דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / לילה שני של מחאות אלימות בקרוליינה הצפונית

המחאות פרצו בעקבות מותו של גבר שחור שנורה למוות על ידי המשטרה המקומית ביום שלישי, והוחרפו אחרי שאחד המפגינים נורה ונפצע באורח אנוש.

מהומות צפון קרוליינה (צילום: סוכנות AP).
מהומות צפון קרוליינה (צילום: סוכנות AP).

מחאות אלימות התקיימו הלילה (חמישי) בחלקים של מרכז העיר שארלוט, העיר הגדולה ביותר בקרולייינה הצפונית, עם התגברות הזעם הציבורי על מותו של תושב שחור מירי של שוטרים והסתירות בין הגרסה שהציגו בני משפחתו ושכניו של ההרוג לנסיבות האירוע לבין זו שהציגה המשטרה. מושל קרוליינה הצפונית, וראש עיריית שארלוט בעבר, פט מקרורי הכריז אמש על מצב חירום בעיר,ולבקשת מפקד המשטרה המקומית קרא למשמר הלאומי לסייע בהשבת הסדר לעיר.

משמרת מחאה שקטה הפכה למצעד זועם ומאוחר יותר ללילה של אלימות אחרי שאחד המפגינים נורה ונפצע באורח אנוש. האירוע התרחש בהתנגשות בין המפגינים לכוח לפיזור הפגנות ששמר על אחד ממלונות היוקרה במרכז העיר. גורמים בעיריית שארלוט טענו כי הירי לא בוצע על ידי המשטרה.

המחאות שפרצו בעקבות מותו של קית' למונט סקוט, בן ה-43, שנורה על ידי שוטר שחור הפתיעו רבים בשארלוט, ש-35% מתוך 830 אלף התושבים בה הם שחורים. העיר הצליחה להתגבר על מקרה דומה לפני שלוש שנים מבלי שתפרוץ בה מחאה מהסוג שטלטל בשנים האחרונות את בולטימור, מילווקי ופרגוסון מיזורי.

ב-2013 העמידה משטרת שארלוט לדין את אחד משוטריה, רנדל קאריק, באשמת הריגה, ימים ספורים אחרי שהשוטר הלבן ירה בגבר שחור בלתי חמוש שהיה מעורב בתאונת דרכים וחיפש עזרה. חבר המשובעים במשפטו של קאריק לא הצליח להגיע להחלטה ובקיץ האחרון בוטלו האישומים נגדו. מה שהביא לפריצתן של מספר מחאות בעיר אולם לא נרשמו בהן אירועים אלימים.

אתמול, התפזרו מאות מפגינים שקראו "חיי שחורים חשובים" (Black Lives Matter) ו"הידיים למעלה, אל תירה" אחרי שהמשטרה השתמשה נגדם ברימוני הלם וגז מדמיע. אך מספר קבוצות של כתריסר מפגינים או יותר כל אחת, נשארו מאחור והחלו להתקיף אנשים, כולל עיתונאים, לנפץ חלונות של בתי מלון, בנייני משרדים ומסעדות כמו גם להצית שריפות קטנות. על פי דיווחי הרשויות, שלושה אזרחים וארבעה שוטרים נפצעו במהלך המהומות, אך מספרים אלו לא עודכנו נכון לצהרי יום חמישי.

נסיבות מותו של סקוט, שנורה בחניון הבניין בו התגורר, עדיין לא ברורות. המשטרה לא שחררה את הסרטונים שצולמו על ידי השוטרים בזמן האירוע, אך מסרה כי סקוט אחז באקדח וסירב להניח אותו על הקרקע למרות שנקרא לעשות זאת מספר פעמים. בני משפחתו של סקוט ושכניו טענו כי החזיק בידיו ספר.

"הוא יצא מהרכב שלו והתרחק ממנו לבקשת השוטרים, כל מה שהצייתנות הזאת עשתה זה לגרום לרצח שלו", אמרה טאהשיה וויליאמס, שמרפסת דירתה צופה אל מגרש החנייה המוצל בו נורה סקוט למוות בצהרי יום שלישי. היא סיפרה כי סקוט היה מחכה שם לבנו מכיוון שתאונת אופניים בה היה מעורב לפני מספר שנים גרמה לו להתקפי פרכוס אחרי שהייה ארוכה מדי בשמש.

מפקד משטרת שארלוט, קאר פוטני, הביע כעס על הסיפורים ששותפו ברשתות החברתיות, במיוחד ביחס לסרטון באורך שעה בו אישה שהזדהתה כביתו של סקוט צועקת לעבר השוטרים "אבא שלי מת!" וחוזרת על הטענה כי הוא החזיק רק ספר.

פוטני התעקש שסקוט היווה איום, אפילו אם לא כיוון את נשקו לעבר השוטרים ואמר שאקדח נמצא ליד גופתו. "אני יכול לומר לכם שהוא לא החזיק ספר", אמר לעיתונאים.

מעט אחרי פרסום הסרטון בערב יום שלישי, החל הלילה הראשון של המהומות ההרסניות בסמוך לזירת האירוע כ-24 ק"מ צפון מזרחית למרכז העיר שארלוט. עשרות מפגינים יידו אבנים לעבר שוטרים ועיתונאים, גרמו נזקים לניידות משטרה, חסמו חלק מהכביש המהיר ובזזו את אחת המשאיות שנחסמו בו. כוחות המשטרה השתמשו בגז מדמיע לפיזור המפגינים.

חוסר האמון הציבורי כלפי המשטרה המשיך אתמול אחרי שאחד המפגינים נורה. רבים מהמגינים לא מאמינים לטענת בגורמים העירוניים שהירי לא בוצע על ידי במשטרה.

"אנחנו מוחים ביחד. למה לעזאזל שנירה אחד בשני?" אמר דינו דיוויס, "אמרו שהוא נפגע מהגז המדמיע, וזה נראה כאילו הגז המדמיע התפוצץ. אבל אני חושב שזה היה כדור גומי כי חלק מהכדורים האלה יכולים גם לחדור לגוף שלך".

המשטרה הודיעה כי השוטר שירה בסקוט, ברנטלי וינסון, הוצא לחופשה כנהוג במקרים מסוג זה. שלושה שוטרים במדים שהיו בזירת האירוע נשאו על גופם מצלמות. וינסון, שלבש בגדים אזרחיים, לא נשא מצלמה.

על פי החוק בקרוליינה הצפונית, שייכנס לתוקפו באחד באוקטובר השנה, פרסום סרטונים משטרתיים חייב באישור של שופט. פוטני הודיע כי בכל מקרה הוא לא נוהג לפרסם סרטונים הקשורים לחקירה פלילית שעדיין נמשכת, אם כי פעילים בקהילה השחורה בשארלוט טוענים כי פרסום הסרטונים עשוי להיות הדבר היחיד שיחזיר את השלווה לעיר.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!