דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ז בניסן תשפ"ד 25.04.24
26.5°תל אביב
  • 26.0°ירושלים
  • 26.5°תל אביב
  • 29.2°חיפה
  • 25.9°אשדוד
  • 25.7°באר שבע
  • 32.4°אילת
  • 30.6°טבריה
  • 26.6°צפת
  • 27.4°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
להב"ה

ירושלים / אחד ממובילי ההפגנה נגד להב"ה: חבר לשעבר ב'לה פמיליה'

תחת סיסמאות כמו "מעיפים את להבה" ו"ירושלים עיר של אהבה" הפגינו אתמול כמאה אנשים נגד פעילותו של ארגון להב"ה במרכז ירושלים. דוד מזרחי, שהיה בעברו חבר ב'לה פמיליה': "כמי שבחר שנים בשנאה, אני צועק די לאלימות".

הפגנה נגד ארגון להב"ה בירושלים (צילום: דבר ראשון).
הפגנה נגד ארגון להב"ה בירושלים (צילום: דבר ראשון).
דוד טברסקי

כ-150 משתתפות ומשתתפים התכנסו אתמול (חמישי) במרכז ירושלים להפגין נגד נוכחותו של ארגון הימין הקיצוני להב"ה במרכז העיר. המשתתפים צעדו מכיכר ציון ל'כיכר החתולות', המסלול אותו עושים פעילי להב"ה בכל יום חמישי בערב, במחאה על פעולות אלימות כנגד ערבים שמבצעים חברי הארגון. בסוף הצעדה התקיים טקס במרכז הכיכר. במהלך הצעידה צעקו המפגינים "מעיפים את להבה", "ירושלים עיר של אהבה" ושרו "עוד יבוא שלום עלינו". האירוע נערך ביוזמת המרכז הרפורמי לדת ומדינה והמטה למאבק בגזענות בישראל.

ארגון להב"ה ("למניעת התבוללות בארץ הקודש") הוקם ע"י פעיל הימין הקיצוני בנצי גופשטיין בשנת 2012, ופועל בעיקר בירושלים. הארגון מציג את עצמו כפועל נגד קשרים רומנטיים בין יהודיות לערבים ולהיפך, ופעיליו עוסקים גם בעידוד בתי עסק שלא להעסיק ערבים. במספר הפגנות תקפו פעילים המזוהים עם הארגון אזרחים ערבים. דף הפייסבוק של הארגון נסגר מספר פעמים עקב תלונות על הסתה. גם האחים שלמה ונחמן טוויטו, שהורשעו בהצתת בית הספר הדו-לשוני בירושלים, היו פעילים בארגון.

את הצעדה הוביל בנוכחותו, בקריאות מגפון חזקות ובשירה דוד מזרחי, בן 27 מירושלים. בעברו היה מזרחי חבר בארגון הקיצוני 'לה פמיליה' של אוהדי בית"ר ירושלים, המזוהה גם הוא עם תקיפות אלימות כנגד ערבים. בעקבות משברים בחייו ומפגש עם ערבים במקום עבודתו שינה את עמדתו וכיום כותב ומפגין נגד אלימות וגזענות. "גדלתי למשפחה קשת יום, בלי סביבה תומכת וגבולות. את המשפחתיות והתמיכה שלי קיבלתי בקרב אוהדי קבוצת בית"ר ירושלים ובארגון ה'לה-פמיליה'. הייתי מהבכירים בארגון, הובלתי ילדים בכיכר הזו לגזענות. עודדתי אותם ללכת מכות סתם בגלל שנאה וגזע. על כל מעשה עברייני הייתי מקבל תמיכה.

"הבחירה שלי בארגון גרמה לי לאבד הרבה דברים בחיי. אשתי עזבה אותי, והיו לי חובות כבדים בגלל התביעות נגדי. בחרתי לעזוב את לה פמיליה". מזרחי מספר על המפגש ששינה את תפיסתו בבית אריזת התמרים שבו עבד עם ערבים "בבית אריזה סיפר לי אחד העובדים שהוא מקבל 70-80 ש"ח ליום עבודה, שזה לא מספיק לו בשביל לגדל 4 ילדים בבית. הסיפור היה סמוך ללידת בני. הסתכלתי עליו עם ניצוץ של דמעות בעיניים, הסרתי את המסכות מפניי והתחלתי לכבד אותו בתור בנאדם".

הפגנה נגד ארגון להב"ה בירושלים (צילום: דבר ראשון).
הפגנה נגד ארגון להב"ה בירושלים (צילום: דבר ראשון).
הפגנה נגד ארגון להב"ה בירושלים (צילום: דבר ראשון).
הפגנה נגד ארגון להב"ה בירושלים (צילום: דבר ראשון).

"באתי הערב לעשות שינוי בכיכר הזו, להפוך אותה מכיכר של שנאה לכיכר של כבוד וסובלנות, במקום הפרדה ליצור פה חיבור אמתי בין בני אדם. כמי שבחר שנים באלימות ובשנאה, אני צועק די לאלימות. אנחנו כולנו בני אדם עם משפחות מאחורינו שרוצים לפרנס את משפחתנו בכבוד. רוב האנשים בעולם חפצים בחיים ולא במוות".

