דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"ט באדר ב' תשפ"ד 29.03.24
23.2°תל אביב
  • 21.8°ירושלים
  • 23.2°תל אביב
  • 21.6°חיפה
  • 22.7°אשדוד
  • 26.0°באר שבע
  • 32.8°אילת
  • 30.0°טבריה
  • 23.1°צפת
  • 24.7°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
מילואים

בין הכסאות / נפצע במילואים ונתקל בהתעלמות: סיפורו של אנדרי בוכבידנר

לאחר שבועות בהם ישב פצוע בביתו וניסה לקבל סיוע בקביעת ניתוח, נשבר אנדרי וכתב פוסט זועם בפייסבוק, שהביא לו את ההתייחסות הנדרשת ממשרד הביטחון. הבעיה, הוא מספר, היא שבעקבות הפוסט גילה שיש עוד רבים כמוהו.

אנדריי משמאל (התמונה באדיבות המצולם).
אנדריי משמאל (התמונה באדיבות המצולם).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

לקראת סוף חודש אוגוסט, נפצע אנדרי בוכבינדר, בן 32, בעת ששירת כחייל מילואים. חודש לאחר מכן, ובוכבינדר עדיין מנסה לקבל את הסיוע המגיע לו על פי חוק, ונתקל לדבריו בביורוקרטיה אטומה, שמעכבת את קבלת הטיפול באופן שנאמר לו שפוגע במצבו. כעת, ורק לאחר שפנה בוכבינדר לפייסבוק וסיפורו גם התפרסם ב'ישראל היום', הודיע משרד הביטחון כי הנושא יטופל. אך המדאיג ביותר הוא מה שאנדרי גילה בדרך: שהוא אינו לבד.

ב-25 באוגוסט השנה עבר אנדרי בוכבינדר (בן 32) תאונה בזמן שהיה במילואים. בתאונה נפצעו הוא ושנים מחבריו, הם נפגעו באורח קל והוא באורח בינוני. אנדרי היה מאושפז 4 ימים בבית החולים שערי צדק עם פגיעה קשה בשורש כף היד, ואובחן אצלו שבר מסובך שדורש ניתוח בעצם הבריח השמאלי.

אנדרי שוחרר מבית החולים עם המלצה על ניתוחים. במעמד השחרור מעביר צה"ל את הטיפול בתיק לאגף השיקום במשרד הביטחון. "אמרו לי ליצור קשר עם משרד הביטחון כדי לקבוע את הניתוח", מספר אנדרי.

יום למחרת התקשר אנדרי למשרד הביטחון למוקד הארצי ונאלץ להמתין למענה אנושי בין 30 ל-40 דקות. למרות שבית החולים שלח ישירות את ההמלצות הרפואיות למשרד הביטחון, המשרד טען כי לא קיבל את הטופס. באותו רגע החל 'פינג-פונג' במשך שבועיים בו אנדרי שולח את הטפסים של בית החולים ומשרד הביטחון המשיך לטעון כי הם לא התקבלו. יש לציין כי אנדרי ישב בכל תקופה זו בבית עם פציעה קשה בידו וחיכה לניתוח.

לאחר שבועיים שבהם הטפסים לא התקבלו החליטה אמו להגיע באופן אישי לאגף השיקום ולהביא את הטפסים. בינתיים היה אנדרי אצל שני רופאים פרטיים שהמליצו על ניתוח בהקדם האפשרי. יותר מזה, הרופאים אמרו כי התחיל תהליך של איחוי לא תקין של השברים מצב רפואי לא תקין.

"התקשרתי שלושה ימים אחרי שאימא מסרה את הטופס ואמרתי שאני חייב לעבור את הניתוח. אמרו לי כי כרגע מעבירים את הפנייה לרופא המחוזי שצריך לעבור עליהם ורק אז הוא צריך לאשר את הניתוח."

הוא ממשיך ומתאר "אחרי מספר ימים נוספים שלא זכיתי לשום התייחסות. שאלתי מה קורה? אמרו לי איך אתה רוצה שנטפל בך אם לרופא המחוזי אין את המסמכים שלך? הבנתי כי אני צריך לעשות את מסכת הביורוקרטיה הזאת. ושאחרי שלושה שבועות אני באותה נקודת התחלה. פה הגיעו מים עד נפש מבחינתי לא יכול להמשיך להמר על הבריאות שלי ואני הולך לקבוע ניתוח פרטי."

המצב הקשה של אנדרי דחק אותו לקצה והוא החליט לכתוב פוסט נוקב על הסיטואציה ולתייג את כלל אמצעי התקשורת כולל שר הביטחון. זמן קצר לאחר כתיבת הפוסט ולאחר ש"ישראל היום" הוציאו על המקרה כתבה, יצר עם אנדרי קשר מנהל מחוז במשרד הביטחון ואמר לו כי מעכשיו טיפול המקרה יעבור דרכו.

"הרגשתי שברגע שנזרקתי מבית חולים הייתי לבד מול מערכת אטומה שבמקום לעזור היא מקשה. אין איך להיעזר ואין עם מי להתייעץ. לא מוכנים להסביר את הזכויות שמגיעות לי", סיפר אנדרי ל'דבר ראשון' בכאב. " אני אוהב את הצבא והמילואים, אין ספק שאמשיך לעשות מילואים. אבל עברתי תהליך אכזבה ותסכול".

אנדרי סיפר כי ברגע שפרסם את המקרה שלו, מאות סיפורים דומים ואף קשים יותר הגיעו אליו. "יש פה תבנית חד משמעית, אני לא המקרה היחיד. נחשפתי למאות מקרים דומים. אנשים במצב שלי, משמע חיילים שנפצעו, יש להם 3 אופציות. או לוותר, או לשבור את הראש מול המערכת או לפנות לעורך דין ולהוציא כסף."

הוא מספר כי "חברי לתאונה שנפצע קל ושוחרר אחרי 24 שעות מצא עצמו סובל מכאבים. אחרי שבוע השיג את הטלפון של הרופא המחוזי הרופא אמר לו אין הצדקה לתת הפנייה ואותו בחור הוציא מכיסו קופות חולים וצילומים וממש טיפל בעצמו".

אנדרי פונה למשרד הביטחון ואומר שמבחינתו "הכי חשוב שהמערכת תעשה בדק בית, איך היא פועלת מול איזה אוכלוסייה היא פועלת. והיא פועלת מול אנשים שזקוקים לעזרה. יש מאות מקרים דומים שלא זוכים להתייחסות, למה הייתי צריך לפנות למדיה כדי שיתייחסו אלי? למה לפנות לכתבים? הייתי בטוח שהם יהיו שם. לא צריך להגיע לעורכי דין כדי לקבל את הטיפול."

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה:

"אגף השיקום מאחל החלמה מהירה ורפואה שלמה למר אנדרי בוכבינדר, ומטפל בו במסירות ובמקצועיות מיום הכרתו כנכה צה"ל.

בעקבות פרסום הפוסט בפייסבוק, נציגי אגף השיקום יצרו קשר טלפוני עם אנדריי- נתנו לו הסבר מפורט על זכויותיו, ופרטים של איש קשר באגף, שמולו יתנהל מעתה באופן ישיר, עד לסיום הטיפול בכל הנושאים שהעלה לשביעות רצונו."

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!