דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
34.5°תל אביב
  • 28.5°ירושלים
  • 34.5°תל אביב
  • 29.7°חיפה
  • 29.0°אשדוד
  • 31.7°באר שבע
  • 32.9°אילת
  • 32.0°טבריה
  • 23.6°צפת
  • 30.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
חברת נתיבי גז טבעי לישראל

סכסוך עבודה / עובדי נתג"ז חסמו הבוקר את הכניסה למתקן 'סדום' בים המלח

בשבועיים האחרונים החריפו עובדי נתג"ז את הצעדים הארגוניים לאחר כארבעה חודשים של סכסוך עבודה. הבוקר חסמו את הכניסה למתקן לאחר שנודע להם שהוכנסו לשם עובדי קבלן תוך כדי התעלמות מנהלי החברה.

חוסמים את הכניסה למתקן סדום (צילום באדיבות דובר ההסתדרות)
חוסמים את הכניסה למתקן סדום (צילום באדיבות דובר ההסתדרות)

הבוקר (חמישי) הודיע ועד העובדים של חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל (נתג"ז) שהוא מחריף שוב את הצעדים הארגוניים בהם החל לנקוט בשבועות האחרונים. בשעות הבוקר הגיעו העובדים מכל צוותי התפעול השונים ברחבי הארץ עם רכביהם וחסמו את הכניסה לתחנת "סדום" שנמצאת בהקמה. זאת לאחר שההנהלה הגבירה את מהלכיה נגד התארגנות העובדים.

חוסמים את הכניסה למתקן סדום (צילום באדיבות דובר ההסתדרות)
חוסמים את הכניסה למתקן סדום (צילום באדיבות דובר ההסתדרות)

העובדים החלו בצעדים על רקע כישלון המשא ומתן על הסכם קיבוצי ראשון בחברה ומה שהם מכנים גרירת רגליים מצד ההנהלה. בחברה, אשר נמצאת בבעלות ממשלתית, קיים סכסוך עבודה פתוח כבר למעלה מארבעה חודשים על רקע הסחבת המכוונת שנוקטת ההנהלה במו"מ אשר מתנהל כבר למעלה משנתיים ללא תוצאות.

הנהלת נתג"ז מקפידה על הצבת עמדות קשיחות ובלתי מתפשרות, בניסיון להימנע מהסדרת זכויות העובדים בהסכם קיבוצי, תוך שהיא הקפיאה את דיוני השכר של העובדים וניצלה את תקופת המו"מ כדי להנהיג נהלי חברה חדשים שפוגעים בעובדים בנושאים כגון נוכחות, נסיעות ועוד. לצד זאת בתקופת המו"מ ההנהלה פגעה במכוון בכוח הארגוני של העובדים וקלטה עובדים חדשים לתפקידי ליבה (טכנאי גז וחשמלאים), במתכונת של מיקור חוץ.

בשבועיים האחרונים העובדים השהו את החיבור למערכת הגז הארצית בתחנת "סדום 2" אשר אמורה לספק בעתיד את הגז לתחנת הכוח הפרטית שמוקמת במפעלי ים המלח. כמו כן נמנע החיבור של קריית גת למתקני רשת החלוקה שאמורים לספק את הגז הטבעי לצרכיהם של אינטל, סלטי צבר ומפעלים נוספים באזור, וכן הושהתה העבודה בתחנת "חגית" באליקים.

הבוקר החליטו העובדים לחסום את הכניסה לתחנת "סדום" שנמצאת בהקמה ואמורה בעתיד להזרים גז טבעי לירדן, לאחר שגילו כי הנהלת החברה החליפה את המנעול בשער האתר על מנת למנוע מהם להיכנס אליו.

במקביל, לעובדים נודע כי סמנכ"ל התפעול ומנהל בחלקת הביטחון של החברה פתחו את שערי תחנת "חגית" והכניסו אליה עובדי קבלן חלופיים לשם ביצוע עבודות בנייה באתר. מעבר לעובדה שמדובר בשבירת שביתה, זהו מעבר חריף וחמור על נוהלי הבטיחות בגז של החברה עצמה, שכן הכנסת העובדים נעשתה מבלי שמחלקת הבקרה עודכנה בכך, והדבר יכול היה לגרום לאובדן חיי אדם.

לצד זאת, בירור שערך הוועד העלה כי מנהל הביטחון של החברה קיים תרגיל ביטחוני, על רקע הצעדים הארגוניים שנוקטים העובדים. גם במקרה זה לא עודכנה מחלקת הבקרה של נתג"ז, מצב מסוכן נוסף שיש בו מעבר על הנהלים ושעלול היה לגרום לפגיעה פיזית בעובדים.

חברת נתיבי הגז הטבעי לישראל היא חברה ממשלתית שהוקמה לצורך הקמה ותפעול של מערכת ההובלה הארצית של הגז הטבעי בישראל. החברה מחזיקה בזיכיון בלעדי לתחום זה עד 2034. על רקע התפתחות ייבוא וייצור הגז הטבעי בישראל, גדלה החברה משמעותית בשנים האחרונות. כך על פי דוח החברות הממשלתיות, צמחו הכנסותיה ב-2015 ב-70 מיליון שקלים.

דוד גלנוס, יו"ר איגוד עובדי האנרגיה בהסתדרות, אמר כי: "ההסתדרות נותנת גיבוי מלא לעובדי נתג"ז, ויחד איתם נמשיך לפעול להסדרת זכויותיהם בהסכם קיבוצי. לא ייתכן שהנהלה, על אחת כמה וכמה של חברה ממשלתית, תתייחס בצורה כזו לעובדיה. אני קורא להנהלת החברה בראשות שמואל תורג'מן לחדול ממעשיה וליישב במהרה באמצעות הידברות את הסוגיות שנמצאות במחלוקת, לטובת כל הצדדים".

חברי ועד הפעולה בנתג"ז, בראשות יהודה דרי, מסרו כי: "לצערי לא נותרה לנו ברירה אלא להחריף את צעדינו, ולא נוכל לעמוד בלי מעש מול התנהלותה הכוחנית של ההנהלה, שמעבר לכך שהיא פוגעת בהתאגדות שלנו, היא עוברת על נהליה שלה ומסכנת חיי אדם".

מחברת נתג"ז נמסר בתגובה כי:

"מתחילת ההתאגדות, לפני כשנתיים וחצי, הכירה הנהלת נתג"ז בועד וההסתדרות ופתחה במו"מ על הסכם קיבוצי, תוך כיבוד רצונם של העובדים. במסגרת המו"מ הלכה ההנהלה באופן מרחיק לכת לקראת הועד וההסתדרות ונענתה לדרישתם להעביר את עובדי חברות כח האדם של החברה להעסקה ישירה בהסכם קיבוצי.

כמו כן הושגו הבנות רבות לגבי תוספות שכר ותנאים נלווים בהתאם להנחיות הממונה על השכר במשרד האוצר אולם ההסתדרות חזרה בה מההבנות שהושגו תוך החלפת צוותי המו"מ והצגת דרישות חדשות בלתי אפשריות. בחודשיים האחרונים אף מסרבת נציגות העובדים להמשיך ולקיים פגישות מו"מ.

צר לנו שהועד וההסתדרות החליטו לפתוח בעיצומים מיותרים שפוגעים בעובדים, בחברה ובלקוחותיה. אנו קוראים להם לחזור באופן מידי לשולחן המו"מ כדי להגיע להסכם קיבוצי שהעובדים יוכלו ליהנות מפירותיו."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!