015 הועסקו בה 105 עובדים ועובדות חרדיים, 78 נשים ו-27 גברים. 43% מהעובדים החרדים בחברת החשמל הם מאמיני חסידות גור, והיתר משתייכים לזרמים נוספים: חסידות ויז'ניץ, חסידות חב"ד ליטאים ועוד.

חברת החשמל מעסיקה כ-13 אלף עובדים, בכ-300 תחומים שונים:  עובדי ייצור, מכונאים, חשמלאים, מתכננים, אדריכלים, מתכנתים, כלכלנים, מומחי סייבר, מהנדסים במגוון רחב של תחומים, עורכי דין, קוראי מונים, צוללים, שייטים ועוד. בכל שנה מקבלת החברה למעלה מ-34 אלף קורות חיים של אנשים המבקשים לעבוד בה. בשנים 2014-2015 קלטה חברת החשמל 1204 עובדים מתוכם 166 מוגדרים כשייכים לאוכלוסיות הראויות להעדפה מתקנת, כ-14%. בשנת 2015 התאפיינה בקליטה כללית של פחות עובדים, אך בעלייה באחוז העובדים שנקלטו מאוכלוסיות אלו (17%).

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!