דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום חמישי י"ח באדר ב' תשפ"ד 28.03.24
21.4°תל אביב
  • 19.7°ירושלים
  • 21.4°תל אביב
  • 24.4°חיפה
  • 21.7°אשדוד
  • 25.0°באר שבע
  • 25.3°אילת
  • 21.1°טבריה
  • 20.8°צפת
  • 21.3°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
משפט אלאור אזריה

משפט אזריה / מי יעידו השבוע לטובתו של אלאור אזריה?

שבוע הדיונים האחרון במשפט יתחיל מחר (ראשון) ויכלול עדויות מטעם ההגנה. רה"מ נתניהו התייחס למשפט: "יש אין ספור הורים שרואים את הילדים שלהם, חיילים וחיילות, שנמצאים במצב כמעט בלתי אפשרי"

אלאור אזריה במשפטו (צילום ארכיון: פלאש 90).
אלאור אזריה במשפטו (צילום ארכיון: פלאש 90).
מיכל רוטנברג
מיכל רוטנברג
כתבת צבא וחברה
צרו קשר עם המערכת:

השבוע צפוי להסתיים חודש העדויות מטעם ההגנה במשפטו של אלאור אזריה, החייל מחטיבת כפיר המואשם בהריגת מחבל ששכב מנוטרל על הארץ על ידי ירי בראשו. במהלך השבוע תעלה ההגנה מספר עדי מפתח, ביניהם מפקד אוגדת עזה לשעבר תא"ל (מיל') שמואל זכאי, מנכ"ל מד"א אלי בין, וחייל מפלוגתו של אזריה שנפצע באירוע הירי בחברון. גם התביעה תעלה עדים מטעמה, במטרה לסתור את עדותו של הפתולוג פרופ' יהודה היס, שתמכה בגירסת ההגנה. דיוני המשפט צפויים להתקיים בימים ראשון, שלישי וחמישי השבוע.

תת-אלוף (במיל') שמואל זכאי, שיטען לחפותו של אזריה, יעלה להעיד כעד מומחה במשפט, לאחר שפיקד על חטיבת גולני, אוגדת עזה ועוצבת 'אדום' האחראית על גבול ישראל- מצרים. זכאי התייחס בחודש שעבר למשפט, וטען כי אזריה תיפקד כראוי, בעוד הדרג הפיקודי הוא שניהל את האירוע בצורה לא תקינה. בחוות דעתו שנחשפה בערוץ 2, העיד זכאי: "ברדק. אין דרך אחרת להגדיר את הזירה כפי שנוהלה. שום בידוד, חיילים מסכנים את עצמם, צוותים רפואיים וחיילים אחרים. הנחיית המג"ד ממשיכה את הכשל הפיקודי. אין ואסור לפנות מחבל בלי זיהוי חבלני". זכאי אמר כי "העובדה שהמחבל זז והעובדה שהיו שני מחבלים מוכיחה כי אזריה פעל כפי הנדרש", והוסיף כי "ההתנהלות לאחר התחקיר של דרג פיקוד הבכיר, כולל האשמתו הפומבית של הלוחם ברמיזות ובצורה ישירה, היא שערוריה מבחינה מקצועית וערכית. היתה כאן פגיעה חמורה בהגיון של בסיס החוק. דבר שהשלכותיו הן לא פחות מבעלות סיכון לחיי אדם".

עד נוסף שצפוי לעלות הוא מנכ"ל מגן דוד אדום, אלי בין, שיישאל על דו"ח האירוע שהוכן במד"א בעקבות המקרה. בין צפוי להתייחס לעדותו של סגן ראש אגף המבצעים במד"א רונן בשארי, שהעיד לפני שבועיים וטען כי קיים פער משמעותי בין הגישה שהיתה נהוגה במד"א לבין אופן הפעולה של צה"ל בזירת האירוע בחברון. עוד אמר בעדותו שנהלי צוותי הרפואה מורים שלא לגעת במחבל עד שמגיע חבלן ו"מזכה" אותו – כלומר קובע בוודאות שהוא אינו מסוכן, ורק אז ניתן להעניק לו טיפול רפואי במידה והוא חי. מנגד, הוראותיו של מפקד חטיבת יהודה בזמן האירוע בחברון, אל"מ יריב בן עזרא, היו שכל חייל יכול "לזכות" מחבל. בשארי ציין כי בעקבות האירוע הנחה צה"ל את מד"א לשנות את הנהלים, כך ש"כל גורם אג"מי", כלומר כל חייל בשטח, יכול להכריז כי הזירה אינה מסוכנת ולאפשר טיפול רפואי. בשארי רמז כי המצב בו "זיכוי" מחבל יכול שיבוצע גם על ידי רב"ט מהווה לדעתו נוהל לא בטוח.

עד נוסף שביקשה ההגנה להעלות הוא אל"מ ישראל שומר, לשעבר מח"ט בנימין, המשמש כיום כראש מטה פיקוד הדרום. בעדותו של האלוף (מיל') דן ביטון במשפט עלה אירוע שהתרחש ב-3 ביולי 2015, כאשר רכבו של שומר הותקף באבנים על ידי מחבלים פלסטינים סמוך לא-ראם. שומר יצא מרכבו וירה למוות באחד התוקפים הנמלטים, על אף שכבר לא סיכן אותו. בעקבות האירוע נפחה חקירה בעניין, אך באפריל 2016 החליט הפרקליט הצבאי הראשי לסגור את התיק.

עוד יעיד מטעם ההגנה א', החייל שנפצע באורח קל בתקרית הירי בחברון בחודש מרס, חבר לפלוגתו של אזריה.

בנוסף, ככל הנראה יעלו להעיד השבוע גם "עדי הזמה" מטעם התביעה בניסיון לפגוע בגרסת הפתולוג, פרופ' יהודה היס אשר ערער על הנחת המוצא של התביעה, לפיה המחבל נהרג מהירי של אזריה. וטען כי ייתכן שהמחבל היה מת כאשר אזריה ירה בראשו. עד נוסף של התביעה ינסה להפריך עדות של פסיכיאטר שהעיד מטעם ההגנה.

בראיון לערוץ 2 שנערך אתמול התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו למשפטו של אזריה. נתניהו הבהיר כי אינו מתחרט ששוחח בטלפון עם אביו של החייל, צ'ארלי אזריה, לאחר התקרית במרץ. כשנשאל האם התקשר למשפחות של חיילים נוספים שעברו לכאורה על פקודות הצבא, השיב נתניהו "לא, אבל התקשרתי להרבה הורים במצוקה על כך שבניהם נפלו או נעדרו או נפלו ונעדרו. וכאן יש מצוקה גדולה של אזרחי ישראל, אני רוצה שתבינו את זה". נתניהו הוסיף כי "יש אין ספור הורים שרואים את הילדים שלהם, חיילים וחיילות, שנמצאים במצב כמעט בלתי אפשרי – הם צריכים מצד אחד להגן על עצמם ומצד שני – בעיה לא פשוטה – לא להיות קלים מדי על ההדק, וזה לא קל".

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״
נרשמת!