דבר העובדים בארץ ישראל
menu
יום שישי י"א בניסן תשפ"ד 19.04.24
15.5°תל אביב
  • 12.5°ירושלים
  • 15.5°תל אביב
  • 16.8°חיפה
  • 16.4°אשדוד
  • 13.7°באר שבע
  • 20.0°אילת
  • 15.7°טבריה
  • 12.8°צפת
  • 14.9°לוד
  • IMS הנתונים באדיבות השירות המטאורולוגי הישראלי
histadrut
Created by rgb media Powered by Salamandra
© כל הזכויות שמורות לדבר העובדים בארץ ישראל
בעולם

בעולם / נחנך מוזיאון לאומי להיסטוריה ותרבות אפריקנית-אמריקנית

המוזיאון יציג את סיפורה של הקהילה השחורה וחלקה בעיצוב החברה האמריקנית. הנשיא אובמה בטקס הפתיחה: "אנחנו לא נטל על אמריקה, או כתם בעברה של אמריקה, או מושאי רחמים וצדקה עבור אמריקה. אנחנו אמריקה"

מוזיאון ההיסטוריה האפרו-אמריקנית החדש (צילום: סוכנות AP).
מוזיאון ההיסטוריה האפרו-אמריקנית החדש (צילום: סוכנות AP).

להיסטוריה השחורה יש, באופן רשמי, מקום חדש ובולט בסיפור האמריקני. בחיבוקים ודמעות ולצליל פעמונים, פתח אתמול את שעריו מוזיאון הסמית'סוניאן הלאומי להיסטוריה ותרבות אפריקנית-אמריקנית כדי לסייע לאומה האמריקנית להבין, לפייס ולחגוג את התרומה של הקהילה האפריקנית-אמריקנית בהפיכתה של ארה"ב למדינה שהיא היום.

נשיא ארה"ב ברק אובמה, מחה דמעה כשפתח באופן רשמי את המוזיאון – ה-19 במספר של מוסד הסמית'סוניאן – בנאום נרגש בן חצי שעה. בקהל הנוכחים היו שני נשיאים לשעבר, ראשי הזרועות השונות של הממשל הפדרלי והגברת הראשונה מישל אובמה, צאצאית של עבדים מדרום ארה"ב. גם היא מחתה דמעה בזמן שבעלה נאום.
אובמה ציין מוצג אחד במוזיאון: אנדרטה מנקודה בה נערכה מכירה פומבית של עבדים בה נאמו אנדרו ג'קסון והנרי קליי ב-1830. מוצג זה, אמר אובמה, לא מתעד רק את העובדה ששני אנשים רבי כוח נשאו דברים, אלא גם את המוני העבדים ש"נקנו ונמכרו כמו בקר".

"המוזיאון הלאומי הזה עוזר לספר סיפור עשיר יותר ומלא יותר עלינו" אמר הנשיא, "הוא עוזר לנו להבין טוב יותר את החיים, כן, של הנשיא, אבל גם של העבד. של התעשיין, אבל גם של הסַבָּל; של מי ששמר על הסטטוס קוו, אבל גם של מי שפעל לשנות את אותו סטטוס קוו; של המורה או הטבח, לצד אלו של המדינאי. בעצם ידיעת הסיפור האחר, אנחנו מבינים טוב יותר את עצמנו ואחד את השני".

העבודות לבניית המוזיאון, בעלות של 450 מיליון דולר, החלו בשנת 2012 על שטח של כ-20 דונם סמוך לאנדרטת וושינגטון והסתיימו מוקדם יותר השנה. מיליוני אנשים פרטיים, חלקם בעילום שם, תרמו 315 מיליון דולר להקמתו.

"זה כמו לחצות את המדבר ולהגיע סוף סוף למעיין שירווה את צמאוני. זה פשוט עוצר נשימה עבורי" אמרה ורנה אגלסטון, בת 61 מניו יורק לסוכנות הידיעות איי.פי.

חלק מחללי המוזיאון נושאים את שמם של תורמים גדולים: תאטרון אופרה ווינפרי, אולם מייקל ג'ורדן ומרכז רובט פ. סמית' לחקר ההיסטוריה המשפחתית שלך, שנקרא על שמו של מנכ"ל קרן ההשקעות ויסטה שהוגיע ביום שני האחרון על תרומה של 20 מיליון דולר למוזיאון.

