דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
19.2°תל אביב
  • 16.7°ירושלים
  • 19.2°תל אביב
  • 19.1°חיפה
  • 19.9°אשדוד
  • 17.2°באר שבע
  • 27.3°אילת
  • 20.9°טבריה
  • 16.6°צפת
  • 19.1°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל

מצב המשק / המגמה נמשכת: ירידה קלה באחוז האבטלה לשיעור של 4.6% בלבד

בנוסף: עלייה במספר הנשים המועסקות וגדילת בשיעור המועסקים במשרות חלקיות. האם הירידה באבטלה תביא לעלייה משמעותית בתנאי העובדים? עוד מוקדם לדעת.

לשכת עבודה בירושלים (צילום ארכיון: יוסי זמיר / פלאש 90).
לשכת עבודה בירושלים (צילום ארכיון: יוסי זמיר / פלאש 90).
עמר כהן
עמר כהן
כתב כלכלה
צרו קשר עם המערכת:

מצב התעסוקה בישראל נותר יציב, עם תנודתיות נמוכה בנתונים ועם נתוני אבטלה נמוכים, כך עולה מסקר כוח אדם שפירסמה אתמול (חמישי) הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. באוגוסט האחרון נרשמה ירידה של עשירית אחוז נוספת באבטלה שעומדת על 4.6% בלבד. לעומת זאת אחוז המשתתפים בכוח העבודה ירד בשלוש עשיריות האחוז.

עוד עולה מהסקר כי התעסוקה בקרב גברים בגילאי העבודה העיקריים (25-64) ירדה בשלוש עשיריות האחוז ונעמדה על 83.1% בעוד ששיעור התעסוקה בקרב נשים בגילאים אלה עלה בשמונה עשיריות האחוז ונעמד על 75.7%. כניסת נשים רבות למעגל העבודה (נשים המעוניינות לעבוד ומחפשות עבודה) גרמה לעליה במספר הנשים הלא מועסקות מתוך כח העבודה לכדי 4.3%.

נתוני התעסוקה של חודש אוגוסט מראים נטיה קלה לכיוון העסקה חלקית כאשר אחוז המועסקים בהיקף מלא מכלל המועסקים ירד בעשירית האחוז לעומת יולי 2016 ונעמד על 77.4%. מגמת הירידה בנתון זה בקרב גברים הייתה משמעותית יותר ועמדה על שלוש עשיריות האחוז.

סה"כ מספר המועסקים בישראל באוגוסט 2016 עמד על 3.752 מיליון בני אדם.

בטווח הארוך, מצב התעסוקה בישראל שומר על יציבות ועל ירידה מתמשכת באבטלה. בשנת 2012 אחוז האבטלה בישראל עמד על 7% ומאז אחוז המובטלים נמצא במגמת ירידה קבועה. שיעורי האבטלה הנמוכים המייצרים עליה בביקושים לעובדים העלו את כוח המיקוח של העובד על שכרו. יחד עם צעדים נוספים כמו עליית שכר המינימום והסכם השכר במגזר הציבורי הובילו להאצה בקצב עליית השכר הממוצע בחודשים האחרונים. קצב גבוה של עליית השכר הממוצע נרשם גם במגזר הפרטי וגם במגזר הציבורי. עם זאת חשוב לציין כי השכר הממוצע הוא מדד בעייתי שכן הוא לא בהכרח מעיד על התפלגות עליית השכר בין מקבלי שכר גבוה למקבלי שכר נמוך. נתוני השכר החציוני המהווה מדד אמתי יותר למצבם של מרבית השכירים במשק אינם נאספים על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה. את נתוני השכר החציוני אוסף ומפרסם המוסד לביטוח לאומי אך בעיכוב של שנה וחצי (בחודש שעבר פורסמו נתוני 2014). כך שרק ב-2018 נוכל לדעת איך התחלקו עליות השכר המשמעותיות של 2016.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!