"באנו לכאן להיות בדיוק במקום שלהב"ה באים ומפיצים ממנו שנאה כל יום חמישי" אמרה הרבנית נועה סתת, העומדת בראש המרכז הרפורמי וממובילות האירוע והמאבק כנגד להב"ה. "אנחנו מנסים לעשות את הדבר ההפוך, להפגין למען דו קיום, שוויון וירושלים שבה כל אחד ואחת יכולים ללכת לרחוב ולהרגיש בטוח". עוד אמרה סתת כי "הפעילות האלימה של הארגון הוגברה בקיץ האחרון".

סתת האשימה את המשטרה בכך ש"אלימות נגד ערבים מעניינת אותה פחות מדי", ואמרה כי "היועץ המשפטי לממשלה צריך להגדיר את להב"ה כארגון פשע ולעצור את מנהיג הארגון בנצי גופשטיין". גם את העירייה האשימה באוזלת יד וסיפרה כי "אנחנו מפעילים עכשיו קו חם לתלונות נגד אלימות – זו העירייה שצריכה לעשות את זה , לשים פקחים בשטח ולהיות בקשר אדוק עם המשטרה".

הרב לוי ויימן קלמן, רבה של קהילת 'כל הנשמה' בשכונת בקעה נשא תפילה לשלום "חטאנו לפניך –רחם עלינו, כך נהוג להתפלל בעת הזו. התופעה של להבה זה לא הם ואנחנו , זו תופעה שמתקיימת בחברה הישראלית והיהודית ולכן עלינו להתפלל".

באירוע, לצד הנאומים, הוקרנו עדויות של ערבים תושבי העיר שהותקפו במרכז העיר בשנים האחרונות. ג'מאל ג'וליאני, שהותקף בשנת 2012 סיפר על הלינץ' שעבר. "ליד בנק הפועלים בכיכר צעקו כחמישים צעירים "ערבים, ערבים". איך שראו אותנו, התחילו להרביץ. מהנקודה הזו אני לא זוכר כלום". ג'וליאני אושפז למשך שלושה ימים בטיפול נמרץ לאחר שספג מכה בראשו והיה בסכנת חיים. "לא הצלחתי לזכור, לא את המשפחה שלי ולא את החברים שלי. רציתי להיות מהנדס אבל עכשיו כבר אין מה לעשות…" בבית המשפט ראיתי את מי שהרביץ, ילד בן 17… אני יכולתי למות. לו היו נותנים עבודות שירות ומעצר בית וזהו… לא כל היהודים אותו דבר .. גם לא כל הערבים אותו דבר. יש לי חברים יהודים, אבל יש אנשים שרוצים ומחפשים את הבלגן".

באירוע הוקרנה גם עדותו של ט', שהותקף ע"י בריוני להב"ה בתום יום עבודה. "ניגשו אלי חברה עם חולצות שחורות-צהובות, מיד הבנתי שהם מלהב"ה, כל חמישי הם מחפשים ערבים לדפוק להם מכות. הם באו אלי ושאלו אותי מה השעה, שאלו אותי אם אני ערבי, אמרתי שכן. באותו הרגע התחילו להחטיף לי מכות בכל הגוף. היו הרבה אנשים מסביב אבל אף אחד לא התייחס ולא עזר לי. אני עזרתי לעצמי לבד. רצתי לחבר שלי שעובד במקום ליד. אם הוא לא היה שם, לא יודע מה היה קורה לי".

את הנוכחים באירוע, בזמן הצעידה והטקס עצמו, ליוו עשרות שוטרים וחיילי מג"ב. למרות המתיחות הגדולה באזור, לא נרשמו אירועים מיוחדים בהפגנה. את האירוע ליווה הרכב נגינה ערבי ומנחת האירוע ביקשה לציין שאם לא כל השוטרים מסביב – לא יכלה הלהקה לנגן אפילו תו אחד. במקביל לקיום האירוע, דיווחה המשטרה שהיא עצרה מספר פעילי להב"ה ובראשם בנצי גופשטיין, שפוצצו אירוע תרבות בו השתתפה להקה זמר ארמנית בבניין כלל בעיר.

את דבר בני הנוער מסרה תמר שלו, קומונרית בתנועת הנוער 'המחנות העולים', בדבריה התייחסה למשימתם של בני הנוער, של היהדות והציונות להילחם בתופעות הגזענות והשנאה: "אותי מה שבאמת מרתיח זה שהקבוצות האלו מנכסות לעצמן את הציונות ואת היהדות. הציונות זה תנועה שמטרתה ליצור חברת מופת, שיש בה מקום לכולם ומבוססת על ערכי אהבת האדם והחברה, תנועה שחרתה על דגלה את השוויון. נוער ציוני ונוער יהודי דורשים להלחם. זו מלחמה על צביון המדינה שלנו. זו מלחמה לציונות של אהבה ודרור, מלחמה לחברת מופת".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!