עם מוצגים הנעים מארון הקבורה בו קברו את קרבן הלינץ' אמט טיל לכובע הפדורה של כוכב הפופ המנוח מייקל ג'קסון, המוזיאון עוזר להשלים את הסיפור האמריקני על ידי שילובם של נקודות השיא והשפל, הניצחונות והטראומות, שחוו השחורים בארה"ב מאז הגעת העבדים הראשונים לחופי אמריקה לפני כ-400 שנה.

"אנחנו לא נטל על אמריקה, או כתם בעברה של אמריקה, או מושאי רחמים וצדקה עבור אמריקה. אנחנו אמריקה" אמר אובמה, "וזה מה שמסביר המוזיאון הזה, את העובדה שהסיפורים שלנו עיצבו כל פינה בתרבות שלנו".

קודמו בתפקיד, הנשיא לשעבר ג'ורג' וו. בוש, שחתם על החוק להקמת המוזיאון ב-2003 עמד על הבמה לצד אובמה. כמו גם ג'ון לואיס, פעיל זכויות אדם וחבר קונגרס וותיק מג'ורג'יה שחתם גם הוא על החוק.

בוש אמר כי המוזיאון מספר את האמת כפי שהיא, שמדינה שקמה עם ההבטחה לחופש נהגה לקשור מיליוני אנשים בשלשלאות."אומה גדולה לא מסתירה את ההיסטוריה שלה" הוסיף, "היא מתמודדת עם הפגמים שלה ומתקנת אותם".

לואיס, המוצג בעצמו במוזיאון, אמר כי הוא יכול להרגיש את כובד ההיסטוריה סביב המוזיאון, עם לחישות העבדים המבקשים לברוח ומקהלות כנסייה שרות על חופש. "כל הקולות הללו, נודדים מאות שנים, מצאו סוף סוף את ביתם כאן, באנדרטה לכאבים שלנו, לסבל שלנו ולניצחון שלנו" אמר לואיס. אחרי נאומו, חיבק אובמה את חבר הקונגרס.

עוד נכחו באירוע הנשיא לשעבר ביל קלינטון, נשיא בית המשפט העליון של ארצות הברית ג'ון רוברטס ויושב ראש בית הנבחרים של ארצות הברית פול ראיין; ידוענים כמו אופרה ווינפרי, רוברט דה-נירו, וויל סמית' ואנג'לה באסט; ואלפי אזרחים שרק רצו להיות עדים לפתיחת המוזיאון.

"אני פשוט מאושר ולא יכול לבטא כמה שמחה והכרת תודה יש בי על כך שזכיתי להיות כאן היום באירוע כל כך היסטורי", אמר מאסטר סרג'נט (דרגה בצבא ארה"ב המקבילה לדרגת רס"ר) דונלד ספארקס מיוסטון, שסיים לא מזמן שירות של שנה בעיראק.

את הכבוד של פתיחת דלתות המוזיאון חלק אובמה עם רות' בונר, בת 99, ביתו של עבד ממיסיסיפי בהצליח להימלט לחופש. הנשיא ורעייתו, יחד עם בונר ובני משפחתה, צלצלו בפעמון שנלקח מהכנסייה הבפטיסטית הראשונה ההיסטורית בוויליאמסבורג וירג'יניה, כדי לסמן את הפתיחה הרשמית של המוזיאון.

הכנסייה, בין הכנסיות הבפטיסטיות הראשונות שהוקמו רק על ידי שחורים, רכשה את פעמון החירות של ב-1886. הפעמון יוחזר לכנסייה מאוחר יותר השנה כשתציין את 240 שנים להקמתה.

פתחתה מוזיאון "מסמנת סוף סוף את המקום והזמן שמכירים בנו… והגיע הזמן באמת", סיכמה את האירוע שאניס פוסטר מאלכסנדריה וירג'יניה.

דבר היום כל בוקר אצלך במייל
על ידי התחברות אני מאשר/ת את תנאי השימוש באתר
פעמון

כל העדכונים בזמן אמת

הירשמו לקבלת פושים מאתר החדשות ״דבר״

נרשמת!