דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

הסכנה: קריסת ערך הערבות ההדדית בקרב העובדים

אינני מוכר כמי שיש לו דבר נגד עובדים ובוודאי לא נגד פועלים קשיי יום ולא נגד מאוגדים באשר הם. אני גם בעד חברות תשתית לאומיות- שלא יופרטו חלילה:  ראו מה קרה לחברות החשמל והמים הלאומיות בקליפורניה ובאנגליה שהופרטו-חורבן כללי. ההפרטה היא מילת קסם וזהו. רובם לא מבינים מה זה. בלי לחשוב מה- ומה התוצאות. אני חושב גם שרוב העצמאים הקטנים, מצבם הוא כפועלים רק ללא זכויות כמו דמי אבטלה ופנסיה ראויה. במילים אחרות עצמאים אלה הפכו פועלים קשיי יום ללא הגנה ע"י תחיקה מפלה.
אבל אתם יודעים מי שונא ממש ממש את אלה שהשיגו עבורם את הזכויות שסדרו להם חיים נאותים ובטוחים דהיינו גופים כמו ההסתדרות ומפלגות העובדים ? לא תנחשו: השונאים הגדולים באים מקרב עובדים של החברות הלא מופרטות במשק עם הוועדים הגדולים. באופן תדיר הם מתלוננים כנגד אלה ששמרו עליהם, לאחר מאבקים קשים נגד הממשלות האנטי מעמד  העובדים, כמו שאומר הפתגם הפולני: "לעולם לא אסלח לך על הטובה שעשית לי".
הנה לדוגמא, כבמאי ומפיק סרטים עצמאי עבדתי כקבלן משנה עבור רפא"ל בשנות התשעים. גדלתי בחיפה והקריות ואני מכיר הרבה מהעובדים. לפני שנים ביצעה הממשלה קיצוציי ייעול של קרוב לארבעים אחוז מהעובדים ולאחר מאבק מתיש של הוועד וההסתדרות הוציאו אותם לפנסיה מוקדמת בגיל שבין חמישים לחמישים וחמש עם פנסיה של 15-20 אלף ש"ח לחודש ועוד הטבות בנוסף לפיצויי נאים והטבות. אלא מאי ? אני משוחח עם רבים מהם, והם בהשפעת הממשלות הקפיטליסטיות חשים את ה"אנטי" למוסדות ההסתדרות ובכל הקשור למפלגת העבודה שעמלו למענם כל כך קשה. ושמתי לב שבאופן מדהים, חלקם מעדיפים את לפיד, חלק אחר את ביבי והליכוד, מנושאי הדגל של ה"אנטי זכויות העובדים", והעובדים של אתמול הפכו את הקפיטליזם למקדש,  ומעניין: שמשיחות עם צאצאיהם, שסידור העבודה של הוריהם הטיב גם איתם, הם נדבקו מהוריהם, כמו כינים העוברים מראש אחד לראש אחר, בחשיבה הפשטנית, כמו רובוטים הפכו ל"אנטי רווחת העובד" בשם האנטי סוציאליזם שהפכה למילת גנאי. זו כוחה של תעמולה.

חבר אחד, איש רשות שדות התעופה ללא השכלה מיוחדת ואשתו שהשתחררה כנגדת בצה"ל, אף היא כמעט ללא השכלה, יתומה שניצלה ע"י קיבוץ בעלייתה ארצה, ולה פנסיה של כתשעת אלפים שקל בחודש והנחה גדולה על מכוניות מ"חבר" ועוד הטבות מפליגות וקנו מהחסכונות דירות לילדים במחירים שווים לכל נפש, בימים הלא רחוקים, והם מתחבטים בין לפיד וליברמן וידידי מקלל כל הזמן את הוועד המושחת שלו. חבר אחר, עובד בחברת החשמל שבגיל 52 אמרו לו: תצא כבר לפנסיה עם חשמל חינם-לו ולמשפחתו ואשתו פנסיונרית מ"מקורות(אל תנסו לעשות את החשבון המיטיב שלהם ) והנה הוא אומר ברצינות תהומית: ביציאתי לפנסיה מוקדמת חסכתי לחברת החשמל ולמדינה, והזוג שרוי בוויכוח בבחירה בין לפיד לביבי, וכשאני מנסה "לסדר להם את הראש", הם מכנים אותי בכינויי הגנאי "סוציאליסט" או במקרה הטוב בסלחנות "טוב …אתה אומן- כלומר סוציאליסט". והם מצפים שבזה הסתיים הוויכוח כי סוציאליסט הפכה למילת גנאי.
והשיא הוא באחד מהם, איש שירותים, שהתמחה בתכנה, שעבד ברפאל ופרש בגיל 54 עם פנסיה מלאה, מתווכח איתי ודורש הפרטה לכל מה שזז ובעיקר דורש לטפל בפרזיטים ולכן הוא תומך בלפיד  "צריך לנהוג במדינה כמו שנוהגים בהייטק" הוא אומר.
השבתי: "בחברת הייטק הפרטיות היו זורקים אותך כהרגלם בגיל 45 – כי יש צעירים טובים ומעודכנים ממך והיית מתחיל לקבל פנסיה בגיל 67 כמוני העצמאי הקטן והלא מאוגד שזה אני. ואיך היית חוסך לדירה או שתי דירות לולא מאבק העובדים?"

ענה לי: "הייתי מסתדר גם כעצמאי".
הקשתי: "איך?! אני עצמאי רוב ימי, בעל ארבעה תארים אקדמיים בתחומים מגוונים, אומנם הייתי מספר שנים מועט באקדמיה ובשירות הציבורי לא בקביעות ורק בגיל 67 אצא לפנסיה…ממש לא כדאי לך לדעת כמה אקבל בפנסייה. לא מתבכיין בחירה שלי".
ענה: "הייתי מסתדר כעצמאי, עובדה,  פתחתי לפני מספר שנים חנות מצליחה בקניון ואתה יודע שעבדתי והצלחתי".
התקוממתי: " בעצמך סיפרת לי שאת החנות פתחת עם הפיצויים שקיבלת ברפאל בגיל 53 שכחת? ועכשיו אתה משוויץ לי כמו יצחק תשובה : יעני "עשיתי בעשר אצבעות מה שעשיתי?"
ענה : "ובכל זאת החנות מצליחה בזכות היכולת שלי".
אמרתי: "תן לי מתנות כאלה כמו הפיצויים והפנסיות שלך , ותראה איך אני פותח חברת סרטים בהוליווד! אתה וזכויותיך שווים כארבעה מיליון  ש"ח. ועכשיו ידידי סיימתי. לך לבניין ההסתדרות בחיפה ולבניין מפלגת העבודה, תתפלל יום יום תפילת הודיה ומי שברך, ותעלה לקבר של בן אהרון ובן גוריון ואשכול ותאמר תפילת אשכבה להם ולמדינה.

המסקנה שלי, שאנו נזקקים באופן דחוף, למערכת הסברה לאורך ולרוחב, גם בקרב המבוגרים וגם בקרב הצעירים, למצוא אנשים צעירים בעיקר מדרור ישראל המוכשרים כל כך,  שיתעמתו עם הדיאלקטיקה המשונה שנוצרה, לעמוד באומץ מול שטיפת המוח שעברו מבוגרים וצעירים דור ב', לא מבינים שעתיד הדור הבא, לוט בערפל, כולל זכויות הפנסיה שלו. חברה החפצה בחיים לא יכולה ללא ערך הערבות ההדדית.

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!